וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונות אישיות בגיל השלישי

עו"ד דורון אמר ועו"ד דוד ידיד

30.5.2019 / 9:28

על פי הסטטיסטיקות לבני הגיל השלישי סבירות גבוהה יותר יותר להיפגע מתאונות אישיות לעומת כלל האוכלוסיה, אך למרות זאת, רבים מהם כלל אינם מודעים לזכאותם לפיצוי בגין אירוע או תאונה שעברו

איש מבוגר בכיסא גלגלים. ShutterStock
איש מבוגר בכיסא גלגלים/ShutterStock

תאונות אישיות עשויות לפקוד כל אדם בכל גיל, אך כאשר מדובר באוכלוסיית הגיל השלישי המציאות הופכת מורכבת יותר. לא אחת, חברות הביטוח השונות "מחזרות" אחרי אזרחים ותיקים ומציעות להם לרכוש פוליסת ביטוח תאונות אישיות תוך הדגשת חשיבותה לאור שכיחות התאונות בגיל זה.

לעומת זאת, לאחר שמתרחשת תאונה, נתקלת אוכלוסיה זו לא פעם בקשיים הקשורים לטיפול בהליכים בירוקרטיים מול חברות הביטוח, ומתקשים לקבל את הכספים המגיעים להם

מרימים ידיים

כשאזרח וותיק בעל פוליסת ביטוח תאונות אישיות עובר תאונה או אירוע ביטוחי, הוא יכול להגיש תביעה לחברת הביטוח על מנת לקבל את הפיצוי המגיע לו, כמוגדר בפוליסה אותה הוא רכש. כדי לממש את זכאותו, יהיה עליו להגיש הצהרה על פרטי המקרה ולצרף אסמכתאות רפואיות ומסמכים נוספים המוכיחים כי האירוע שנגרם למבוטח נכנס בגדר תנאי הפוליסה אותה רכש ומזכה אותו, לפיכך, בכספי הפיצויים.

חברות הביטוח מצדן, מעוניינות לצמצם ככל האפשר את סכום הפיצויים המשולם למבוטחים; הן יעשו כל שביכולתן על מנת להוכיח כי פרטי האירוע אינם עומדים בהגדרות המנויות בפוליסה, ולכן אינם מזכים את המבוטח בפיצוי כספי.

מאבקים משפטיים ממושכים, מינוי חוקרים פרטיים והפנייה לסעיפים סבוכים ומורכבים בפוליסה עצמה, אשר כוללים בחובם לא מעט החרגות ו"אותיות קטנות", הם רק חלק מהשיטות בהן משתמשות חברות הביטוח כדי להתיש את המבוטחים ולהימנע מתשלום. וכך, מבוטחים רבים, במיוחד בקרב בני הגיל השלישי, נותרים בתחושת חוסר אונים ובסופו של דבר - מוותרים על הזכויות המגיעות להם.

אילוסטרציה. ShutterStock
חברות הביטוח השונות "מחזרות" אחרי אזרחים ותיקים ומציעות להם לרכוש פוליסת ביטוח תאונות אישיות/ShutterStock

חוסר מודעות לזכויות נוספות

מעבר לתביעה מול חברת הביטוח, במקרים רבים של תאונות אישיות ניתן לפנות לאפיק תביעה נוסף, שמרבית בני הגיל השלישי כלל אינם מודעים לקיומו.

במקרה של תאונה עקב רשלנות, ניתן להגיש תביעת נזיקין נגד האחראי לרשלנות זו, ולזכות בפיצוי כספי נוסף, מעבר לזה המגיע מחברת הביטוח.

בתאונה עקב רשלנות, ייקבע האחראי למקרה בהתאם למקום ההתרחשות:

במרחב הפרטי: תאונה שקרתה בנכס הנמצא בבעלות פרטית - בית מגורים, בית עסק, מרכז מסחרי, בית מלון, אולם אירועים וכדומה. אם סיבת התאונה היא אכן רשלנות או מחדל, הרי שהאחריות לכך היא של בעל הנכס, ומולו תוגש התביעה.

במרחב הציבורי: גם תאונה שהתרחשה במרחב הציבורי תזכה את הנפגע בפיצוי אם נגרמה עקב רשלנות. מכסה של ביוב שלא הוחזר כראוי למקומו, בור שנפער במדרכה ולא תוקן או סומן, מדרגות שבורות - כל אלו הם מחדלים להם אחראית הרשות המקומית או העירייה, ונגדן תוגש התביעה במקרים אלו. תחת הגדרת הרשלנות יימצאו מחדל או ליקוי שלא תוקנו ושלא ננקטו כל אמצעים (שלטים, גידור או סימונים אחרים) על מנת להתריע לגביהם ולהודיע לעוברים ושבים על קיומם.
חשוב לציין כי ההתיישנות בתביעות פוליסות ביטוח תאונות אישיות עומדת על שלוש שנים בלבד ממועד האירוע, וכי הגשת תביעה לחברת הביטוח במהלך שלוש שנים אלו לא תעצור את מירוץ ההתיישנות, בניגוד להגשת תביעת נזיקין בבית המשפט.

ליווי משפטי לבני הגיל השלישי

על מנת להביא למיצוי מקסימלי של הזכויות, מומלץ לפנות לעורך דין המתמצא בדיני נזיקין, ובפרט בתאונות אישיות של בני הגיל השלישי. היכרות עם הרגישויות המיוחדות לגיל זה, הבנה של השלכות המצב הבריאותי על הגדרות הפוליסה, וראיית הצורך של הנפגעים בהתנהלות סבלנית וברורה, יקלו על התהליך ויאפשרו לאוכלוסייה זו לקבל את מלוא הפיצוי המגיע לה.

עו"ד דורון אמר ועו"ד דוד ידיד ממשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד. המשרד עוסק בנזיקין וביטוח, מימוש זכויות לבני הגיל השלישי, הוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל.

טלפון: 053-9374940
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

נפצעתם? חליתם? יש שלל הטבות שאתם לא יודעים שאתם זכאים להן

בשיתוף עו"ד לינוי אוליניק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully