וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו הגנה במשפחה: להיזהר, ולא רק מאלימות!

עו"ד מירב אהרון, בשיתוף עו"ד מירב אהרון

28.7.2019 / 13:18

הוצאת צו הגנה היא צעד דרמטי שיש לשקול בכובד ראש ולבקש לפעול לקבלו רק במקרים של אלימות ו/או אם עולה חשש ממשי לאלימות

גבר מכה. ShutterStock
גבר מכה/ShutterStock

בפתח הדברים יצוין, כי הוצאת צו הגנה כאקט אסטרטגי הינה צעד פסול מעיקרו ויש להוקיע מי שנוקט באופן פסול זה.

לצו יכולות להיות משמעויות מרחיקת לכת. כך לדוגמא, הורים יכולים להיות מורחקים מילדיהם ואף לאבד משמורת עליהם. כמו כן, מלבד הריחוק הפיזי בין ההורה לילד יכול להיווצר מצב של ניכור הורי, פגיעה בנפש הקטין וכיו"ב.

מפני מה ועל מי מגן הצו? ואיך ניתן להתגונן נגד תלונת שווא?

כעו"ד לענייני משפחה הח"מ עוסקת בסכסוכי גירושין חריפים המתנהלים בין בני זוג. כך לדוגמא, באחד מהסכסוכים האחרונים שניהלה הח"מ, הגיש אב כנגד האם בקשה לצו הגנה על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, בטענה כי היתה אלימה כלפיו ובהמשך כלפי ילדיהם המשותפים. נגד האם הוצא צו הרחקה מילדיה ל-14 ימים, ואולם, בעקבות התערבות הח"מ והוכחה כי לא היו דברים מעולם וכי מדובר באקט טקטי בלבד, בוטל הצו והאם שבה לחיק ילדיה.

מקרה זה, שהינו נפוץ למדי, ממחיש את החשיבות של ייצוג משפטי הולם בעת ניהול הליך הנוגע לצו הגנה נגד אלימות במשפחה. לצווי הגנה יכולות להיות השלכות הרות גורל על בני הזוג, החל מהרחקתו של אחד מהם מן הילדים ועד נטילת המשמורת מהם. כך לדוגמא, אילו הצו היה מתקיים, הדבר היה מאפשר פתח למתן צווים נוספים כלפי האם, לבדיקת מסוכנותה ומסוגלותה ההורית וכיו"ב.

בשורות הקרובות נבקש להסביר מהם צווי הגנה מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה, לפרט מפני מה הם מגנים, על מי, ומה ההשלכות שלהם, ולספק מעט עצות פרקטיות למי שמתחבט בנושא.

מהו צו הגנה מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה?

צו הגנה, על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, הוא צו שיכול לבקש להוציא כל אדם או מי מטעמו בהתקיים אחד מהתנאים הבאים:

(1) בסמוך לפני הגשת הבקשה נהגו בו באלימות, ביצעו בו עבירת מין או כלאו אותו שלא כדין;
(2) התנהגות בן המשפחה נותנת בסיס סביר להניח כי הוא מהווה סכנה גופנית ממשית לבן משפחתו או שהוא עלול לבצע בו עבירת מין;
(3) התעללו בו התעללות נפשית מתמשכת, או התנהגו באופן שאינו מאפשר לו ניהול סביר ותקין של חייו;

חשוב לציין, כי ההגדרה של המושג "בן משפחה" בחוק רחבה מאוד, וכוללת לא רק בן זוג, אלא גם הורה, בן זוג של הורה, סב או סבתא, ילד, אח או אחות, גיס או גיסה, דוד או דודה, ידועים בציבור, בני זוג לשעבר ועוד.

כאשר מבקשים להוציא צו הגנה בהתאם לתנאי בסעיף 1 לעיל, הוא צריך להתבקש בסמוך למועד האירוע, מומלץ שכך יהיה גם ביתר התנאים המקיימים את הסעיף ו/או מיד עם הידיעה ו/או החשש.
יצוין שהפסיקה קבעה מספר פרמטרים, שבית המשפט עשוי להידרש אליהם בבואו לדון בצו ההגנה, כמו רף האלימות במקרה הספציפי, האם היתה התגרות של הצד השני ועוד.

גבר מכה. ShutterStock
גבר מכה/ShutterStock

מהרחקת האדם האלים ועד חיובו בטיפול

במסגרת הסנקציות והאיסורים החלים מכוח צו הגנה בית המשפט יכול לאסור על בן המשפחה האלים להתקרב אל הדירה שבה מתגורר הנפגע (שיכולה להיות דירתו של הפוגע), למנוע ממנו להטריד אותו, ולאסור עליו לעשות שימוש בנכס.

במסגרת הצו, ניתן לנקוט נגד בן המשפחה הפוגע בשורה של אמצעים טיפולים, למשל: לחייבו לעבור טיפול מתאים נגד אלימות, שליטה בכעסים, הדרכה הורית וכיו"ב.

בנוסף, בית המשפט יכול לאסור על מי שניתן נגדו הצו לשאת נשק, ויורה להחרים אותו - צעד בעייתי במיוחד עבור אנשים המועסקים בכוחות הביטחון.

בית המשפט יקיים דיון עוד באותו יום

כדי להוציא צו הגנה במסגרת החוק למניעת אלימות במשפחה בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, יש להגיש בקשה לצו הגנה. מאחר שמדובר בעניין דוחק, זמן קצר לאחר הגשת הבקשה, ועוד באותו יום, ייערך דיון במעמד צד אחד.

אם ניתן הצו (לרוב ניתן הצו במעמד צד אחד באופן כמעט אוטומטי), יתקיים דיון במעמד שני הצדדים וזאת תוך שבעה ימים. תוקפו הראשוני של הצו יכול להינתן לתקופה של עד שלושה חודשים, אך ניתן להאריכו לתקופה של עד שישה חודשים, ובמקרים חריגים לפרק זמן של עד שנה.

רבים סבורים שצווי הגנה במשפחה ניתנים במסגרת הליך פלילי, אך הדבר איננו נכון. ההליך מתנהל כחלק ממערכת דיני המשפחה, והנטל הראייתי הוא שונה לעומת זה הקיים בדין הפלילי. כן, השופט שדן בתיק הוא שופט לענייני משפחה ולא שופט הדן בפלילים.

ההשלכות הקשות שעלולות להיות לצווי הגנה

להוצאת צו הגנה כנגד אחד ההורים עלולות להיות השלכות קשות, בין היתר, בנושא המשמורת. אם מוצא כנגד אחד ההורים צו הגנה, משמעות הדבר היא שהוא נחשב גורם סיכון לילדים, ואז עשוי בית המשפט לבחון את המסוגלות ההורית שלו ואת מסוכנותו.

על רקע זה, עשוי בית המשפט לקבוע כי אותו הורה יפגוש את ילדיו רק במרכז קשר, לצמצם באופן משמעותי את זמני השהות של אותו הורה עם הילדים ו/או לדרוש שיהיה תחת פיקוח צד ג' כלשהוא, ואף לקחת ממנו את המשמורת עליהם.

מנגד, אם יתרשם בית המשפט כי הבקשה למתן הצו הוגשה מסיבות שאינן אמיתיות, הוא יכול לחייב את מבקש הצו בהוצאות משפט, ולהורות לו על תשלום פיצוי לצד השני, וזאת מכוח סעיף 11 לחוק.
כמו כן, ככל שההליך מתהווה |(במסגרת תביעת משמורת) ועולה שאלת המשמורת, תבחן שאלת ניכור הורי של אותו הורה אם קיים חשש שפעל לדרוש הוצאת צו מסיבות שאינן אמיתיות לקידום מטרותיו. זאת ועוד, הצד השני יכול לדרוש לבחון את מסוכנותו ומסוגלותו ההורית עת לא שש לפגוע בילדיו ולהקריב אותם על המזבח לקידום מטרותיו.

עצות פרקטיות בכל הנוגע לצווי הגנה

ראשית, חשוב מאוד שכל מי שמעורב בהליך, בין אם הוא מבקש להוציא צו הגנה או להתגונן מפניו, יהיה מלווה בעורך דין.

קיימת חשיבות יתרה לאופן שבו מגישים את הבקשה למתן צו הגנה ומנסחים אותה. זאת, מאחר שיש להביא בפני בית המשפט את תמצית האירועים באופן מדויק שיש בו לעלות עם דרישות החוק.

שנית, בדיון עצמו שמתקיים במעמד שני הצדדים בדרך כלל נערכות חקירות. כדי לא להיות מופתעים, כדאי להיערך לחקירות אלה, באמצעות עורך דין מיומן ובעל ניסיון. גם בדיון במעמד צד אחד עומדת לשופט הזכות לברר את הבקשה על ידי חקירת המבקש!

שלישית, כל ראיה עשויה להיות קריטית בהליך כזה. לכן, הקפידו על תיעוד, ועל איסוף ראיות. לדוגמא, אם הותקפתם פיזית, פנו לבדיקה רפואית.

רביעית, אם יש עדים, שיכולים לספק עדות רלוונטית הם כמובן יכולים לסייע לבית המשפט להגיע לחקר האמת, קחו את פרטיהם המלאים.

לסיכום, צווי הגנה הם כלי חיוני, המאפשר להתמודד עם התופעה הקשה של אלימות במשפחה. מדובר בכלי חשוב, אך יש לעשות בו שימוש זהיר, לאור ההשלכות הקשות שעלולות להיות להוצאת צו הגנה.

seperator

משרד עורכי דין מירב אהרון מתמחה בדיני משפחה
טלפון ליצירת קשר: 077-9968224

הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

עו"ד מירב אהרון, בשיתוף עו"ד מירב אהרון
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully