וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש מי שדואג: פיצויים לנפגעי תאונות פגע וברח

עו"ד לימור בר-פרץ, בשיתוף אתר zap משפטי

30.6.2019 / 9:33

כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי מביטוח החובה של הנהג הפוגע. אך מי דואג לנפגעי תאונות פגע וברח?

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

בשדה הקרב של המלחמה בתאונות הדרכים, תאונות הפגע וברח מסומנות כאויב אכזר במיוחד, ולמרות מאמצי האכיפה נדמה שמספרן רק הולך ועולה. החוק הישראלי מפצה כל אדם שנפגע בתאונת דרכים על נזקי הגוף שספג, כאשר הפיצוי מגיע מביטוח החובה של הנהג הפוגע. אך בתאונת פגע וברח כאשר נהג הרכב הפוגע נמלט מן המקום, לנפגע, הולך הרגל או רוכב האופניים, אין פרטי ביטוח לתבוע ממנו את הפיצויים המגיעים לו.

מי דואג לפיצוי הנפגעים?

על פי הנתונים, רוב הנהגים המעורבים בתאונות פגע וברח נתפסים בסופו של דבר. אך גם כאשר האשם בתאונה טרם נמצא, וגם אם לא יימצא כלל, הולך הרגל או רוכב האופניים שנפגע זכאי לפיצויים על הפגיעה שנגרמה לו.

לשם כך הוקמה "קרנית", קרן הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, המבטיחה פיצויים לנפגעי תאונות פגע וברח שאין ברשותם את פרטי הנהג הפוגע. הפיצויים המוענקים לנפגעים מגיעים מכספי הציבור. במקרים בהם בסופו של דבר מאותר הנהג הפוגע, הוא נאלץ לשפות את קרנית עבור הפיצוי שניתן לנפגע.

מאמצים סבירים לאיתור הנהג

מטרת קיומה של קרנית היא אמנם פיצוי הנפגעים, אך אין זה אומר כי כל תביעת פיצויים המוגשת לקרן תתקבל. על מנת לקבל את הפיצויים, יהיה על הנפגע להוכיח כי אכן נפגע בתאונת דרכים, וכי הנזק הגופני ממנו הוא סובל נגרם לו בשל התאונה. לשם כך, יש להציג ראיות הכוללות מסמכים רפואיים, פרטים של עדי ראייה שנכחו במקום ומסמכים המעידים על העברת פרטי המקרה למשטרה.

כיוון שכספי הציבור הם שישמשו לפיצוי הנפגע, וכיוון שאין כל ערובה כי הנהג הפוגע אכן יימצא וישפה את קרנית על הכספים שהוציאה, תיבדק כל תביעה בדקדקנות, ותתקבל רק אם הנפגע יצליח להוכיח כי לא הצליח לאתר את הנהג הפוגע בעצמו.

על מנת להוכיח זאת, יידרש הנפגע להציג ראיות ל'שקידה סבירה' - כלומר, עליו להראות כי השקיע מאמצים סבירים לאיתור הנהג הפוגע טרם הגשת התביעה. בבחינת ראיות אלו יתייחס בית המשפט לפרטי התאונה, לדיווח של הנפגע למשטרה, פנייתו לעדי הראייה, ולמאמצים נוספים שביצע על מנת להתחקות אחר הנהג.

אם לא תוכח שקידה סבירה, התביעה עשויה להידחות על ידי בית המשפט ולהותיר את הנפגע ללא פיצויים. יחד עם זאת, יילקח בחשבון גם מצבו הנפשי של הנפגע לאחר התאונה, מתוך הבנה שפעמים רבות עקב היותם נסערים או מעורערים, לא מצליחים הנפגעים לבצע את המאמצים הפרקטיים הנדרשים.

את הגשת התביעה לקבלת פיצויים מקרנית מומלץ להגיש בליווי עורך דין המתמחה בתחום על מנת להבטיח שכל הדקויות והמורכבויות הכרוכות בתהליך יילקחו בחשבון. יש לפנות לעורך הדין מיד לאחר התאונה, ויחד איתו לוודא שפרטים חשובים לא נשכחו או הושארו מאחור, להקל על התנהלות התהליך ולהבטיח את מימוש מלוא הזכויות המגיעות לנפגע.

עו"ד לימור בר-פרץ היא שותפה מייסדת במשרד עורכי הדין חזוט-בר המתמחה בנזיקין ותאונות.

טלפון: 077-2314588

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד לימור בר-פרץ, בשיתוף אתר zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully