וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבי אמר: לא צריך להתחתן - הסדרת מעמד של בן זוג זר

עו"ד דוד גונן, בשיתוף עו"ד דוד גונן

26.3.2019 / 16:16

בניגוד לגרין קארד האמריקאי, שזכה למוניטין כסיבה נפוצה לנישואים בין אמריקאים וזרים, בארץ יכול בן זוג שאינו אזרח המדינה לקבל מעמד חוקי גם בלי להתחתן

הסדרת מעמד של בן זוג זר. טראפיקו
ישראלים וישראליות רבים מוצאים עצמם מעורבים במערכות יחסים מחייבות עם אזרחי מדינות זרות/טראפיקו

החוק בישראל מאפשר קבלת אזרחות ישראלית בשתי דרכים: בהתאם לחוק השבות, לפיו מי שנולד לאם יהודייה הוא יהודי ולכן זכאי לאזרחות ישראלית, או באמצעות נישואים לאזרח ישראלי, בכפוף לתהליך מתאים.

בשנים האחרונות, ישראלים וישראליות רבים מוצאים עצמם מעורבים במערכות יחסים מחייבות עם אזרחי מדינות זרות, רובם כאלו שהגיעו לעבוד בארץ. ההתאהבות והכניסה לזוגיות דוחפת את בן הזוג הזר לבקש להסדיר את מעמדו בישראל כדין כך שיתאפשר לו להישאר בארץ עם בן/בת הזוג.

קבלת מעמד בישראל במקרים אלה הינה תהליך ממושך ומורכב הכרוך לפעמים בנישואים אזרחיים אותם ניתן לערוך בחו"ל. לעיתים מתעוררת בעיה שאינה מאפשרת לבני הזוג לצאת את גבולות ישראל ולהינשא בחו"ל מסיבות שונות, במקרים אחרים חתונה כזו טומנת בחובה מלכוד, שכן יציאה מהארץ עם מי שאינו תושב או אזרח ישראל, עלולה להסתיים בכך שהוא או היא לא יהיו מורשים להיכנס בחזרה למדינה. בנוסף, ישנם זוגות שכלל אינם מעוניינים לערוך טקס נישואים; האם על זוגות כאלה נגזר לוותר על הסדרת המעמד החוקי עבור האזרח הזר?

מעמד של תושב ארעי

הבשורות הטובות הן שזרים המנהלים קשר זוגי עם אזרח ישראלי, גם אם אינם נשואים וגם אם אינם יהודים, יכולים לקבל מעמד של תושב ארעי בארץ. לשם כך, על בן/בת הזוג הישראלים לפנות לעורך דין העוסק בענייני הגירה לישראל ולהגיש באמצעותו בקשה מתאימה למשרד הפנים. כל בקשה שמוגשת למשרד הפנים נבחנת לגופה כיוון שאין מקרה דומה למשנהו והטיפול בבקשות שונות עשוי להיות שונה . ככלל, בני הזוג נדרשים לעמוד בקריטריונים שנקבעו על פי נוהל משרד הפנים בכדי להראות קשר זוגי כן ואמיתי. הליך זה מאפשר לבן הזוג הזר לקבל מעמד שיבטיח את שהותו החוקית בארץ. הסדרת מעמד בן/בת זוג זר לאזרח ישראלי אפשרית גם כאשר בן הזוג הישראלי עדיין רשום כ"נשוי" במרשם האוכלוסין בישראל, אך אז יידרש אותו בן זוג להציג ראיות לקיומו של הליך גירושין בעניינו, גם אם הליך זה עדיין לא הושלם.

לעומת זאת, כאשר בן הזוג הזר הוא זה שעדיין רשום כ"נשוי" במרשם האוכלוסין של מדינתו, אך בפועל פרוד מבן זוגו שם כבר שנים, תהליך הסדרת המעמד עשוי להיתקל בקשיים לא מעטים, במיוחד אם אותו הזר נמנה עם זרם הנצרות הקתולית, האוסרת למעשה גירושין. במקרים מעין אלה, יש לעבור הליך של התרת נישואים, לשם כך קיימות עילות קבועות בדין הזר להגשת בקשה להתרת נישואין.

הסדרת מעמד של בן זוג זר. טראפיקו
זרים המנהלים קשר זוגי עם אזרח ישראלי, גם אם אינם נשואים וגם אם אינם יהודים, יכולים לקבל מעמד של תושב ארעי בארץ/טראפיקו

חובות וזכויות

מעמד של תושב ארעי מזכה את בעליו בזכויות וחובות כמעט כשל אזרח מן המניין למעט, למשל, זכות הצבעה לכנסת. במסגרת חובותיו הוא ייאלץ, בין היתר, לשלם לביטוח לאומי, ומנגד יהיה זכאי לקצבאות מהמוסד לביטוח לאומי כמו דמי אבטלה, קצבת זקנה ועוד, ויוכל כמובן לעבוד בכל עבודה ללא הגבלה ולהשתכר לפרנסתו באופן חוקי (בניגוד לעובד זר שמקבל אשרה לעבודה בסיעוד, חקלאות או מלנואות למשל). תושב ארעי אמנם לא יכול לבחור או להיבחר לכנסת, אך הוא יהיה זכאי להצביע בבחירות לרשויות המקומיות, ככל שאר התושבים בישראל.

הסדר מעמד של תושב ארעי יינתן בכפוף לתנאים המוגדרים, בהליך מדורג על פי נוהל מיוחד שנקבע לשם כך על ידי שר הפנים. בתחילה תונפק לזר אשרת ב'1 - אשרת עבודה ללא הגבלה, ובשלב מתקדם יותר, על פי שיקול דעת משרד הפנים ובהתאם לקריטריונים שנקבעו לשם כך, יינתן מעמד של תושב ארעי ובסופו של דבר תושב קבע. עורך דין העוסק ובקי בחוקי ההגירה ידע להנחות את בני הזוג כיוון שכאמור, כל מקרה נבחן לגופו בלשכות משרד הפנים.

הקדימו הסדרה למשטרה

את תהליך הסדרת המעמד של בן הזוג הזר חשוב ועדיף להתחיל כשאשרת השהייה והעבודה עודה בתוקף. אם, לדוגמא, ימשיך בן הזוג להישאר בישראל גם לאחר תום תוקף האשרה וייעצר, חלילה, על ידי משטרת ההגירה בטרם החל התהליך להסדרת מעמדו, יהיה זה כמעט בלתי אפשרי לשחרר אותו מן המעצר ולהתחיל בתהליך להסדרת מעמדו. לעומת זאת, אם כבר החל תהליך להסדרת המעמד, במקרה שייעצר על ידי משטרת ההגירה ניתן יהיה להגיש בקשה בהליך נפרד לשחרורו ממעצר ולמניעתת גירושו מישראל וכך, לאחר מכן, ניתן יהיה להמשיך בתהליך הסדרת מעמדו כדין בישראל.

עו"ד דוד גונן מתמחה בדיני משפחה וירושה, הגירה ואזרחות, מקרקעין, תאונות דרכים, פשיטת רגל והוצאה לפועל.

טלפון: 077-2314251
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

*המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד דוד גונן, בשיתוף עו"ד דוד גונן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully