וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנות אחרונה להוציא אזרחות ספרדית

בשיתוף עו"ד יוני ידיד, בשיתוף עו"ד יוני ידיד

22.7.2019 / 14:55

החל מה-1.10.2019, לא יקבל משרד הפנים הספרדי פניות חדשות לקבלת אזרחות. כיוון שבקשת אזרחות ספרדית דורשת הכנה ארוכה, נותרו למעוניינים עוד כארבעה שבועות בלבד להגשת הבקשה. למה אתם מחכים?

דרכון ספרדי. ShutterStock
דרכון ספרדי/ShutterStock

החוק הספרדי העוסק בזכאות לקבל אזרחות ספרדית חוקק כבר בשנת 1924, אך לא היה באמת רלוונטי עבור אזרחי מדינות אחרות עד שנת 2015. באוקטובר 2015 נפתח החוק מחדש כהוראת שעה הכוללת שתי הקלות משמעותיות:

1. המבקש לא יידרש לוותר על אזרחותו הנוכחית.
2. המבקש לא יידרש לגור בספרד.

הקלות אלו הפכו את הוצאת הדרכון הספרדי לרלוונטית מאוד עבור אזרחים רבים בארץ ובעולם העומדים בתנאי הזכאות המוגדרים בחוק. בתחילה הוגבלה הוראת השעה לשלוש שנים, ותוכננה להיסגר באוקטובר 2018, אך לקראת מועד זה הוחלט להאריך את תוקפה עד ל-1.10.2019. לאחר מועד זה לא תתאפשר יותר הגשת בקשות להוצאת אזרחות ספרדית.

הוא זכאי!

על פי החוק, הזכאים לאזרחות ספרדית הם צאצאים של מגורשי ספרד אשר יצליחו להוכיח קשר משפחתי בינם לבין קהילת יהודי ספרד. על הגדרה זו עשויים לענות כל יוצאי מדינות הבלקן (יוון, תורכיה, בולגריה, יוגוסלביה), צפון אפריקה (מרוקו, אלג'יר, טוניס, לוב, מצרים), יוצאי סוריה ולבנון, וצאצאים לילידי ארץ ישראל המכונים ס"ט - ספרדים טהורים.

דגלי ספרד והאיחוד האירופי ליד הבנק של ספרד במדריד. רויטרס
דגלי ספרד והאיחוד האירופי ליד הבנק של ספרד במדריד/רויטרס

אזרחות פורטוגלית או ספרדית?

בשנים האחרונות נרשם ביקוש גדול לקבלת אזרחות פורטוגלית, כיוון שהדרישות שהציב החוק הפורטוגלי קלות הרבה יותר מאלו שדורש החוק הספרדי: על מנת להוציא אזרחות ספרדית יצטרך המבקש להגיע פיזית לספרד לאימות מול נוטריון, ולעבור מבחן שליטה ברמה ממוצעת בשפה, ומבחן בנושא התרבות והאזרחות הספרדית. קבלת אזרחות פורטוגלית אינה כרוכה בהגעה לפורטוגל או בעמידה במבחנים.

בנוסף, קבעה הממשלה הספרדית תנאים קבועים ומחמירים לאימות המסמכים המוגשים, אשר הפכו את התהליך ליקר יותר. רבים מהמבקשים פנו להוצאת האזרחות הפורטוגלית בשל עלויותיה הנמוכות באופן משמעותי, אך כעת, עם ההגעה אל הישורת האחרונה להוצאת אזרחות ספרדית, יורדות גם העלויות הכרוכות בהגשת הבקשה.

יתרון נוסף של האזרחות הספרדית הוא הקלות והמהירות של הוצאת אזרחות לקטין. בעוד שעל פי החוק הפורטוגלי, יצטרך קטין להמתין עד גיל 18 או עד שהוריו יקבלו אזרחות פורטוגלית ורק אז יוכל להגיש בקשה בעצמו; החוק הספרדי מאפשר הגשת בקשת אזרחות עבור קטין ללא כל תלות באזרחות של הוריו. זאת ועוד, קטין יהיה פטור ממבחן השפה וממבחן התרבות והאזרחות, והגעה לאימות נוטריון בספרד (יחד עם הוריו) תידרש רק מגיל 14 ומעלה.

הזמן קצר והמלאכה מרובה

ירידת המחירים וההקלות בהוצאת אזרחות לקטינים, יחד עם ספקולציות שונות לגבי שינויים בחוק הפורטוגלי או במכסת האזרחויות שהוא מאפשר, מובילות רבים למהר לנצל את חלון ההזדמנויות ההולך ונסגר.

כיוון שהזמן קצר ומלאכת הגשת הבקשה מרובה, רצוי להגיש את הבקשה באמצעות גורם מקצועי המתמחה בכך, כיוון שכל טעות, אי דיוק או השמטה של מסמך יצריכו הגשה חוזרת שעלולה לחרוג ממועד ההגשה הסופי.

לבקשה יש לצרף מסמכים שונים ממשרד הפנים, כתובה ותעודת נישואין של ההורים ועוד. אם הבקשה מוגשת עבור קטין, יש לצרף אליה אישור השתייכות למסגרת הלימודית בה הוא נמצא. לאחר שחומרי הבקשה ייאספו במלואם, יועברו לרשויות הספרדיות לבדיקה, ואם יתברר כי המבקש עומד בקריטריונים, הוא יוזמן על ידם להמשך התהליך בספרד (אלא אם כן, כאמור, מדובר בקטין מתחת לגיל 14). תוך שנתיים ממועד הגשת הבקשה, תינתן אזרחות למתאימים.

ליווי מקצועי בהגשת הבקשה יבטיח למבקשים השגה מהירה ונוחה של מסמכים, עמידה בסטנדרטים המחמירים של הממשל הספרדי, הדרכה ותמיכה לאורך כל הדרך.

עו"ד יוני ידיד ממשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד. המשרד עוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית, ספרדית ואזרחויות אירופאיות נוספות. נזיקין וביטוח, מימוש זכויות לבני הגיל השלישי.
טלפון: 053-9374940

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

בשיתוף עו"ד יוני ידיד, בשיתוף עו"ד יוני ידיד
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully