וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיים במחיר אחת? תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

עו"ד יוליה חזוט, בשיתוף עו"ד יוליה חזוט

12.5.2019 / 14:39

תאונת דרכים שארעה במסגרת העבודה, בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, תיחשב גם כתאונת עבודה. מה משמעות הדבר מבחינת התנהלות הנפגע וכיצד זה משפיע על הפיצוי המגיע לו?

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

תאונת דרכים: חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי על נזקי הגוף שנגרמו לו. על מנת לקבל את הפיצוי, יש להגיש תביעה לבית המשפט והפיצוי ייתבע מביטוח החובה של נהג הרכב המעורב בתאונה.

תאונת עבודה: חוק הביטוח הלאומי קובע כי כל עובד שנפגע במסגרת עבודתו, במהלכה או בעקבות ביצועה - יהיה זכאי לפיצוי על הפגיעה. על מנת לקבל את הפיצוי יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי, שהוא הגורם שיפצה את העובד על נזקי הפגיעה.

תאונת דרכים וגם תאונת עבודה

כאשר תאונת דרכים נגרמה במסגרת או במהלך העבודה, בדרך מהבית אל העבודה או בדרך ממנה הביתה, תיחשב תאונת הדרכים גם כתאונת עבודה. החוק מגדיר תאונת דרכים כתאונת עבודה גם כאשר חלות סטיות מסוימות מהדרך הישירה אל העבודה וחזרה ממנה.

כאשר תאונת דרכים היא גם תאונת עבודה, ניתן לפנות לקבלת פיצוי דרך שני אפיקים: תביעה אחת, לפיצוי עקב תאונת העבודה, תוגש למוסד לביטוח לאומי; תביעה נוספת, לפיצוי עקב תאונת דרכים, תוגש לבית המשפט נגד ביטוח החובה של בעל הרכב.

בחירת התביעה שתוגש ראשונה

את שתי התביעות ניתן להגיש במקביל וכל מקרה ייקבע לגופו אך יש לקחת בחשבון כי ההתיישנות על הגשת התביעה לביטוח הלאומי עומדת על שנה מיום התאונה, ואילו ההתיישנות על הגשת תביעה לחברת הביטוח היא שבע שנים.

בנוסף חשוב לדעת כי הגשת שתי תביעות אלו אין פירושה קבלת פיצוי כפול. לאחר שבית המשפט יקבע את סכום הפיצוי על נזקי הגוף שנגרמו בתאונה, יקוזז ממנו החלק שהנפגע כבר קיבל מהמוסד לביטוח לאומי בעקבות התביעה אשר הוגשה מולו.

גם אם לא ימוצו ההליכים מול הביטוח הלאומי, עשויה חברת הביטוח, בתביעה מולה, לעשות "ניכוי רעיוני", כלומר לנכות מהפיצוי שנתבע ממנה את מה שהיה התובע מקבל מהביטוח הלאומי, גם אם לא קיבל אותו בפועל. לפיכך, ישנה חשיבות למיצוי הליכים, קרי להגשת התביעה כנגד חברת הביטוח רק לאחר סיום ההליכים מול הביטוח הלאומי.

החלפת פרטים אחרי תאונת דרכים. ShutterStock
יש לדווח למשטרה על קרות התאונה/ShutterStock

רגע אחרי התאונה - מה עושים?

הבהלה, הלחץ וכאב הפגיעה הם אלו שמכתיבים לרוב את ההתנהלות לאחר התאונה. בתוך אי הסדר השורר בעקבות התאונה נחפזים הנפגעים לקבל טיפול אך לא תמיד מודעים לשלבים שעליהם לבצע בדרך לשם, על מנת לקבל מאוחר יותר את המגיע להם.

יש לתעד את התאונה, את כלי הרכב המעורבים בה, לקחת את פרטי הנהגים ולאסוף גם פרטים של עדי ראייה שנכחו במקום. בנוסף, יש לדווח למשטרה על קרות התאונה ולשמור את אישורה בנוגע לכך. חשוב גם להחתים את המעסיק על טופס הפניה לקבלת טיפול רפואי, כיוון שבמקרה של תאונת עבודה מגיע לנפגע טיפול רפואי על חשבון הביטוח הלאומי.

בכל תביעת נזיקין ובפרט במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, הדורש התנהלות בשני אפיקי תביעה שונים, מומלץ לפנות מיד לאחר התאונה לייעוץ עורך דין המתמחה בתחום הנזיקין והתאונות. עורך הדין יבחן יחד איתכם את פרטי המקרה, יסקור את כל המסמכים והתיעוד שאספתם ובהתאם לכך יידע כיצד להוביל את ההתנהלות המשפטית שלכם באופן שיביא למיצוי מרבי של זכויותיכם.

עו"ד יוליה חזוט היא שותפה מייסדת במשרד עורכי הדין חזוט-בר המתמחה בנזיקין ותאונות.

טלפון: 077-2314588

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד יוליה חזוט, בשיתוף עו"ד יוליה חזוט
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully