וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונת עבודה היא לא תאונה אבודה: המדריך למיצוי זכויות הנפגע

עו"ד יוליה חזוט, בשיתוף עו"ד יוליה חזוט

8.9.2019 / 12:16

מלבד הפיצויים המגיעים לנפגעי תאונות עבודה מהמוסד לביטוח לאומי, ישנם מקרים המזכים בפיצוי כספי נוסף. מתי ניתן לתבוע פיצוי זה ובאיזה שלב כדאי לערב עורך דין?

החוק מגדיר 'תאונת עבודה' כתאונה שאירעה בזמן ועקב העבודה, כלומר: קיים קשר סיבתי בין מקצוע הנפגע ועבודתו ובין הנזק שנגרם לו. במסגרת מה שמוגדר כ"זמן העבודה" נכללים גם פרקי זמן ההגעה לעבודה והחזרה ממנה, כך שתאונה שאירעה בדרך מהבית לעבודה או ההפך, תיחשב גם היא כתאונת עבודה.

לאחר תאונת עבודה יש למצות ראשית את ההליך מול הביטוח הלאומי. כל עובד, שכיר או עצמאי המבוטח בביטוח לאומי זכאי לקבל דמי פגיעה לתקופה של עד שלושה חודשים, כל עוד אינו כשיר לביצוע עבודתו או עבודה מתאימה אחרת. במידה שבעקבות הפגיעה נותרה נכות, יהיה הנפגע זכאי גם למענק כספי או לתגמולים חודשיים בהתאם לדרגת הנכות שקובעת הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי.

לעתים, תאונת העבודה היא תולדה של מחדל או רשלנות שניתן היה למנוע על ידי פעולות מתאימות. במצבים כאלה ניתן לתבוע, בנוסף לביטוח הלאומי, גם את הגוף הנושא באחריות למחדל. כאשר התאונה נגרמה בשל רשלנות המעסיק, תוגש תביעה נגד ביטוח חבות המעביד שלו. אם התאונה נגרמה בשל רשלנות של גוף אחר תוגש תביעת נזיקין כנגדו (לדוגמה, אדם שנפגע באתר בנייה עקב ליקוי, יוכל לתבוע את הקבלן האחראי/חברת כוח האדם עבורם הוא עובד).

תאונת עבודה. ShutterStock
לעתים, תאונת העבודה היא תולדה של מחדל או רשלנות שניתן היה למנוע על ידי פעולות מתאימות/ShutterStock

מיצוי זכויות - צעד אחרי צעד

כדי למצות את מלוא הזכויות לאחר תאונת עבודה, יש חשיבות עליונה בהקפדה על סדר הפעולות הנכון:

שלב ראשון: טיפול רפואי ופנייה לעורך דין - הדבר החשוב ביותר לאחר פגיעה הוא כמובן פנייה לבדיקה וקבלת טיפול רפואי. במקביל, מומלץ מאוד לפנות לעורך דין המתמחה בנזיקין ותאונות, לשם קבלת ייעוץ והכוונה. כדי שהביטוח הלאומי יכיר בפגיעה כתאונת עבודה, יש להצטייד במסמכים רפואיים מסוימים; כך למשל, חשוב להוציא אישור מיוחד המכונה "תעודה רפואית לנפגע בעבודה", היות שאישור מחלה רגיל אינו תקף מבחינת הביטוח הלאומי. ליווי משפטי כבר בשלבים אלו יבטיח שהנפגע ינקוט בכל הצעדים הדרושים למיצוי עתידי של זכויותיו.

שלב שני: מיצוי ההליך מול הביטוח הלאומי - מומלץ להגיש תביעה לביטוח הלאומי בסמוך ככל האפשר למועד התאונה, ולכל היותר תוך 12 חודשים מהיום בו קרתה. הגשה מאוחרת יותר עלולה להתבטא בפיצויים נמוכים יותר, או באי קבלתם כלל.

שלב שלישי: במקרה של רשלנות - אם תאונת העבודה נגרמה עקב מחדל או רשלנות, ניתן יהיה להגיש תביעת נזיקין כנגד הגוף האחראי למחדל. כחלק מהליך התביעה, יש לספק חוות דעת של מומחה רפואי כיוון שקביעת דרגת הנכות של הביטוח הלאומי אינה מחייבת. בנוסף, ניתן לצרף לכתב התביעה גם חוות דעת של איש מקצוע רלוונטי אחר, לדוגמא מהנדס בניין שיעיד כי המדרגות בהן נפל הנפגע נבנו בצורה לא תקינה וכדומה.

שלב זה רצוי להתחיל רק לאחר שהסתיים הליך התביעה מול הביטוח הלאומי.

כפי שניתן לראות, ישנה חשיבות עליונה בהקפדה על השלבים וסדר הפעולות בהן יש לנקוט. אם אינכם בטוחים כיצד לנהוג ומתי מדובר ברשלנות, מומלץ לפנות לייעוץ של עורך דין מומחה בתחום.

* עו"ד יוליה חזוט היא שותפה מייסדת במשרד עורכי הדין חזוט-בר המתמחה בנזיקין ותאונות.
טלפון: 077-2314588
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד יוליה חזוט, בשיתוף עו"ד יוליה חזוט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully