וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על לא עוול בכפו: תלונות שווא בהליכי גירושין

עו"ד אוהד חן, בשיתוף עו"ד אוהד חן

16.4.2019 / 9:37

תלונת שווא במסגרת הליכי גירושין היא תופעה נפוצה ומוכרת למערכת המשפט ולמשטרה. מהי הדרך להתמודד עם תלונות מעין אלה בהיעדר ענישה ממשית?

מבצע מעצר פדופילים.משטרה.17.09.17.נקי. מערכת וואלה! NEWS
חוויית המעצר והחקירה אינה פשוטה גם למי שכבר חווה עימותים עם החוק, ועל אחת כמה וכמה עבור אדם נורמטיבי/מערכת וואלה! NEWS

ספטמבר 2015. נהג המונית יעקב מושקין נחקר וכמעט נעצר לאחר שנוסעת שעלתה למונית שלו התלוננה במשטרה שתקף אותה מינית. למזלו הרב, במונית הותקנה מצלמה שתיעדה את ההתרחשות כולה והוכיחה כי מדובר בתלונת שווא.

לולא אותה מצלמה, התקרית היתה נבחנת על סמך עדותם של כל אחד מהצדדים, ללא אפשרות של מי מהם להוכיח את צדקת טענותיו. במקרה כזה, ניתן להניח כי מהר מאוד היה הנהג מוצא את עצמו מאחורי סורג ובריח.

חוויית מעצר טראומטית

רשויות החוק מתייחסות כיום בכובד ראש לתלונות על אלימות ותקיפה מינית, בעיקר כאלה הקורות בתוך המשפחה. כאשר נגד גבר מוגשת תלונה על אלימות במשפחה אפילו כאשר מדובר באיומים, הוא יורחק אוטומטית מהבית לעשרה ימים לפחות, ייחקר במשטרה ובחלק מהמקרים גם יוחזק במעצר.

חוויית המעצר והחקירה אינה פשוטה גם למי שכבר חווה עימותים עם החוק, ועל אחת כמה וכמה עבור אדם נורמטיבי לחלוטין, שעולם הפשע רחוק ממנו מרחק שנות אור ושהגיע לסיטואציית המעצר וההרחקה מביתו על לא עוול בכפו.

בני זוג עצובים. ShutterStock
מציאות זו משחקת לידיהן של יותר ויותר נשים המגישות תלונות שווא בניסיון להשיג יתרון על בן זוגן בהליך הגירושין/ShutterStock

החטא - ומדי פעם גם עונשו

במרווח הצר שבין הצורך להגן על גברים המואשמים על לא עוול בכפם לבין החשש להרתיע מתלוננות מהגשת תלונות אמת, נוצרת מציאות של אי-ענישה, על אף שתלונה כוזבת על עבירה מסוג פשע היא עבירה בפני עצמה. מציאות זו משחקת לידיהן של יותר ויותר נשים המגישות תלונות שווא בניסיון להשיג יתרון על בן זוגן בהליך הגירושין ולנתב אותו לטובתן.

לעתים רחוקות מדי, מסתמן ניסיון של רשויות החוק והמשפט לתקן את המעוות. במקרה לדוגמה, פנתה אישה לתחנת משטרת רחובות והתלוננה כי בעלה היכה אותה ואיים עליה בהזדמנויות שונות, כולל ביום הגשת התלונה. המתלוננת הגדילה לעשות והציגה בפני השוטרים סימני חבלות בידיה כהוכחה לאמיתות דבריה. בעקבות התלונה נעצר הבעל למשך עשרה ימים והוגש נגדו כתב אישום בגין תקיפה בנסיבות מחמירות.

לאחר שהתברר בחקירה כי התלונה כוזבת, קיבלה המתלוננת עונש של שלושה חודשי מאסר שהומרו בעבודות שירות. במסירת פסק הדין אמרה השופטת שעונשה הקל של המתלוננת קשור אך ורק בהיותה אם טרייה ומניקה, וכי במצב עניינים שונה, היתה ללא ספק נשלחת לריצוי מאסר בכלא.

החיים והמוות ביד לשון הרע

מול אזלת היד של טיפול המדינה בתלונות שווא, חשוב לדעת כי לנאשם יש דרך נוספת למצות את הדין עם המתלוננת: הגשת תביעת לשון הרע, עם דרישה לפיצוי כספי על הנזקים שנגרמו לו עקב התלונה. נזקים אלה כוללים פגיעה בשמו הטוב ובכבודו של מגיש התביעה, עוגמת הנפש שנגרמה לו ואף אובדן ימי עבודה בשל המעצר, החקירה ושאר ההליכים שנפתחו נגדו.

תביעה כזו הוגשה על ידי אדם בעקבות תלונה שהגישה אשתו, עמה היה מצוי בהליכי גירושין. בתלונתה טענה האשה כי לאורך נישואיהם אנס אותה מספר פעמים ונהג באלימות כלפיה וכלפי בנם. בית המשפט קיבל את עמדת הנאשם כי מדובר בתלונת שווא, קבע כי המתלוננת פעלה שלא בתום לב וניצלה את המשטרה לרעה, וגזר עליה לשלם לנאשם פיצוי בסך של 40,000 שקלים.

* עו"ד אוהד חן עוסק בתחום הדין הפלילי, דיני תעבורה ומשפט מנהלי.
טלפון: 077-2314663

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אוהד חן, בשיתוף עו"ד אוהד חן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully