וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ייפוי כוח מתמשך" - היכולת להחליט היום איך ייראה המחר

עו"ד היקרי איתיאל, בשיתוף עו"ד היקרי איתיאל

8.4.2019 / 12:17

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי פורץ דרך, פרי יצירת המחוקק, המעניק לאדם את הזכות האוטונומית הבלעדית לקבוע איך ייראה עתידו, מה ייעשה בו וברכושו וכיצד ינוהלו חייו בזמן שכבר לא יהיה בעל יכולת לקבל החלטות שונות עבור עצמו בראי טובתו האישית

זוג מבוגר שוכב בערסל. ShutterStock
ייפוי כוח מתמשך, בראש ובראשונה, מעניק לבעליו ריבונות על גורלו/ShutterStock

במהלך העשורים האחרונים עולות בישראל וברחבי העולם ביקורות נוקבות על מוסד האפוטרופסות. הטענה העיקרית היא שעצם מינויו של אפוטרופוס מהווה פגיעה בזכויות היסוד של האדם, ובעיקר הזכות לקניין, לכבוד, לחירות ולאוטונומיה. מחקרים רבים מצביעים על כך כי מינוי אפוטרופוס משפיע לרעה על מגוון אספקטים בחיי האדם, מזיק לדימוי העצמי שלו, פוגע ביכולות התפקודיות, ומגביר את תלותו בזולת וחששו מהזולת.

מעצם טבעה, האפוטרופסות עלולה להכשיר את הקרקע למרמה ולמעשי ניצול. השילוב בין הכוח המופרז הנתון בידי האפוטרופוס לשלילת זכויות החסוי, עשוי להיות מסוכן.

לאור שיקולים אלה נכנס לתוקפו ב-2016 תיקון מספר 18 ל"חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות". התיקון המהפכני הוליד את החלופה המודרנית למוסד האפוטרופסות, הלא היא "ייפוי כוח מתמשך".

מה הוא ייפוי כוח מתמשך?

בעוד אדם צלול ובעל יכולת לקבל החלטות עבור עצמו, יכול הוא לערוך ייפוי כוח מתמשך - מסמך המאפשר לו לקבוע ולהחליט על דעתו מראש כיצד ייראו חייו בשלב בו כבר לא יהיה מסוגל לנהל את ענייניו או לקבל החלטות בנושאים שונים. בעל יפוי הכח ("הממנה") מחליט לבדו מי יוציא לפועל את רצונו במידת הצורך ומהו אותו רצון. מיופה הכוח מוגדר כאיש אמונו של הממנה, ראוי לציין כי על מיופה הכח ("מקבל ההוראות") לעמוד במספר תנאים בהתאם לתקנות.

הממנה יכול למנות מיופה כוח אחד, או מספר אנשים שונים אשר יהיו אמונים על קיום הוראתו בקשר לעניין מסוים או לכל ענייניו, הכל כרצונו. הממנה גם יכול להחליט האם ייפוי הכוח מוענק למספר ממונים להם סמכות משותפת על עניין ספציפי, או להעניק להם סמכויות שונות בתחומים נפרדים.
על מנת להבטיח את קיום ההוראות על ידי מיופה הכח, יכול הממנה לקבוע ולמנות אדם נוסף או יותר,המכונה "מיודע", אשר יהא רשאי לקבל כל מידע ודיווח ישירות מאת מיופה הכח והאפוטרופוס הכללי החל משלב כניסת יפוי הכח לתוקף, ובכך לעמוד על כך כי מייפה הכח ממלא אחר רצון הממנה בדווקנות ובדבקות. המיודע משמש כגורם מפקח רשאי לדרוש ולקבל מידע מפורט בדבר התנהלות מיופה הכח, ומומלץ לנצל זכות מינוי של גורם זה כבר בעת עריכת יפוי הכח.

חשוב לציין כי מיופה כח (מקבל ההוראות) ושאר ממונים אחרים נדרשים ללתת את הסכמתם מראש, לאחר שעמדו על הוראות הממנה אחת לאחת ובכוחם לקיימן ללא כחל וסרק.

מה בין אפוטרופוס לייפוי כח מתמשך?

עיקרי ההבדלים נעוצים בסמכויות הגורם המחליט. האפוטרופוס, לרוב מתמנה לגוף ולרכוש של אדם אשר זה האחרון אינו יכול להשפיע מי ימונה כאפוטרופוס עבורו ומה ההחלטות אותן יקבל עבורו. ככלל, האפוטרופוס רשאי ופועל לפי מיטב הבנתו והשקפת עולמו הוא, והגם שעמדתו יכולה לסתור את רצונו והשקפת עולמו של האדם עצמו, הרי שהחלטת האפוטרופוס ועמדתו הם שיתקיימו.
לעומתו, בייפוי כח מתמשך, האדם הוא המרכז ולב העניין והסמכות תיוותר בידיו באופן אשר יוכל לשלוט בקביעת עתיד חייו בראי רצונו והשקפתו ללא כל התערבות צד ג' .(בסייגים מאוד מסוימים הקבועים בתקנות לשם הגנה עליו ועל רכושו).

יד של איש מבוגר ואישה צעירה. ShutterStock
גם עבור בני משפחתו של המייפה מדובר בפתרון המקל עליהם. הודות למסמך המפורט, הם לא צריכים להתמודד עם דילמות קשות הקשורות לטיפול ביקירם/ShutterStock

מחליטים הכל מבעוד מועד

ייחודו של ייפוי הכוח המתמשך הוא באפשרות לרדת לפרטי פרטים ולהגיע לרזולוציות, שבעבר נראו דמיוניות לחלוטין. המייפה יכול לקבוע למשל, כי במצב בו לא יוכל לקבל החלטות, הוא ימשיך להתגורר בביתו הפרטי, בניגוד למצב בו אפוטרופוס יכול היה להחליט להעבירו לדירה צנועה יותר (או לבית אבות) משיקולים כלכליים קרים. בדומה, מייפה הכח יכול לקבוע כי במקרה שיהיה עליו לעבור ניתוח, הטיפול ייערך בבית חולים פרטי לבחירתו ולא במסגרת ציבורית.

בייפוי כוח מתמשך ניתן להתייחס אף לנושאים שוליים לכאורה כגון, מה יהיה ערכה של המתנה שיעניק הממנה באירועים אליהם יוזמן (חתונת בנו למשל).

חשוב לציין כי רצונותיו של הממנה תלויים ביכולתו הכלכלית, שאם לא כן, תבוטל הוראתו בעניין מסוים.

האדם אדון לגורלו

ייפוי כוח מתמשך, בראש ובראשונה, מעניק לבעליו ריבונות על גורלו ושולל מכל גורם אחר זכות לשיקול דעת בנוגע אליו. מסמך כתוב שכזה, מונע את האפשרות לניצול מתוך אינטרסים שונים הסותרים את טובתו האישית.

גם עבור בני משפחתו של המייפה מדובר בפתרון המקל עליהם. הודות למסמך המפורט, הם לא צריכים להתמודד עם דילמות קשות הקשורות לטיפול ביקירם, מצב דברים אשר לעיתים טומן בחובו מתח ועגמת נפש בתוך המשפחה.

הפתרון המשפטי החדש מקל גם על בתי המשפט האמונים על מינוי האפוטרופוסים.

עריכת ייפוי כוח מתמשך

ייפוי הכוח המתמשך נערך בנוכחות הממנה (נותן ההוראות), המיופה (מקבל ההוראות) באמצעות עורך דין בעל הכשרה מתאימה והסמכה מטעם האפוטרופוס הכללי לערוך ייפויי כוח מתמשכים. במקרה שהנושא העיקרי הוא ענייניו הרפואיים של המייפה, מומלץ להזמין למעמד החתימה גם בעל מקצוע טיפולי מומחה בתחום.

עורך הדין הוא זה שמעניק תוקף למסמך ומוודא מעבר לכל ספק שהמייפה חתם על המסמך כשהוא צלול ופועל לפי שיקול דעתו האישי בלבד. עורך הדין אף יוודא שהמייפה ושאר הממונים מבינים את ההשלכות של רצונותיו, שכל הפרטים המוזכרים במסמך מקובלים עליו וכי לא הופעל עליו לחץ חיצוני. נכון להיום, מספר מצומצם בלבד של עורכי דין הוסמכו על ידי האפוטרופוס הכללי לערוך ייפויי כוח מתמשכים.


עו"ד איתיאל היקרי בעל משרד עורכי-דין העוסק בדיני משפחה וירושה, בליווי עסקאות נדל"ן וליטיגציה אזרחית ומסחרית. עו"ד איתיאל הוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי לערוך ייפויי כוח מתמשכים.

טל' ליצירת קשר: 077-2314198

הכתבה מפורסמת בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד היקרי איתיאל, בשיתוף עו"ד היקרי איתיאל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully