וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלית? נפצעת? אסור לפטר אותך!

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף עו"ד אורנה שמריהו

28.7.2019 / 13:57

כיצד מגן חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות על עובדים ומה ניתן לעשות כשהמעסיק מפר את החוק?

אילוסטרציה: יש של חולה. ShutterStock
אילוסטרציה: יש של חולה/ShutterStock

שנת 1996 עברה בקריאה ראשונה הצעת החוק שהובילה לחקיקת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. חוק חשוב זה מתייחס לאספקטים רבים בזכויותיהם של בעלי מוגבלות זמנית או לקות קבועה: החל מאיסור הפליה בכניסה למקומות ציבוריים וכלה באיסור הפליה בקבלה לעבודה.

למעלה משני עשורים חלפו מאז נחקק החוק, ועדיין, למרבה הצער, מעסיקים רבים עושים כישר בעיניהם ומפלים בצורה חמורה עובדים בעלי מוגבלות. לא אחת מדובר בעובדים ותיקים שמצב בריאותם הדרדר במהלך שנות עבודתם במקום.

החוק מחייב התאמות

אם חלילה, בעקבות מחלה או פציעה, נבצר מכם להמשיך למלא את תפקידכם הקבוע במקום העבודה שלכם, דעו כי המעסיק מחויב על פי החוק לבצע את ההתאמות הדרושות על מנת להתחשב במוגבלות ממנה התחלתם לסבול. התאמה כזו יכולה להיות רכישת ציוד נדרש, שינוי שעות העבודה וכו'. בשנת 2006 נקבע כי מעסיק של עובד עם מוגבלות רשאי לבקש מהמדינה להשתתף במימון ההתאמות הנדרשות. משמע הדבר כי המעסיק לא נדרש לממן מכיסו את ההוצאות הנובעות מהתאמות אלה. מדובר על שינוי שלא מהוה הכבדה רבה על המעסיק.

אם ההתאמות הרלוונטיות למוגבלות לא ניתנות לביצוע, המעביד יכול להעביר את העובד לתפקיד חלופי; אם למשל, התפקיד דורש הרמת משאות כבדים, העובד יכול לעבור לתפקיד משרדי. מעסיק הבוחר לפטר את העובד שאינו מסוגל עוד למלא את תפקידו בשל הדרדרות במצב בריאותו, עובר על החוק.

לאור זאת, אם פוטרתם מעבודתכם בשל מוגבלות, מבלי שבוצעו במקום העבודה התאמות הולמות למוגבלות שנוצרה, או שלא הוצע לכם תפקיד חלופי, הרי שאתם יכולים להגיש תביעה אזרחית נגד מקום העבודה (עד שלוש שנים לכל היותר מההתרחשות).

פיטורין בניגוד לחוק

לאורך השנים נדונו בבתי הדין לעבודה תביעות רבות בנושא זה. ברבות מהן, קיבל בית הדין את התביעה והורה למעסיק להשיב את העובד למקום העבודה.

במקרה לדוגמה, ש' מתל אביב עבד במשך 23 שנים כרכז שטח. כשסבל מהדרדרות במצבו הרפואי, הוא הועבר לתפקיד משרדי. שלוש שנים מאוחר יותר, הודיע לו מנהלו הישיר כי הוא חוזר לתפקיד שטח, הדורש הליכה ממושכת וטיפוס מדרגות באופן שגרתי.

רופא תעסוקתי אליו פנה ש' בצר לו, קבע כי הוא אינו כשיר לאייש את המשרה, אך הוא הוחזר לשטח. זמן קצר לאחר שפנה לחברה בבקשה לשוב לתפקיד המשרדי, נמסר לש' זימון לשימוע לפני פיטורין. העילה: אי כשירותו לבצע את תפקידו והיעדר תפקידים פנויים אחרים.

בדיון שנערך בבית הדין האזורי לעבודה נקבע כי החברה פעלה בניגוד לחוק כשסירבה להחזירו לתפקיד המשרדי. עוד התברר, כי חודש בלבד לפני השימוע התקבלה עובדת כוח אדם לתפקיד משרדי, אותו היה התובע כשיר למלא. בית המשפט פסק כי החברה לא נקטה במאמצים מספקים למצוא לש' תפקיד חלופי והורה להשיב אותו לעבודתו. עוד נפסק כי החברה תישא בהוצאות המשפטיות.

אדם בכסא גלגלים עובד במשרד. ShutterStock
אדם בכסא גלגלים עובד במשרד/ShutterStock

חוק פיצויי פיטורים

מטבע הדברים, לא כל עובד שהחל לסבול ממוגבלות מסוימת, מעוניין להמשיך בעבודתו. במקרה כזה, חוק פיצויי פיטורים והתקנות הנגזרות ממנו מאפשרים לעובד להתפטר ממקום העבודה ולקבל פיצויי פיטורים כדת וכדין.

קבלת הפיצויים כרוכה במספר תנאים: בין השאר על העובד להוכיח שמצבו הבריאותי היה הגורם הישיר להתפטרות; וכן עליו להציג אסמכתאות רפואיות הרלוונטיות למצבו הבריאותי ותומכות בטענותיו.
המציאות מלמדת שלא כל המעסיקים מכבדים את החוק, ובמקרים לא מעטים, עובדים מופלים לרעה ונשארים ללא מקור פרנסה בשל מוגבלותם.

אם מצב בריאותכם הדרדר ואתם מתקשים למלא את תפקידכם, צרו קשר עם עורך דין לענייני עבודה המכיר את החוק, על מנת שתוכלו להתנהל בצורה נכונה במטרה שזכויותיכם ימוצו. ויפה שעה אחת קודם.

seperator

עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בתחום דיני העבודה מעל 20 שנה ומייצגת עובדים ומעסיקים בכל הערכאות השיפוטיות.

טל' ליצירת קשר: 077-9977542

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אורנה שמריהו undefined, בשיתוף עו"ד אורנה שמריהו
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully