וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום ו(או?) להתראות: הסכם שלום בית

עו"ד שרון כהן, עו"ד שרון כהן

17.6.2019 / 13:34

אם הנישואים נקלעו למשבר אך יש עדיין תקווה לפיוס, 'הסכם שלום בית ולחילופין גירושין' יתווה מצד אחד קווים מנחים להתנהלות הזוגית ומצד שני יקבע הסכמות למקרה של גירושין

זוג צעיר מחזיקים ידיים אהבה זוגיות. ShutterStock
הסכם שלום בית מהווה פעמים רבות גשר של ממש בין בני הזוג. היות שהם נמצאים כבר על סף פרידה, וזהו מבחינתם הניסיון האחרון לשיקום הנישואין/ShutterStock

'הסכם שלום בית ולחילופין גירושין' (להלן ייקרא - הסכם שלום בית), הוא מסמך משפטי שיכול לסייע במצב בו זוג נשוי נמצא במשבר ושוקל גירושין, אך מעוניין לנסות ולהתפייס במטרה לתת הזדמנות נוספת לנישואיו. הסכם כזה ניתן לערוך בכל שלב של הליך הגירושין, כל עוד לא נחתם הסכם גירושין אחר.

הסכם שלום בית כולל שני חלקים:

חלק ראשון - הסכם שלום בית: חלק זה כולל תנאים והסכמות לגישור על הפערים שעמדו בבסיס ההחלטה של בני הזוג להתגרש. הסכמות אלו יכולות להתייחס להתנהלות הכלכלית של כל אחד מבני הזוג, החלטות הנוגעות לחינוך הילדים, ביצוע המטלות בבית, הגבלת שעות העבודה לטובת זמן משפחתי, הגדרת מועדי ביקורים של המשפחה המורחבת ועוד.

חלק שני - הסכם גירושין: חלק זה, הכולל הסכמות הדרושות במקרה של גירושין, ישמש את בני הזוג כמעין הסכם מגירה; אם ניסיון הפיוס לא צלח, יוכלו השניים להיפרד בצורה חלקה יותר, ללא מאבקים משפטיים.

כוונה אמיתית לשינוי

הסכם שלום בית מהווה פעמים רבות גשר של ממש בין בני הזוג. היות שהם נמצאים כבר על סף פרידה, וזהו מבחינתם הניסיון האחרון לשיקום הנישואין, בני הזוג נוטים בנקודה זו לגלות גמישות רבה, ללכת אחד לקראת השני ואף מגלים נכונות לוותר על עניינים החשובים להם, הכל בשביל לתת הזדמנות אמתית להצלת הקשר.

החיסרון המשמעותי של ההסכם: על אף שמדובר במסמך משפטי לכל דבר המצריך אישור של בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני, לא ניתן באמת לאכוף את ביצועו. אם, למשל, הוסכם שפעמיים בשבוע יחזור הבעל מוקדם יותר מהעבודה על מנת להיות עם המשפחה, אך בפועל זה לא קורה, החוק אינו יכול לכפות עליו לעמוד בתנאי ההסכם, או להעניש אותו על הפרתו. לכן, הנחת המוצא של עריכת ההסכם היא שהוא נעשה מתוך כוונה אמתית לשינוי. בכל שלב, יוכל כל אחד מהצדדים להחליט כי אינו מעוניין יותר לפעול למען שלום בית ואז ייכנס לתוקפו הסכם הגירושין.

זוג חותם על מסמכי גירושים. ShutterStock
את ההסכם רצוי לערוך בליווי מקצועי של עורך דין המתמחה בתחום,/ShutterStock

לוותר אך גם להיזהר

את ההסכם רצוי לערוך בליווי מקצועי של עורך דין המתמחה בתחום, על מנת להבטיח כי הוויתורים שייעשו בניסיון להשיג שלום בית, לא יעלו למי מבני הזוג ביוקר בהמשך. בהסכם יש להגדיר בפירוט ובכנות את כל ההסכמות הדרושות על מנת להגיע לפיוס אמתי, אך גם לדאוג לכלול סעיפים שישמרו על האינטרסים ההדדיים במקרים של הפרת ההסכם על ידי בן או בת הזוג.

כך, למשל, במקרים בהם נערך ההסכם אחרי בגידה של אחד מבני הזוג בשני, יכלול ההסכם סעיף הדן בתנאי הסכם הגירושין במקרה של בגידה נוספת. כמו כן, יאפשר ההסכם למנוע מצבים בהם אחד הצדדים מנסה לנצל את הזמן המוקדש להשגת שלום בית לשם העלמת נכסים או כספים, העברת נכסים על שם צד שלישי, או העלמת ראיות הקשורות בבגידה שיכולות לבוא לרעתו בבית הדין הרבני.
רק התייחסות הולמת לכל אחד מהתרחישים הללו תבטיח שגם כאשר אחד הצדדים לא נכנס לתהליך מתוך שאיפה כנה לפיוס, או ויתר על שאיפה זו בשלב כלשהו של הדרך, הצד השני לא ייפגע.


עו"ד שרון כהן היא שותפה ומייסדת במשרד עורכי הדין אלה, כהן העוסק בדיני משפחה, הוצאה לפועל, מקרקעין וחדלות פירעון.
טלפון: 053-9378378

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

גירושים בהסכמה - איך מפרקים את המשפחה ונשארים חברים?

בשיתוף עו"ד ורד לוי
עו"ד שרון כהן, עו"ד שרון כהן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully