וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקבע חוקים משלו: מדריך "דיני עבודה" למשרתי הקבע

עו"ד שלמה רכבי, בשיתוף עו"ד שלמה רכבי

8.8.2019 / 11:43

מערכת היחסים בין משרתי הקבע לבין צה"ל לא מוגדרת כיחסי עובד מעביד, ולא מוסדרת בחוק. כיצד, אם כך, יכולים משרתי הקבע להבטיח שזכויותיהם לא תפגענה?

קצין בדרגת סגן בחיל ההנדסה הקרבית. ראובן קסטרו
אין למשרתי הקבע 'ועד עובדים', הם אינם רשאים לשבות לצורך שיפור תנאי 'העסקתם' או מניעת פגיעה בתנאים אלו. קצין צה"ל בדרגת סגן/ראובן קסטרו

זכויותיהם וחובותיהם של העובדים והמעבידים בשוק העבודה האזרחי מוסדרים באמצעות מערכת חוקים הנקראת דיני עבודה. בתי דין מיוחדים (בתי דין לעבודה), הוקמו ויועדו לטיפול בנושאים סבוכים וייחודיים אלו.

למרבה הצער, כשמדובר במשרתי הקבע ה'מועסקים' בצבא ההגנה לישראל, עבורם אין כל מערכת יחסים מסודרת המעוגנת בחוק, ולכן בתחומים רבים, מוצאים עצמם משרתי הקבע מול מצבים שבשוק העבודה האזרחי לא היו מתקבלים על הדעת.

כך, לדוגמה, על פי דיני העבודה האזרחיים, עובד שהתפטר בעקבות הרעה מהותית בתנאי העבודה שלו, נחשב כמי שפוטר והוא זכאי, בין היתר, לקבל פיצויי פיטורין. שירות הקבע בצה"ל איננו מאפשר זכות מקבילה וצה"ל רשאי, באופן חד צדדי, להעביר את משרת הקבע בכל שלב לכל בסיס אחר במדינת ישראל, לפגוע בתנאי שכרו, ובוודאי שלא מובטחות לו שעות עבודה ומנוחה כמוגדר בחוק האזרחי. במקביל, ובמובחן מהשוק האזרחי, אין למשרתי הקבע 'ועד עובדים', הם אינם רשאים לשבות לצורך שיפור תנאי 'העסקתם' או מניעת פגיעה בתנאים אלו ומשרת קבע אף איננו רשאי לפנות לתקשורת על מנת להילחם בעוול שנגרם לו.

מלחמה מחוץ לשדה הקרב

על אף מצבם המשפטי העגום, של משרתי הקבע, בנושאים רבים יכול הפרט להילחם בהחלטות המערכת הצבאית בעניינו, תוך קבלת ייעוץ וייצוג משפטי (או בלעדיו):

שחרור/ פרישה מוקדמים - פרישה של משרת קבע משמעה סיום השירות ומימוש זכותו של המשרת לפנסיה, עם הגיעו לגיל המינימלי המאפשר פרישה. שחרור, לעומת זאת, הוא סיום השירות בטרם התגבשה זכות זו. צה"ל עשוי להחליט על סיום שירות של משרת קבע בדרך של פרישה או שחרור, עוד בטרם מועד השחרור עליו סוכם ובאופן חד צדדי.

סיום שירות ביוזמת משרת הקבע - מצידו השני של המתרס, עשוי דווקא משרת הקבע לבקש לסיים את שירותו עוד לפני מועד השחרור. במקרה זה, המערכת עשויה להערים קשיים, לעכב או לסרב לשחרור ו/או לדרוש פיצוי בשווי הלימודים האקדמיים, הרכב או הטבות אחרות.

אי עמידה בתכניות שירות - תכניות שירות מוצעות ברוב המקרים למשרתי קבע צעירים ומבטיחות להם הטבות ופיתויים כגון לימודים על חשבון הצבא. במקרים מסוימים, מגלה משרת הקבע שהמערכת מנסה לחזור בה מהבטחותיה ולא לספק את ההטבות להן התחייבה.

ביטול מינוי בכיר - מצב שלאחרונה הפך שגור למדי, בו מחליט צה"ל לבטל מינוי בכיר שהוענק לנגד בשירות הקבע, ואת ההטבות והתנאים המגיעים עמו.

קצין צה"ל בדרגת תת-אלוף. GettyImages
צה"ל עשוי להחליט על סיום שירות של משרת קבע בדרך של פרישה או שחרור, עוד בטרם מועד השחרור עליו סוכם ובאופן חד צדדי. קצין צה"ל בדרגת תת-אלוף/GettyImages

טיפים חשובים למשרת הקבע

אם התקבלה החלטה הפוגעת בזכויותיך, או אם הותנע הליך שבסופו עלולה להתקבל החלטה כזו, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום. מעבר לכך, בהתנהלות השוטפת, כדאי להקפיד על מימוש ההמלצות הבאות:

1. שמור על כל מסמך הקשור לשירות; בקש סיכום של כל שיחה וראיון בכתב. אל תסמוך על השלישות או על אגפי כוח האדם שימצאו אותם ביום מן הימים - שמור עותק אצלך.

2. וודא שהמסמך משקף את מה שנאמר בפגישה; אם הכתוב לא משקף את הנאמר בפגישה או אינו מדויק, פנה בכתב למי שהוציא את סיכום הפגישה ובקש לתקנו. גם אם התיקון לא יתבצע, תיעוד הפניה שלך יוכל לבוא לעזרתך בהמשך הדרך. אם לא תתועד פניה כזאת, המערכת תוכל להסיר אחריות מהבטחותיה ולהתבסס, ב'יום הדין' על הסיכום הכתוב, גם אם זה האחרון איננו משקף את המציאות.

3. נצל את זכות הטיעון; כמעט בכל הליך העלול לפגוע בך שמורה לך האפשרות להביע את עמדתך ולהציג טענותיך טרם קבלת החלטה. ברר אם אפשרות זו קיימת והתייעץ עם עורך דין לפני מימושה - בהמשך תוכל לערער לראש אכ"א (או לגורם המוסמך הרלוונטי להחלטה הספציפית שהתקבלה בעניינך) או לועדת הערר של משרתי הקבע, אך ברוב המקרים מימוש מוצלח של זכות הטיעון בשלב הראשוני הוא ההזדמנות בעלת הסיכויים הטובים ביותר למניעת ההחלטה הפוגעת.

עו"ד שלמה רכבי הוא שותף ומייסד במשרד עורכי הדין רכבי, הראל ושות' העוסק במשפט צבאי, תביעות נגד משרד הביטחון, נכי צה"ל ומשפחות שכולות ודני עבודה אזרחיים.
טלפון: 03-6938409

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שלמה רכבי, בשיתוף עו"ד שלמה רכבי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully