וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט כמו הסכם ממון: הסכם לחיים משותפים לזוגות חד מיניים

עו"ד אריה לרנר בשיתוף zap משפטי, בשיתוף עו"ד אריה לרנר

18.8.2019 / 8:47

כל עוד נישואים חד מיניים אינם מוכרים על ידי המדינה, הסכם לחיים משותפים הוא הדרך של זוגות חד מיניים להסדרת היחסים, עיגון הזכויות במקרה של פרידה וקבלת וודאות משפטית

זוג גברים מחזיקים ידיים. ShutterStock
הסכם לחיים משותפים יעניק לבני הזוג וודאות משפטית כבר עם הכניסה לקשר/ShutterStock

כאשר זוגות הטרוסקסואליים באים בברית הנישואים ומקבלים מעמד של זוג נשוי, כל אחד מהם מחויב על פי חוק לרשימה של זכויות וחובות משפטיות כלפי השני. זוגות חד מיניים, שאינם יכולים להירשם כזוג נשוי במדינת ישראל, יכולים לקבל על פי החוק מעמד של ידועים בציבור הכולל חובות וזכויות משל עצמו.

עם הכניסה לחיים משותפים, עשויים בני הזוג החד מיני לצבור רכוש משותף ולגדל יחדיו ילדים. כדי להיערך לכך, מומלץ לערוך הסכם לחיים משותפים. מסמך זה הוא למעשה הסכם ממון לזוגות ידועים בציבור, בו הם קובעים את הזכויות והחובות של כל אחד מהם ומתכננים את העתיד בעיניים מפוכחות. בנוסף, ההסכם מתייחס לאפשרות של פרידה ומציאת פתרונות משפטיים למצב זה.

פתרון משותף לנקודות מחלוקת עתידיות

מדוע חשוב לערוך הסכם לחיים משותפים?

הסכמה בין הצדדים עדיפה על הכרעה שיפוטית - בתחילת הקשר, כשההסכם נכתב ברוח טובה ומרצונם הטוב והחופשי של שני הצדדים המקווים לעתיד ממושך יחד, הסכמה ביניהם תושג בקלות רבה יותר וממקום הוגן ומכבד.

ודאות משפטית במקום הליכים משפטיים - ההסכמות אליהן יגיעו בני הזוג לאחר שיקול דעת מעמיק יקבלו תוקף משפטי ויביאו את הדיונים לסיומם. הסכם לחיים משותפים יעניק לבני הזוג וודאות משפטית כבר עם הכניסה לקשר, בניגוד למצבים בהם הליכים ממושכים ומורכבים בערכאות משפטיות נערכים אחרי הפרידה.

הסכמות לעתיד ישפיעו על הקשר בהווה - אותה וודאות משפטית לגבי העתיד, גם במקרה של פרידה, תשחרר את הקשר הזוגי ממתחים פוטנציאליים ותאפשר לו להתנהל על מי מנוחות.

הסכמות לשמירה על התא המשפחתי - בני זוג שמגדלים יחדיו ילדים, ימשיכו להיות הוריהם החוקיים גם לאחר הפרידה. באמצעות הגעה להסכמות מראש, יצומצמו נקודות החיכוך למינימום ומערכת היחסים ההורית תושתת על הבנות ותפיסות משותפות, ותהיה חשופה פחות לסכסוכים וריבים.

זכויות רכוש - בדומה להסכם ממון בין בני זוג נשואים, גם בהסכם לחיים משותפים ניתן להגיע להסכמות משותפות בכל הנוגע לרכוש האישי של כל אחד מבני הזוג, ולרכוש שייצבר במהלך החיים המשותפים. בני הזוג יוכלו לעשות הפרדה רכושית, ולקבוע כי מה שהיה שייך לכל אחד טרם כניסתם למערכת היחסים הזוגית, יישאר מחוץ לה, ולא ניתן יהיה לבוא בטענות לגביו; בדומה, ניתן להחליט כי הבית שרכשו יחד ורשום על שמם במשותף, יישאר במקרה של פרידה בבעלות אחד הצדדים בלבד.

שתי אימהות עם ילדיהן במטבח. ShutterStock
לקראת חיים משותפים יחד, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בענייני משפחה וגירושין/ShutterStock

ההסכמות של היום הן השקט של מחר

הסכם לחיים משותפים מתייחס לכל הסוגיות הקשורות בחייהם המשותפים של בני הזוג, שלגביהן ישנה הסכמה. אם יועלו סוגיות בהן לא יושג פתרון המקובל על שני הצדדים, ניתן יהיה להשאיר אותן מחוץ להסכם, תוך תקווה להגיע לפתרון עתידי. כך גדלים הסיכויים לפרידה עם מינימום סכסוכים, היות שברוב נקודות המחלוקת הושגה הסכמה.

לקראת חיים משותפים יחד, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בענייני משפחה וגירושין על מנת לקבל הכוונה מקצועית ונכונה לגבי אופן גיבוש ההסכמות, ההיבטים המשפטיים השונים וההשלכות העתידיות של כל החלטה.

עו"ד אריה לרנר עוסק במשפט אזרחי ומתמחה בדיני משפחה וגירושין.
טלפון: 077-2305061
הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אריה לרנר בשיתוף zap משפטי, בשיתוף עו"ד אריה לרנר
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully