וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל זורם בכפות רגליך: המדריך לאופניים חשמליים ורישיון הנהיגה

עו"ד שי גלעד בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף עו"ד שי גלעד

6.8.2019 / 9:37

ביולי השנה נכנס לתוקפו תיקון לתקנות התעבורה בעניין רכיבה על אופניים חשמליים. לתיקון זה משמעויות נרחבות על רוכבי האופניים ותנאי הנסיעה המותרים

מבחן אופניים חשמליים גדולים. ראובן סביו, ניר בן טובים
התיקון החדש לחוק קובע כי מי שלא מלאו לו שש-עשרה שנים לא ינהג באופניים בעלי מנוע עזר ולא יחזיק בהם בבעלותו/ניר בן טובים, ראובן סביו

לעומת רוכבי הקלנועית, רכינוע (סגוואי) או גלגינוע ( קורקינט) שעדיין רשאים לנוע בדרכים גם אם אינם בעלי רישיון נהיגה, התיקון החדש לחוק קובע הסדרים מיוחדים לגבי רכיבה על אופניים חשמליים. ומאחר שהפסיקה הבהירה כי מה שלא פטור- חייב, הרי שכל כלי שהמחוקק לא פטר אותו במפורש מהוראות החוק או מחלקן, יחולו עליו הכללים החלים על כל כלי רכב.

התיקון החדש לחוק קובע כי מי שלא מלאו לו שש-עשרה שנים לא ינהג באופניים בעלי מנוע עזר ולא יחזיק בהם בבעלותו. בנוסף, החוק דורש כי הנהג יהיה בעל רישיון נהיגה, גם אם אינו בתוקף, למעט רישיון נהיגה לטרקטור, מכונה ניידת, או מלגזה. החוק מתיר את הרכיבה על האופניים החשמליים גם למי שעבר רק את הבחינה העיונית לאחת מדרגות רישיון הנהיגה לכלי רכב (למעט המוזכרים לעיל), או שניתן לו אישור מאת רשות הרישוי על עמידתו בהכשרה לנהיגה.
לשון החוק, כדרכה, היא סבוכה ומפותלת, אך השורה התחתונה היא פשוטה מאד: כבר לא כל אחד יכול לרכוב על אופניים חשמליים. לבד ממאפייני האופניים שאמורים להתאים לדרישות החוק, על הרוכב עצמו להיות מעל גיל שש עשרה, בעל ידע בחוקי התעבורה ושיקול דעת בנוגע לסכנות ולזכויותיהם של המשתמשים האחרים בדרך.

בתי המשפט קבעו לא אחת כי מבחינת המחוקק אופניים חשמליים הם כלי רכב לכל דבר, ומכאן שבהיעדר הוראה אחרת, כל סעיפי הפקודה ותקנותיה המתייחסות לאיסורים הקשורים ברכב, לרבות נהיגה בשכרות, חלים גם על נהיגה באופניים חשמליים.

רוכבים ועוברים

לאור האמור לעיל, רוכבי אופניים חשמליים רבים מצאו עצמם מורשעים בעבירות תעבורה כגון נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, אי ציות לתמרורים ואחריות לתאונות דרכים. ברבים מן המקרים הושתו על הרוכבים עונשים כבדים, לרבות פסילת רישיון הנהיגה בפועל ועונשים כבדים עוד יותר המגבילים את חרות הנאשם.

רבים מרוכבי האופניים שהורשעו סברו כי פסילת הרישיון בפועל חלה רק על רישיון הנהיגה הרגיל שלהם, ולכן חשו חופשיים לרכוב על האופניים החשמליים וכך להתגלגל עד לסיום תקופת הפסילה שלהם.

אולם נראה כי פרשנות החוק נוטה כנגדם.

החוק קובע כי הרשעה בעבירת תעבורה או בעבירה לפי חוק אחר הקשורה בנהיגה ברכב, עלולה להיות כרוכה, נוסף על כל עונש אחר, גם בפסילה מקבלת או החזקת רישיון נהיגה - לצמיתות או לתקופה מוגבלת. עם זאת, בית המשפט רשאי להורות כי הפסילה לא תחול לגבי נהיגת רכב מסויים, או לגבי סוג מסויים של רכב.

במילים אחרות: כל עוד לא צוין בפרוש אחרת, פסילת הרישיון על ידי בית המשפט חלה על נהיגה ברכב מכל סוג שהוא. בעקבות התיקון בחוק, ייכללו האופניים החשמליים בסוגים אלה, אף אם לא נאמר הדבר במפורש.

אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד בתל אביב. ShutterStock
החוק קובע כי הרשעה בעבירת תעבורה או בעבירה לפי חוק אחר הקשורה בנהיגה ברכב, עלולה להיות כרוכה, נוסף על כל עונש אחר, גם בפסילה מקבלת או החזקת רישיון נהיגה/ShutterStock

ממגרש הגולף לבית המשפט

האבחנה בין הכלים השונים היא משמעותית, שכן רק מי שנוהג על כלי הרכב המיוחדים בהם דן המחוקק ופטר מחובת רישוי, לא ייחשב כמי שנהג בזמן פסילה, במקרה שהיתה כזו.

במקרה שהובא בפני בית המשפט, נאשם שרישיונו נפסל נמצא נוהג בגולפית (שנועדה לנסיעה במגרשי גולף בלבד) בדרך עירונית. בית המשפט הרשיעו בנהיגה בזמן פסילה וקבע כי הגולפית אינה נכנסת להגדרות הפטור, בשונה מקלנועית המיועדת להסעת אנשים עם מוגבלות, או סגוויי. בית המשפט קבע כי בהיעדר הוראת פטור מפורשת, מתקיימת ברירת המחדל המחייבת את הנוהג ברכב ברישיון נהיגה. זאת ועוד, ההבחנה בין הגולפית והרכבים האחרים אינה מקרית, שכן מערכת ההיגוי ברכבים אלה שונה, כמו גם מהירותו המירבית של כל אחד מהם.

הנהג, כאמור, הורשע. במסגרת עונשו הוא נאלץ לשלם קנס של 2,000 שקלים, לעבוד בעבודות שירות לתועלת הציבור בהיקף של 160 שעות, וכן - מאסר על תנאי לתקופה של שבעה חודשים, פסילה מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 18 חודשים ופסילה על תנאי לתקופה של שלושה חודשים.

עו"ד שי גלעד הינו אחד מעורכי הדין הבולטים בתחום התעבורה.
טלפון: 053-9374959
לפרטים נוספים היכנסו עכשיו לאתר של עו"ד גלעד>>



הכתבה באדיבות ZAP משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שי גלעד בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף עו"ד שי גלעד
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully