וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין רימון ללולב: על זכויות עובדים בחגי תשרי

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף עו"ד אורנה שמריהו

25.9.2019 / 13:26

האם ניתן לחייב עובד לעבוד בחג, מה ההבדל בין עובדים יומיים לחודשיים ואיך מחשבים שעת נוספות בחגים?

שותים יין בכוסות פלסטיק. ShutterStock
הרמתם כוסית לחג - ונשארתם לעבוד?/ShutterStock

פקודת סדרי השלטון והמשפט תש"ח-1948 קובעת כי במדינת ישראל ישנם מספר ימי מנוחה קבועים: יומיים בראש השנה, יום הכיפורים, ראשון ושמיני עצרת בחג הסוכות, חג השבועות וכן ראשון ושביעי של חג הפסח.

על פי חוק שעות עבודה ומנוחה (סעיף 2(ב), ביום שלפני החג יש לעבוד שבע שעות עבודה בלבד. בהתאם לכך, יש להחשיב כל שעת עבודה נוספת מעבר למכסת שבע השעות, כשעה נוספת.

כשמדובר בערב חג במקומות עבודה שחל עליהם צו הרחבה להנהגת שבוע עבודה מקוצר, עבור עבודה של שמונה שעות בערב החג ישלם המעסיק שכר של תשע שעות ואילו במקרה של יום עבודה בן שבע שעות, ישלם המעסיק עבור שמונה שעות עבודה. ספציפית בערב יום הכיפורים, קובע צו ההרחבה בדבר מעבר לשבוע עבודה מקוצר שעבור 6 שעות עבודה, ישלם המעביד תשלום עבור 9 שעות.

האם לעובדים שעתיים ויומיים מגיע תשלום אם נעדרו מהעבודה בחגים?

החוק מבחין בין עובד חודשי לבין עובד שעתי ויומי: עובדים חודשיים זכאים לקבל דמי חג החל מתחילת העבודה כלומר, הם זכאים למשכורת חודשית מלאה, ללא ניכוי ימי ההיעדרות בשל החגים. חשוב לציין כי גם לא קיים הבדל בין עובד חודשי וותיק לעובד חודשי חדש אשר זכאים לאותן הטבות.

החל משנת 2000, חלה חובת תשלום על עבודה בחג לכלל המעבידים במשק הישראלי כולל עבור עובדים על בסיס יומי. עם זאת, המעסיקים מחויבים לשלם תשלום מלא עבור ימי החג רק לעובדים שהשלימו שלושה חודשי עבודה ובתנאי שהעובד לא נעדר מהעבודה בסמוך ליום החג, כלומר יום אחד לפני החג או יום אחד אחרי החג (אלא אם ההעדרות אושרה על ידי המעביד).

לבד במשרד. ShutterStock
לבד במשרד/ShutterStock

כמה כסף מגיע לי עבור עבודה בימי החג?

לפי פקודת סדרי שלטון ומשפט (סעיף 18א), דין עבודה ביום חג הוא כדין עבודה ביום המנוחה השבועי. המשמעות היא שעבודה בחגים צריכה להיות מתוגמלת בדומה לעבודה בשבת.

על כל שעת עבודה ביום שבת, ישלם המעביד 150% מהשכר הרגיל. כך לדוגמה, עובד שמשתכר 50 שקלים לשעה בשגרה, ירוויח 75 שקלים עבור כל שעת עבודה ביום שבת או בחג.

חוק שעות עבודה ומנוחה מתייחס גם לעובדים המשתכרים לפי "כמות התוצרת": גם בנושא הזה קובע החוק כי עבור כל יחידה שנעשה בשעות המנוחה השבועית, ישלם המעביד לא פחות מ-150% מהשכר שהיה משלם עבור כל יחידה בשעות העבודה הרגילות. מטבע הדברים, אם חל על העובד והמעביד חוזה אישי, צו הרחבה או הסכם קיבוצי המבטיחים שיעור גמול גבוה מזה המחויב על פי חוק, המעביד יחויב בשיעור הגמול המוסכם.

שעות נוספות גם בחגים

כל עוד העובד עובד מרצונו במהלך החג, שכרו יעמוד על 150% מהשכר הרגיל, כפי שצוין לעיל. לעומת זאת, עובד שעתי או יומי שלא בחר לעבוד בחג ובכל זאת נאלץ לעשות זאת מתוך כורח, יהיה זכאי לדמי חגים בשיעור של 100% משכרו, בתוספת לתשלום המיוחד עבור העבודה בחג. לפיכך שכרו יעמוד על 250% מהשכר הרגיל (100%+150%). מעבר לכך, בתחילת 2019 נקבע כי עובדים רשאים לסרב לעבוד בחגים מכל סיבה שהיא ולאו דווקא בשל איסורים דתיים.

ומה בנוגע לשעות נוספות בחגים?

עובדים המועסקים בשעות נוספות בימי החג, כלומר עובדים מעבר למכסת השעות היומיות או השבועיות שלהם, זכאים הן לגמול עבור העבודה בחג והן לגמול עבור שעות נוספות. החישוב דומה לחישוב של גמול שעות נוספות ביום שבת: עבור השעתיים הראשונות על המעביד לשלם תוספת של 50% (עבור העבודה בחג) ולכך להוסיף 25% עבור השעות הנוספות (175% סך הכול). החל מהשעה השלישית לעומת זאת, על המעביד לשלם תוספת של 50% (עבור העבודה בחג) ולכך להוסיף 50% עבור השעות הנוספות (200% סך הכול).

האם אתם מקבלים את כל מה שמגיע לכם על פי חוק?

מדי שנה עובדים רבים לא מקבלים את המגיע להם על פי חוק. במקרים מסוימים המעבידים מתעלמים מהוראות החוק אך במקרים רבים מדובר בטעות שנעשתה בשגגה ומתוך בורות. אם אתם מאמינים כי נעשה לכם עוול, אם לא שולם לכם השכר המגיע לכם או אם פוטרתם בשל סירוב לעבוד בחג, מומלץ מאוד שתפנו להתייעצות עם עורך דין לענייני עבודה ויפה שעה אחת קודם.

עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בתחום דיני העבודה מעל 20 שנה ומייצגת עובדים ומעסיקים בכל הערכאות השיפוטיות.

טל' ליצירת קשר: 077-9977542
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אורנה שמריהו undefined, בשיתוף עו"ד אורנה שמריהו
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully