וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסכימים להסכים: איך להגיע להסכמות בגירושין

עו"ד יהודית שם טוב בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

3.9.2019 / 8:12

כשמתגרשים, עדיף להגיע להסכמות - על זה אין חולק, אבל כשהם נתונים בתוך סערת הרגשות, זוגות רבים פשוט לא מצליחים להתפשר. מדוע עדיף להימנע מהגעה לבית המשפט ואיך בכל זאת ניתן לגבש הסכמות מחוץ לכותליהם

גירושים. ShutterStock
רבים הזוגות המוצאים את עצמם בעיצומו של תהליך הגירושין כשהם מוצפים ברגשות סוערים וטעונים המשפיעים על שיקול דעתם/ShutterStock

עם ההחלטה על סיום הנישואין ופתיחה בהליך גירושין, יעמדו לדיון כל הנושאים הקשורים לחייהם המשותפים של בני הזוג: ילדים, רכוש, דירה, חובות וכל תחום אחר המצריך הסדרה מחדש של התנהלות בני הזוג, הפעם כנפרדים.

כאשר בני הזוג מצליחים להגיע להסכמה מראש בכל הסעיפים, ייערך הסכם גירושין שיקבל תוקף חוקי בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני ויאפשר לכל אחד מהצדדים לצאת לדרכו החדשה. למרבה הצער, רבים הזוגות המוצאים את עצמם בעיצומו של תהליך הגירושין כשהם מוצפים ברגשות סוערים וטעונים המשפיעים על שיקול דעתם, מונעים מהם לראות את טובת המשפחה והילדים ולא מאפשרים להם ללכת אחד לקראת השני ולהגיע להסכמה.

מאבק משפטי? רק כמוצא אחרון

במצב של חוסר תקשורת ואי יכולת להגיע להסכמות, זוגות רבים מוותרים מראש על ניסיון לגשר על הפערים. בדרך כלל נובע ויתור זה מתוך החשש לבזבז משאבים יקרים על תהליך שלתפישתם לא יצלח ממילא. למעשה, הבחירה באפשרות הנגדית, שמשמעותה פנייה למאבק משפטי הנמשך בממוצע כשנה, תעלה לכל אחד הרבה יותר ותסתכם במקרים רבים בהעמקת הקרע.

הנפגעים העיקריים במאבקים משפטיים ממושכים הם, כמובן, הילדים המושפעים באופן מידי ועוצמתי מהאווירה הקשה הנוצרת בין הוריהם. מחקרים רבים העוסקים בילדים שהוריהם עברו גירושין בהליכים משפטיים, מוכיחים כי הנזק הנפשי הנגרם לילדים אינו מבוטל.

מרגע שהדיון מגיע לבית המשפט, בני הזוג לא יכולים עוד לתקשר ביניהם, אלא דרך עורכי דינם. התנהלות זו מעבירה את השליטה בהליכים לידי עורכי הדין, אשר כל אחד מהם מעוניין בהשגת מטרותיו של הצד אותו הוא מייצג בלבד. הסכמה כבר לא תוכל להיווצר, אלא רק הכרעה מי מהצדדים ניצח. לשם כך, הם נוקטים לרוב בגישת 'כל האמצעים כשרים', והתהליך הופך למכוער ומנוכר ככל שהוא מתקדם.

הורים רבים ליד הילדים. ShutterStock
הנפגעים העיקריים במאבקים משפטיים ממושכים הם, כמובן, הילדים המושפעים באופן מידי ועוצמתי מהאווירה הקשה הנוצרת בין הוריהם/ShutterStock

מגשר מעל מים סוערים

בתהליך הגישור, לעומת זאת, המגשר הוא כמעין מתורגמן עבור בני הזוג, שכשלעצמם, נוטים להקשיב אחד לשני תחת מעטה כבד של פרשנות רגשית. כאשר הקצר בתקשורת עמוק כל כך, רק צד שלישי יכל להנגיש לכל אחד מבני הזוג את צרכיו של השני בצורה אובייקטיבית, תוך שהוא מזכיר כי מעל לרצונותיהם האישיים נמצאים גם צרכי המשפחה שהקימו.

כך אפשר להזכיר לבני הזוג כי כאשר מי מהם מסרב להסכים על גובה המזונות, הוא מעניש את ילדיו ולא רק את בן זוגו, וכי התעקשות על הסדרי ראייה מצומצמים, מותירה את הילדים כמפסידים העיקריים.

עורך דין שהוא גם מגשר

במסגרת הניסיונות להגיע להסכמות בנוגע לגירושין, חשוב לזכור כי לכל החלטה שתיעשה ישנן השלכות משפטיות, וכדאי לעבור את תהליך הגישור עם איש מקצוע שמבין אותן. עורך דין שהוא גם מגשר יוכל להוביל את בני הזוג לדרך של פשרה תוך השגת הסכמות שיעמדו במבחן המציאות, הזמן והחוק. עורך דין שהוא גם מגשר, לצד הציפייה והרצון להגיע להסכמות, ידע להתכונן לכל תרחיש ובמידת הצורך להציע פתרונות משפטיים שיאפשרו להליך הגירושין להסתיים על הצד הטוב ביותר.

עו"ד יהודית שם טוב היא הבעלים של משרד עורכי הדין שם טוב, ספייסר ושות' העוסק בדיני משפחה וגירושין, מקרקעין ונדל"ן.
טלפון: 077-2314433

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יהודית שם טוב בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully