וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלימות כלכלית כלפי הילדים: הפן האחר של ניכור הורי

עו"ד אלה שינפלד, בשיתוף עו"ד אלה שינפלד

7.5.2019 / 9:17

כיצד קורה שהרשויות משקיעות משאבים עצומים לטיפול בתופעת הניכור ההורי אך ילדים נפגעי אלימות כלכלית נותרים ללא מענה?

ילד עצוב בזמן שההורים רבים. ShutterStock
הליך גירושים מביא לא אחת את שני הצדדים למצבי קיצון שעלולים להפוך בקלות רבה למכוערים וקשים./ShutterStock

הליך גירושים מביא לא אחת את שני הצדדים למצבי קיצון שעלולים להפוך בקלות רבה למכוערים וקשים. אחת התופעות העגומות הנלוות למצבים אלה היא הניכור ההורי.

ניכור הורי הוא מצב בו הילדים מסרבים לשמור על הקשר שלהם עם אחד ההורים. מקובל לחשוב כי במקרים רבים ההחלטה להתנתק מההורה היא תוצאה ישירה או סמויה של השפעה מצד ההורה השני.
בפועל, החלטה זו היא מורכבת יותר ונובעת, פעמים רבות, מהמציאות הקשה של הילדים בהליכי גירושין. לעיתים החלטה זו אף שומרת על נפשם של הילדים אשר מתקשים "לשמור" על קשר עם שני ההורים הנלחמים זה בזה. המלחמה העיוורת בתופעת "הניכור ההורי" עשויה להיות הרסנית עוד יותר.

זכויות הילד במקום טובת הילד

בשנים האחרונות השקיעה המערכת המשפטית משאבים ומאמצים גדלים והולכים בטיפול בתופעת הניכור ההורי. על פי החוק, בית המשפט רשאי לבטל או להפחית את המזונות כאשר הילד עבורו הם משולמים מתנהג כלפי ההורה המשלם בצורה לא ראויה. התוצאה הישירה של הפעלת סנקציה שכזו היא פגיעה חמורה בילד וברווחתו הכלכלית, דבר שבאופן פרדוקסלי מגביר עוד יותר את תופעת הניכור.
בנוסף, בית המשפט מקצה משאבים רבים כדי לעודד את חידוש הקשר בין הילד להורה המנוכר באמצעות מגשרים, עובדים סוציאליים, יועצים, מדריכי הורות ועוד. כל אלה אינם מוסמכים לדון בתופעה הרחבה והקשה של התחמקות מתשלומי המזונות. את הטיפול בתופעה זו משאירים המומחים למערכת ההוצאה לפועל בלבד.

כתוצאה מכך, נוצר מצב בו צוות שלם מנסה לטפל בתופעת הניכור ההורי, אך לא נעשה ניסיון לטפל באופן רחב יותר בבעיות של המשפחה ושל הילד שאמור להיות במרכז ההליך המשפטי והטיפולי.

אילוסטרציה גרושים 19 ביולי 2017. שאטרסטוק, מערכת וואלה! NEWS
ניכור הורי הוא מצב בו הילדים מסרבים לשמור על הקשר שלהם עם אחד ההורים/מערכת וואלה! NEWS, שאטרסטוק

ההורה הוא במרכז

המונח "ניכור הורי" לא מתמקד בילד אלא בהורה, ומנקודת מבט זו מתגייסת המערכת לסייע - להורה המנוכר ולא לילד. כך, כלל לא בודקים אם הילד סובל מחוויית הנטישה, מאלימות מילולית כלפי ההורה המשמורן ומתופעות אחרות הקשורות להליכי הגירושין.

אחת מאותן תופעות היא אלימות כלכלית, מצב בו הילד חווה נטישה כלכלית מצד אחד ההורים. נטישה זו באה לידי ביטוי בסירוב של אותו הורה לשלם את המזונות שנקבעו על פי חוק ו/או לפרנס אותו כראוי. התוצאה - הילדים מוצאים עצמם מתחת לקו העוני, נאלצים לעבוד מגיל צעיר וחיים עם הורה משמורן שעובד לילות כימים על מנת לפרנס אותם.

תופעת האלימות הכלכלית לא פוגעת בילדים רק ברמה הפיזית, אלא מצלקת את נפשם וגורמת להם לגדול בתחושת דחייה ונטישה. בחוויה של ילדים אלה, זכות הקיום הבסיסית שלהם היא חסרת כל חשיבות בעיני ההורה האלים כלכלית. כתוצאה מכך בוחרים ילדים רבים, כמנגנון הגנה, להתנתק מאותו הורה. כפיית הקשר בעל כורחו של הילד ללא טיפול כוללני במקור הבעיה, פשוט חוטאת למטרה.
והמערכת? במקום להטיל את האחריות על ההורה המנוכר ולדאוג שיפעל על פי חוק וישים את הילד במרכז, מתעלמת מרוחב התופעה.

נטישה כלכלית של הקטין לא מוכרת כעבירה פלילית

ממדי התופעה בארץ גדולים לאין ערוך מכפי הידוע לציבור הרחב. כשליש מהאבות הגרושים בארץ אינם משלמים מזונות כלל, ואליהם מצטרפים רבים אחרים שמשלמים את המזונות בהם הם חייבים באופן לא סדיר. בהוצאה לפועל ישנם 76 אלף תיקים פתוחים של מזונות שלא שולמו.
למרות היקפה העצום של התופעה, ועל אף השפעתה ההרסנית על הילדים הסובלים ממנה, אלימות כלכלית אינה מוכרת כעבירה פלילית ובתי המשפט לא מתייחסים לילדים הסובלים ממנה כאל נפגעי אלימות. חמור מכך, אותה מערכת שאמורה לטפל בבעיית הנטישה הכלכלית במובן הרחב שלה אינה דנה בנושא עת עולה עניין הניכור ההורי, ומי שמטפל בכך היא מערכת אחרת לגמרי - ההוצאה לפועל.
לסיכום, לא ניתן "לטפל" בילד שמסרב קשר ללא ראיית עמדתו ונסיבות חייו בהליך הגירושין ולאחריו. יש להתנות את הליך הטיפול בתופעת הניכור בהגנה על שלומו הנפשי, הפיזי והכלכלי של הילד ורק לאחר בדיקה מקדמית שתבטיח את שלומו, להתחיל את הטיפול בתופעת הניכור, אם אותו ניכור אינו מוצדק.

עו"ד אלה שינפלד מתמחה בדיני משפחה וגירושין, חוק הנוער, ייצוג קטינים ואפוטרופוסות.
טלפון: 077-2314666
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

ניכור הורי לאחר גירושים: הסכנות לילדים ולהורים

בשיתוף עו"ד ורד לוי
עו"ד אלה שינפלד, בשיתוף עו"ד אלה שינפלד
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully