וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מימוש זכויות רפואיות - עם עורך דין או חברה למימוש זכויות?

בשיתוף עו"ד לינוי אוליניק

29.5.2019 / 16:55

אם חליתם או נפצעתם ואתם צריכים לממש זכויות רפואיות בטח נתקלתם בשלל פרסומות המבטיחות לכם לקבל אלפי שקלים בקלות ובמהירות. אז מה כדאי? להסתמך על פרסומות של חברות למימוש זכויות רפואיות או להפקיד את התביעה בידי עורך דין שהוכשר והוסמך לכך?

גבר עם שתי רגליים מגובסות. ShutterStock
גבר עם שתי רגליים מגובסות/ShutterStock

בשנים האחרונות הפכו אזרחי ישראל מטרה נוחה לחברות למימוש זכויות רפואיות (וזכויות אחרות). על פי המובטח לנו במסעות הפרסום שלהן, אנו זקוקים רק להן שייצגו אותנו בתביעות כאלה ואחרות נגד חברות הביטוח הפרטיות, המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון, מס הכנסה וגופים אחרים, ובסיוען המסור נקבל זכויות רבות וסכומים נאים של כסף לחשבון הבנק שלנו.

אין ויכוח כי כאשר אנו מתמודדים מול גופים פרטיים ורשויות המדינה, יש ערך רב בייצוג מסוג זה, אך הניסיון מראה, שהצלחה בתביעה כזו, בהחלט אינה עוברת דרך חברות אלו. לעומת זאת, עורכי דין המתמחים בתחום הרלוונטי לתביעה ולגופים נגדם היא מוגשת, מגיעים להישגים משמעותיים וממשיים לאין שיעור בייצוג התובעים.

ביטוח או ביטחון

המוסד לביטוח לאומי הוקם מתוך מטרה לסייע ולתמוך בכל אזרח ישראלי בעתות בהן הוא אינו מסוגל לכלכל את עצמו ואת משפחתו, באופן מלא או חלקי, זמני או קבוע. המציאות היומיומית מזמנת לפקידי המוסד התמודדות יומיומית של טיפול באלפי פניות, ומשכך, נולדות תופעות לוואי בלתי נמנעות כמעט של בירוקרטיה, דחיות נוסח "לך ושוב", כמויות אינסופיות של טפסים וועדות מומחים.

הוועדות הרפואיות הן מערכת מסועפת ומפותלת שגלגלי ההנעה שלה עלולים למחוץ את האדם העומד מולה, המצוי במילא ברגעים לא פשוטים בחייו - בהיבט הפיזי או הנפשי. במצב כזה, ליווי וייצוג מצד איש מקצוע המתמחה בנבכי המערכת, מכיר את אופן פעולתה ויודע מהי הדרך הנכונה לפעול - יכול לתרום משמעותית למיצוי מלוא הזכויות.

ייעוץ משפטי. ShutterStock
גם אם נתעלם מפערי הידע והמקצועיות הניכרים בין עורכי דין המתמחים בתחום לבין חברה למימוש זכויות, אי אפשר שלא לתת את הדעת על ההיבטים החוקיים/ShutterStock

עורך דין בקי בתחום או חברה למימוש זכויות

החוק בישראל מטיל סייגים שונים על ייצוג משפטי. מגבלות אלה נוגעות לעריכת מסמכים שונים, מתן חוות דעת משפטית וכל פעולה שהיא בעלת אופי משפטי. הציבור, מטבע הדברים, אינו מודע לסעיפי החוק, ובמרווח הזה, שבין הרצון לקבל ייצוג הולם ובין אי הכרת החוק כלשונו, משגשגות החברות למימוש זכויות רפואיות ובכלל.

סעיף 20 לחוק לשכת עורכי הדין תשכ"א - 1981 מציין שורה של פעולות משפטיות היכולות להיעשות על ידי עורך דין בלבד. בין פעולות אלה:

ייצוג - ייצוג אדם אחר וכל טיעון ופעולה בשמו לפני בתי-משפט; בתי-דין; בוררים, גופים ואנשים בעלי סמכות שיפוטית או מעין-שיפוטית.

הוועדות הרפואיות מתקיימות במסגרת הביטוח הלאומי וגופים דומים המוגדרים בחוק כבעלי סמכות שיפוטית או מעיין שיפוטית. לפיכך, מי שאינו עורך דין אינו מורשה לייצג במסגרתן את התובעים את זכויותיהם.

ייעוץ וחיווי -דעת משפטיים - כך למשל, החוק אוסר על מי שאינו עורך דין לייעץ לנפגעים התובעים את זכויותיהם בנוגע לסיכויי הצלחת התביעה, מאחר ומדובר בחוות דעת משפטית לכל דבר.

מיצוי זכויות - בשביל המימוש הממשי

מן האמור לעיל ניתן להבין כי גם אם נתעלם מפערי הידע והמקצועיות הניכרים בין עורכי דין המתמחים בתחום לבין חברה למימוש זכויות, אי אפשר שלא לתת את הדעת על ההיבטים החוקיים. מבחינה חוקית, חברה מהסוג האמור, אינה יכולה ואינה מוסמכת לייצג תובעים מול הביטוח הלאומי או מול כל גוף שיפוטי או מעין שיפוטי, כפי שהוא מוגדר בחוק.

משרד עורכי דין אולניק לינוי מתמחה בתחום מימוש הזכויות הרפואיות.
טלפון 053-9387252

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד לינוי אולניק, בשיתוף עו"ד לינוי אוליניק
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully