וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסק לפני קריסה - להתרסק או להילחם?

רו"ח ומגשר עפר חן בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף רו"ח ומגשר עפר חן

1.9.2019 / 10:14

עסקים רבים מגיעים לנקודת משבר ועומדים בפני צומת דרכים. מתי נכון להכריז על פשיטת רגל ומתי כדאי להילחם על המשך קיומו של העסק?

עסקים קטנים מזרחי. ShutterStock
בישראל נפתחים מדי שנה כ-48 אלף עסקים חדשים, מתוכם ייסגרו כ-43 אלף באותה שנה/ShutterStock

בכל הנוגע למצב העסקים בישראל, דיווחי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדאיגים למדי. על פי הנתונים, בישראל נפתחים מדי שנה כ-48 אלף עסקים חדשים, מתוכם ייסגרו כ-43 אלף באותה שנה. המשמעות היא שכ-90% אחוז מן העסקים שנפתחים לא שורדים תקופה ארוכה.

מחקרים שנעשו על ידי דן אנד ברדסריט בשנים האחרונות בחנו את הסיבות העיקריות לקריסת עסקים בישראל ומונים שלוש מהן, כשהעיקרית היא ניהול גרוע של תזרים מזומנים, והשתיים האחרות הן מכירות נמוכות מהצפוי וניהול לקוי של העסק.

אם נצטט את אלברט איינשטיין, הרי שאי-שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאה שונה. לפיכך, עסק המצוי בקשיים וממשיך להתנהל בדיוק באותה הדרך, סופו שיגיע לקריסה אמיתית.

בדרך כלל הבנק הוא שיתריע ראשון בפני בעל העסק על הבעיה וידרוש ממנו לדאוג למימון נוסף ממקור חיצוני. בשלב הבא תהיה עצירה מוחלטת של הפעילות העסקית בבנק כאשר המשמעות המידית היא קריסה עסקית. ברוב המקרים, גם לאחר שיקבל התראות מהבנק, ימשיך העסק להתנהל באותו אופן בו התנהל עד כה ומכאן - קצרה הדרך להידרדרות.

חייהם הפרטיים של בעלי עסקים רבים מושפעים על פי רוב ממצבם העסקי, כך שלא ניתן לעשות הפרדה בין ההתנהלות העסקית והפרטית. מכאן, שהתמוטטות עסקית משמעה גם קריסה כלכלית אישית של בעל העסק ופגיעה בחייו הפרטיים, כולל משקעים קשים שנשארים חרוטים בלב כל בני המשפחה.

פשיטת רגל - האופציה הפחות טובה לבעל העסק

בשלב שבו מחליט בעל העסק לוותר ובוחר בהליך פשיטת רגל, הוא יפנה לרוב לעורך דין מומחה בתחום אשר ינהל את המהלכים עבורו מול בית המשפט. בית המשפט מצדו ימנה מנהל מיוחד (מפרק או כונס) לטיפול בתיק.

במצב עניינים זה נראה כי בעל העסק זוכה להגנה מפני הנושים והחובות, אולם חייו הפרטיים והמשפחתיים יספגו מכה אנושה. כשהוא נדרש להתנהלות שקופה תחת עינו הפקוחה של המנהל המיוחד, פשוט הרגל נכנס לסחרחרת של מתחים קשים ולחץ כלכלי בלתי פוסק. ואם לא די בכל אלה, על בעל העסק יוטלו הגבלות נוספות ומרגע זה ואילך הוא יידרש לדווח על כל הכנסותיו והוצאותיו. הוא ייאלץ להתנהל מול הבנק על בסיס מזומן בלבד, לעמוד בתשלום חודשי מוגדר מראש על פי פסיקת בית המשפט, תיאסר עליו רכישת נכסים, יוטל עליו צו איסור יציאה מן הארץ ועוד.

בתום בין ארבע לעשר שנים, יתחיל פושט הרגל בתהליך קבלת הפטר, דהיינו, מחיקת חובותיו. לאחר אישור ההפטר הוא יוכל להקים את העסק מחדש אם יהיה מעוניין בכך.

יתרונות: אין התמודדות עם החובות וכל בעלי החוב, הגנה מפני עיקולים ונושים בפתח הבית.
חסרונות: אובדן הפרטיות והאישיות העצמית.

חברה בהליך סגירה. ShutterStock
עסק המצוי בקשיים וממשיך להתנהל בדיוק באותה הדרך, סופו שיגיע לקריסה אמיתית/ShutterStock

לא מרימים ידיים ולא פושטים רגל

האפשרות הקשה יותר לביצוע, בעיקר כשנתונים תחת לחץ כלכלי, היא ההחלטה לשנות את התנהלות העסק ולהילחם על המשך קיומו. בנקודה זו, יש לפנות ליועץ כלכלי מקצועי, בדרך כלל רואה חשבון וכלכלן המתמחה בתחום ייעוץ עסקי, אשר ילווה את העסק בהתנהלות מול הבנקים, הנושים ובעלי החוב על מנת להבריא את העסק ולהגדיל את רווחיותו. איש מקצוע מיומן יטפל בתמחור נכון של המוצרים ויחל תהליך התייעלות פנימית, כולל פיטורי עובדים על פי הצורך. כמו כן, יטפל אותו יועץ חיצוני בגביית חובות אבודים. פעמים רבות נדרשים אך מספר שינויים קלים, והעסק יפנה לכיוון מוצלח וחיובי.

יתרונות: אפשרות לצמיחה כלכלית, גיוס חיובי של בני המשפחה לתהליך, שינוי כלכלי חיובי צפוי.
חסרונות: אין ערובות להצלחת התהליך והקשיים לא נעלמים בן רגע. צפוי מאבק מתיש ומתמשך.

משרד רו"ח עפר חן עוסק המשרד עוסק בראיית חשבון, הערכות שווי, בוררויות וגישור עסקי. התמחותו של רו"ח עפר חן הוא בהובלת עסקים ממשבר להצלחה.

טל' ליצירת קשר: 053-6114312
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

לפרופיל המומחה של רו"ח עפר חן ב-zap משפטי

רו"ח ומגשר עפר חן בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף רו"ח ומגשר עפר חן
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully