וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תוותרו: יכול להיות שמגיע לכם פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות

עו"ד לינוי אולניק, בשיתוף עו"ד לינוי אולניק

30.6.2019 / 11:47

עובדים רבים המתמודדים עם מחלות רפואיות כרוניות קשות, כמו גם חולים שפרשו לגמלאות, אינם מודעים לאפשרות כי מצבם הרפואי המורכב עשוי לזכות אותם ב-90% נכות רפואית, נכות המזכה בפטור מתשלום מס ההכנסה

אילוסטרציה. שאטרסטוק, ShutterStock
נכות/ShutterStock, שאטרסטוק

פטור ממס הכנסה והחזרים המגיעים לחולים עשויים להצטבר לכדי סכומים משמעותיים ביותר ונגזרים ממדרגת המס ששולמה. הזכאות לפטור מתשלום מס הכנסה תלויה בשיעור הנכות הרפואית הנקבעת והיא רלוונטית לכל אדם שיש לו הכנסה החייבת במס הכנסה.

מי זכאי לפטור?

אדם יהיה זכאי לפטור כאשר:

• נקבעה נכות רפואית בשיעור של 100% עקב בעיה קשה אחת כגון: עיוורון, סרטן, השתלת איברים (לב, ריאות, כליות) ושימוש בדיאליזה.

• נקבעה נכות רפואית על פי חישוב משוקלל של 90% עקב בעיות רפואיות שונות (סכרת עם סיבוכים, מחלת לב, אי ספיקת כליות, פרקינסון, טרשת, דום נשימה בשינה ועוד). השקלול מתבסס על חישוב אחוזי נכות רפואית עקב מספר מחלות באופן מצטבר ולא באמצעות חיבור אריתמטי פשוט.

על הנכות הרפואית המזכה להיקבע לתקופה העולה על חצי שנה על מנת שניתן יהיה ליהנות מפטור ממס הכנסה.

על עצמאים, שכירים והחזרים

עובד שכיר או כל מי שלא הגיש דוחות למס הכנסה, עשוי להיות זכאי לקבלת החזרים רטרואקטיביים - עד שש שנים מיום הגשת הבקשה, לרבות השנה השוטפת.

עובד עצמאי, בעל שליטה וכל מי שהגיש דוחות למס הכנסה, עשוי להיות זכאי לקבלת החזרים רטרואקטיביים - עד שלוש שנים מיום הגשת הבקשה. במקרים מסוימים תקופה זו ניתנת להרחבה.

מועד הזכאות לבחינת ההחזרים הרטרואקטיביים מתבסס על מועד קביעת דרגת הנכות הרפואית העומדת בסף הנדרש.

תקופת הזכאות לפטור ממס הכנסה תלויה בקביעת הועדה הרפואית, כאשר הנכות הרפואית נקבעת לצמיתות הנבדק זכאי לפטור ממס הכנסה לצמיתות. בעת קביעת נכות רפואית זמנית (לתקופה העולה על 6 חודשים) הזכאות לפטור ממס הכנסה תהא בכפוף לתקופת הזכאות לנכות הרפואית.

השמיים הם לא הגבול

פקודת מס הכנסה קובעת תקרות המעודכנות מדי שנה בשנה. נכון לשנת 2018, התקרה לפטור היא הכנסה של 608,400 שקלים, או תקופת נכות העולה על 365 יום.

מי קובע את דרגת הנכות?

דרגת הנכות הרפואית יכולה להיקבע על ידי הגורמים הבאים:

- ועדות לצורך פטור ממס הכנסה של הביטוח הלאומי.

- ועדות של הביטוח הלאומי לעניין נכות כללית, נפגעי עבודה, נפגעי פעולות איבה וזכויות מתנדבים.

- ועדות של משרד הביטחון.

- ועדות של משרד האוצר לעניין חוק נכי המלחמה בנאצים/ חוק נכי רדיפות הנאצים וחוק לפיצוי נפגעי גזזת.

ההליך הבירוקרטי

קבלת הפטור מתשלום מס הכנסה מותנית בהתייצבות בפני ועדה רפואית. לשם כך יש לפנות לפקיד השומה באזור המגורים. לאחר תשלום אגרה בסך של 659 שקלים, יש להגיש לביטוח הלאומי / לפקיד השומה את התביעה בצירוף הטפסים הנדרשים ומסמכים רפואיים רלוונטיים.

המוסד לביטוח לאומי מבצע עבור רשויות המס את הועדות הרפואיות והוא מזמן את התובע לוועדות רפואיות בהתאם למחלות בגינן מוגשת התביעה. אחרי קיום כל הועדות הרפואיות (בכל התחומים הרלוונטיים) תיקבע הנכות הרפואית בהתאם לחוק הביטוח הלאומי.

במידה והנכות הרפואית שתיקבע עומדת בסף הנדרש, יינתן הפטור מתשלום מס הכנסה לתקופה המזכה על פי החלטות הועדות הרפואיות. במידה ויש צורך ניתן לערער על החלטת הועדות הרפואיות תוך 45 יום. הערר כרוך בתשלום אגרה נוספת בסך של 950 שקלים ( שיעורי האגרות נכונים לשנת 2019 ועשויים להשתנות).

לשם מימוש הפטור יש להגיש דוח שנתי לפקיד השומה במס הכנסה עבור כל שנה בגינה מבוקש הפטור מתשלום המס.

נכון, זה מורכב אך חבל לוותר

הליך הגשת הפטור הוא אכן ארוך ומורכב ועשוי להימשך כשנה ואף יותר. רבים אף אינם מודעים לעובדה שבאפשרותם לעבור בדיקות מסוימות, העשויות להעלות את אחוזי הנכות שלהם. אין ספק שבעת התמודדות עם מצוקות רפואיות פיזיות ו/או נפשיות, טבעי לחוש רצון לוותר על 'מלחמות מיותרות', גם כאשר משמעות הוויתור היא הפסד סכומי כסף משמעותיים.

כדי להתגבר על חלק מהקשיים, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה בתחום שעשוי להקל על התהליך ולקצר את דרך החתחתים המובילה אל הפטור הנכסף. עורך דין מנוסה יכול לבדוק את סיכויי התביעה, ובמידת הצורך - לייעץ וללוות את התובע ובני משפחתו לאורך התהליך כולו עד למימוש מלא של הזכויות הרפואיות וקבלת ההטבות שמקנה החוק.

עורכת דין אולניק לינוי - מימוש זכויות רפואיות

לעורכת הדין אולניק לינוי באתר משפטי

טלפון 053-9387252

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד לינוי אולניק, בשיתוף עו"ד לינוי אולניק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully