וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזרח הקטן כשליח ציבור: הגשת תובענה ייצוגית

עו"ד עמנואל סולומונוב, בשיתוף זאפ משפטי

17.4.2019 / 14:09

תובענה ייצוגית היא דרכו של האזרח היחיד להגיש תביעה בשם ציבור נפגעים בנושא מסוים. בעוד שלכל אינדיבידואל בציבור מסוים נגרם נזק קטן יחסית, הרי שיחד, כקבוצה, הם עשויים לקבל פיצוי המגיע לסכומי עתק של מאות מיליוני שקלים

פטיש שופט. ShutterStock
בהיותה הליך משפטי מורכב, מומלץ להגיש תובענה ייצוגית באמצעות עורך דין מיומן ובקי בתחום/ShutterStock

תובענה ייצוגית מוגשת על ידי תובע יחיד עקב עוול או נזק אישי שנגרם לו, בהיותו חלק מציבור רחב שנפגע גם הוא. באמצעות התובענה הייצוגית, יכול אותו תובע יחיד לתקן עוולות הפוגעות במספר רב של שותפים, כאשר במקרים רבים פגיעה זו קטנה מכדי להצדיק הגשת תביעה אישית נפרדת של כל אחד מהם.

בהיותה הליך משפטי מורכב, מומלץ להגיש תובענה ייצוגית באמצעות עורך דין מיומן ובקי בתחום. בתובענה ייצוגית, בניגוד למה שקורה בזו הרגילה, נדרש הליך מקדים של קבלת אישור לניהול התובענה כייצוגית ובחינת הבקשה בזהירות רבה על מנת למנוע הגשת תביעות סרק. לשם קבלת האישור יצטרך התובע להוכיח כי יש לו עילה מוצדקת לתביעה והיא אף נוגעת למספר רב של תובעים אפשריים.
לפני אישור הבקשה, בית המשפט יוודא שהיא מוגשת בתום לב ולא מתוך נקמה או רדיפת פרסום, וכי הליך מעין זה לא הוגש בעבר על ידי תובע אחר. זכייה בתובענה ייצוגית תזכה את כלל התובעים בפיצוי העשוי להאמיר למאות מיליוני שקלים. התובע יקבל, בנוסף לסכום הכללי, גם פיצוי מיוחד עבור הובלת התביעה.

להשתייך לקבוצת התובעים

כאשר מתקבל אישור לתובענה ייצוגית, הוא מתפרסם לידיעת הציבור בעיתונות ובפנקס התובענות הייצוגיות באתר רשות בתי המשפט. מעצם היותה של תביעה 'ייצוגית', היא מייצגת את הציבור השייך אליה, ללא צורך לנקוט בצעד יזום כדי להצטרף אליה. בית המשפט יקבע מהי קבוצת האנשים השותפים לתביעה, וכל מי שנמנה עמם יהיה חלק מהתובענה באופן אוטומטי, אלא אם כן יבקש להוציא עצמו מן הקבוצה. במקרים נדירים בלבד יחליט בית המשפט כי הקבוצה תכלול רק את מי שביקש להיכלל בה.
בכל מקרה בו תובענה ייצוגית מסתיימת בזכייה של התובע, מוקם מנגנון מיוחד בפיקוח משפטי המבטיח שכל התובעים הכלולים בה יקבלו את הפיצוי המגיע להם, למרות שלא לקחו כל חלק בתהליך.

הנוסעים נגד חברות האוטובוסים: מקרה לדוגמה

אילוסטרציה - עישון. ShutterStock
את הטענות ביסס התובע באמצעות צילום של בדלי סיגריות על הרצפה/ShutterStock

תובענה ייצוגית הוגשה לאחרונה כנגד חברות אגד וסופרבוס בטענה שלא אכפו את חוק איסור העישון בתחנה בחיפה. התובע טען כי הוא מבקר בתחנה באופן יומיומי וכי הנתבעות (אגד כמנהלת התחנה וסופרבוס כשוכרת במקום), בניגוד למתחייב על פי חוק, לא עשו דבר על מנת לאכוף את העישון אשר מפריע לו ומזיק לבריאותו.

דו"ח משרד הבריאות קובע כי שיעור המעשנים בישראל עומד על כ-20%. לפי נתון זה, 80% מבאי התחנה אינם מעשנים, ומתוכם, כך נטען בתביעה, אחוז אחד נחשף מדי יום לעשן באופן פסיבי ובניגוד לחוק. אותו אחוז אחד מסתכם במאות אלפי אנשים.

את הטענות ביסס התובע באמצעות צילום של בדלי סיגריות על הרצפה במועדים שונים בהם ביקר בתחנה ובאמצעות חומרים שנאספו על ידי חוקרים פרטיים. התובע תיעד את אי אכיפת החוק, ויתרה מכך - את מנהגם של עובדי החברות עצמם לעשן באזור התחנה

תובענה ייצוגית זו בהיקף של כ--52 מיליון שקלים, קיבלה לאחרונה את אישור בית המשפט, לאחר שנקבע כי נכון למועד אישור הבקשה, הנתבעות לא הצליחו להוכיח שהן אכן אוכפות את החוק.

משרד עורכי דין ונוטריון סולומונוב ושות' עוסק בתובענות ייצוגיות, דיני עבודה, הוצאה לפועל, מקרקעין, דיני מסחר, דיני חברות ותביעות ביטוח.
טלפון: 077-9977554

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד עמנואל סולומונוב, בשיתוף זאפ משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully