וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא סמים על החוק? כל מה שחשוב לדעת על עבירות סמים

עו"ד אשרף שחאדה, בשיתוף עו"ד אשרף שחאדה

25.7.2019 / 12:28

בחוק הישראלי עבירות סמים נחשבות חמורות ביותר, אך לעתים, בתנאים מסוימים, ישנן הקלות כאלה ואחרות - הן בחוק עצמו והן במדיניות הענישה הנוהגת

ג'וינטים של מריחואנה. ShutterStock
ג'וינטים של מריחואנה/ShutterStock

בישראל נהוגה מדיניות מחמירה במיוחד בכל הנוגע לעבירות סמים. החוק הישראלי אוסר על שימוש, החזקה, ייצור, או סחר בסמים, והללו מוגדרים כעבירות פליליות. מבחינת החוק, אין כל הבחנה בין סמים קלים לקשים, וכולם כאחד מוגדרים כסמים אסורים.

עם זאת, בהינתן הגדרת הסמים האסורים, ישנו מדרג ענישה המבחין בין סוגי הסמים, ונעשית הבחנה בין החזקת סמים לשימוש עצמי ובין החזקה שלא לשימוש עצמי.

מהו שימוש עצמי?

החוק מגדיר לגבי כל סם הכלול בפקודת הסמים האסורים, כמות סף שמהווה את הגבול בין החזקה לשימוש עצמי לבין החזקה שלא לשימוש עצמי. הסף המוגדר כהחזקה לשימוש עצמי עבור מריחואנה וחשיש, למשל, הוא 15 גרם, ואילו בסמים קשים יותר, כמו קוקאין והרואין, הוא עומד על 0.3 גרם בלבד.

אדם שיימצא ברשותו סם בכמות שאינה עולה על הסף המוגדר, ייחשב כמי שעושה בו שימוש עצמי; אך ככל שכמות הסמים שתימצא תהא גדולה יותר, ההנחה לרוב תהיה שהסיבה להחזיק כמות כזו היא לצרכי סחר. בשני המקרים החזקת הסם היא עבירה פלילית, אך כמויות גדולות יותר יגררו כמובן עונשים כבדים יותר. ישנם מקרים בהם הנאשם יכול לטעון כי הסם שנמצא ברשותו נועד לשימושו העצמי גם כאשר מדובר בכמות גדולה מהכמות המוגדרת לשימוש עצמי, אך במצב דברים זה, נטל ההוכחה לטענותיו יהיה על כתפיו והוא יצטרך לשכנע את בית המשפט בטיעוניו.

מדיניות הענישה המקלה בעבירות של החזקת סם לשימוש עצמי קיבלה חיזוק משמעותי בתחילת אפריל 2019. השינוי אירע עם כניסתו לתוקף של התיקון לחוק הסמים, המוכר בשם "חוק אי ההפללה", ומתייחס לשימוש ולהחזקה של קנאביס.

על פי התיקון לחוק, אדם שנתפס לראשונה עם קנאביס בכמות של עד 15 גרם, ישלם קנס של 1,000 שקלים. בפעם השנייה יוכפל הקנס ובפעם השלישית ייקבע הסדר מותנה לסגירת התיק, אשר ברוב המקרים יכלול פיקוח של קצין מבחן. רק בפעם הרביעית תישקל האפשרות להגיש נגדו כתב אישום. כל זאת יתאפשר בתנאי שמבצע העבירה אינו קטין, אסיר או חייל, ובתנאי שלא ביצע עבירות קודמות או נלוות בחמש השנים האחרונות.

סלחנות כלפי המעוניינים להשתקם

גם במקרים חמורים יותר, כאשר כתב אישום ועונשי מאסר עומדים על הפרק, יעדיף בית המשפט, תחת תנאים מסוימים, לנקוט בגישה סלחנית יותר ולשקול אופציות שיקומיות כתחליף לעונשים המוגדרים בחוק.

תהליכי השיקום או עונשים טיפוליים כגון ריצוי העונש במרכז גמילה, יילקחו בחשבון בעיקר בעבירות בהן הנאשם השתמש בעצמו בסם. כמו כן, יילקחו בחשבון שיקולים הקשורים למבצע העבירה ולמהותה - האם מדובר בקטין, האם זו עבירה ראשונה, האם לנאשם יש עבר פלילי קודם, מהם נסיבות החיים אשר הביאו אותו לכדי ביצוע אותה עבירה ומהי חומרת העבירה שביצע - כלפי הציבור וכלפי עצמו? הערכת סיכויי השיקום של הנאשם ומוכנותו להשתקם תיבחן באמצעות הסכמתו ונכונותו להשתלב בהליך שיקומי שילווה במפגשים עם עובדים סוציאליים, בדיקות רפואיות ותוכניות טיפול ושיקום.

מזרקים. Artoday
אדם שיימצא ברשותו סם בכמות שאינה עולה על הסף המוגדר, ייחשב כמי שעושה בו שימוש עצמי/Artoday

נתפסת? זכותך לא לומר דבר

החקירה הראשונה של אדם שנעצר בעקבות חשד לביצוע עבירת סמים או כל עבירה פלילית אחרת היא אחת החקירות החשובות ביותר וביכולתה לחרוץ את גורלו של העצור. לכן, במקרה בו אתה חושש כי הדברים שתאמר עלולים להזיק לך, מומלץ לבקש מהחוקר המשטרתי להיוועץ מיידית עם עורך דין.

החוקרים עשויים ללחוץ על העצור למסור את גרסתו ולהסביר לו שאם יחכה לעורך דין הדבר יחזק את הראיות כנגדו ורק יוכיח שיש לו מה להסתיר, אך אלו טקטיקות חקירה בלבד, אשר נועדו להלחיץ את העצור, במיוחד אם זו לו העבירה הראשונה.

על מנת לא להפליל את עצמך, בקש להיוועץ עם עורך דין, זוהי זכות ראשונית ובלתי מעורערת של כל עצור אשר לא תפגע בהמשך ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדך.

עו"ד אשרף שחאדה עוסק בכל תחומי המשפט הפלילי, הליכי הוצאה לפועל ודיני תעבורה.
טלפון ליצירת קשר 053-9427716

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אשרף שחאדה, בשיתוף עו"ד אשרף שחאדה
  • עוד באותו נושא:
  • סמים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully