וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך: 'תעודת ביטוח' לימי הפנסיה

עו"ד ונוטריון רני אהרון כהן, בשיתוף עו"ד ונוטריון רני אהרון כהן

30.7.2019 / 13:23

חוששים מהשפעות הגיל ואובדן הצלילות? מעוניינים לקבוע מראש כיצד ייראו חייכם בכל הקשור לענייני הבריאות, המגורים והרכוש? החוק מאפשר לכל אדם להיערך לקראת ימי סגריר. ל'תעודת הביטוח' הזו קוראים: ייפוי כוח מתמשך

אדם מבוגר יושב מדוכא על הספה. ShutterStock
בעזרת ייפוי כוח מתמשך אתם אלה שקובעים בעצמכם, ומראש, כיצד ייראו חייכם אם וכאשר תאבדו את צלילותכם וכשירותכם המשפטית/ShutterStock

רוב האנשים נערכים מראש ליום סגריר: חוסכים כסף, מבטחים עצמם בביטוחים שונים ומכינים צוואה; ועדיין, רבים טרם התוודעו לייפוי כוח מתמשך שהוא מעין 'פוליסת הביטוח' החשובה מכולן.

בעזרת ייפוי כוח מתמשך אתם אלה שקובעים בעצמכם, ומראש, כיצד ייראו חייכם אם וכאשר תאבדו את צלילותכם וכשירותכם המשפטית לנהל את ענייניכם. במסמך זה, שהוא בעל תוקף משפטי, ניתן להשאיר הנחיות הנוגעות לא רק למי שינהל את העניינים האישיים, הפיננסיים והרפואיים של מייפה הכוח, אלא גם איך בדיוק ייעשה הכל.

כדי להבין את הנושא לעומקו, הבה נבחן תחילה מצב בו אדם לא ערך ייפוי כוח מתמשך ואיבד את צלילותו וכשירותו המשפטית. על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, במקרה כזה נדרשים בני המשפחה לפנות לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס שינהל את ענייניו במקומו.

בית המשפט רשאי למנות אפוטרופוס לפי ראות עיניו, ועל פי רוב ממונה אחד מבני המשפחה. מרגע המינוי, כל ענייניו של אותו אדם מנהלים מול האפוטרופוס.

המציאות מראה, כי במשפחות רבות מתעוררות מחלוקות הנוגעות לזהות האפוטרופוס של יקירם, ובמקרים אחרים עולות אי-הסכמות בנוגע להחלטות שונות שיש לקבל בעינינו של החסוי, בעיקר בבואם לדון בשאלות כמו מה היה מחליט בעניין האדם שאיבד את צלילותו, האם היה מסכים להחלטות אלה? אולי היה רוצה שענייניו ינוהלו אחרת? האם ההחלטות שומרות על כבודו?

למרבה הצער, סיטואציות מורכבות כאלה מולידות לא אחת מריבות ומחלוקות בין בני המשפחה. לעתים, ההתנצחויות כה קשות עד שהן מגיעות לפתח בית המשפט, שנאלץ לערב עובדת סוציאלית שבודקת את נסיבות המקרה ומנסה להביא את הצדדים להסכמה.

כאשר המחלוקת קשה ואינה ניתנת לגישור, תמליץ העובדת הסוציאלית למנות גורם מחוץ למשפחה שיטפל בענייני החוסה. כתוצאה, היכולת למלא את רצונותיו וצרכיו של החוסה רק הולכת ופוחתת.

זוג קשישים מחזיקים ידיים. ShutterStock
כאשר הממנה חי בזוגיות שנייה, בין אם כידוע בציבור ובין אם בנישואים שניים, נושא ייפוי הכוח המתמשך מקבל חשיבות ראשונה במעלה./ShutterStock

ייפוי כוח מתמשך וזוגיות שנייה

כאשר הממנה חי בזוגיות שנייה, בין אם כידוע בציבור ובין אם בנישואים שניים, נושא ייפוי הכוח המתמשך מקבל חשיבות ראשונה במעלה. מצב כזה הוא קרקע נוחה לצמיחת מחלוקות ואי סדרים שניתנים למניעה על ידי השארות הנחיות ברורות.

סוגיה כזו יכולה להעלות, למשל, קושי בהכרעה מי יהיה האפוטרופוס: ילדיו של האדם מנישואיו הראשונים או השניים? ואולי בכלל יהיה זה בן/בת הזוג מפרק ב' של חייו?

כאן נכנסת לתמונה גם סוגית הרכוש; בהיעדר ממונה ובאין הוראות פעולה ברורות, עלול מי מהצדדים שימונה כאפוטרופוס, לבזבז את הכספים והרכוש המהווים את הירושה העתידית על חשבון הצד האחר.
ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם החי בזוגיות חדשה (או חדשה יחסית) לקבוע מראש כיצד ינוהלו ענייניו ולפעול למניעת מחלוקות, סכסוכים וניגודי אינטרסים בין שתי המשפחות.

ייפוי כוח מתמשך זה כל העסק

ניקח לדוגמה איש עסקים, המנהל חברה משפחתית. כמו אנשי עסקים רבים אחרים מסוגו, סביר להניח שהוא יבטיח בצוואתו המשך בין דורי בחברה. בהוראות שישאיר, הוא יקבע שהעסק יועבר לילדיו, מי מהילדים יהיה אחראי על מה, איך יחולקו הרווחים ועוד.

אותו בעל עסק, אם יערוך ייפוי כוח מתמשך יוכל להכריע בעניינים אלה מראש, ולהיערך למצב בו יישאר בחיים, אך יאבד את כשירותו וצלילותו. כך, יוכל למנוע סכסוכים פנימיים ומחלוקות משפחתיות העלולים לפרוץ ביום בו לא יוכל לנהל בעצמו את החברה.

לסיכום: עבור כל אדם, בכל נסיבות החיים, ייפוי כוח מתמשך מהווה מעין 'פוליסת ביטוח'. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר צפויות להתעורר חילוקי דעות בנוגע לאופן הטיפול בעניינים. אמצעי פשוט זה, מאפשר שליטה בהחלטות עתידיות במגוון נושאים, וצמצום משמעותי של הסיכון למחלוקות בין בני המשפחה.

עריכת ייפוי כוח מתמשך אצל עו"ד מוסמך מבטיחה שליטה על עתידכם ומכאן החשיבות שבעריכתו.

הכותב עו"ד ונוטריון רני אהרון כהן עוסק הוא בעל הסמכה מטעם משרד המשפטים לעריכת ייפוי כוח מתמשך ועוסק בתחום המשפט האזרחי ודיני המשפחה.

טלפון: 077-2314516

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ונוטריון רני אהרון כהן, בשיתוף עו"ד ונוטריון רני אהרון כהן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully