וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא על ביטוח החובה לבדו: פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

עו"ד מירב שאולי מור, בשיתוף עו"ד מירב שאולי מור

26.9.2019 / 15:23

אילו פתרונות מוצעים לנפגעי תאונות דרכים שמאבדים את יכולת ההשתכרות שלהם ואיך ניתן למקסם את סכום הפיצויים באפיקים השונים?

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

בשנת 2018 נהרגו בכבישי ישראל 318 בני אדם. למעלה מ-20,000 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים מתוכם כ-2,000 נפגעים הוגדרו כפצועים קשה.

פציעה קשה בתאונת דרכים משולה לרעידת אדמה חזקה המשפיעה לא רק על הנפגע עצמו אלא על כל בני המשפחה. הנפגע לרוב מאבד את יכולת ההשתכרות שלו ויתר בני המשפחה צריכים לשאת בנטל הפרנסה, שנוסף למטלת הטיפול בנפגע.

ביטוח החובה הוא כלי ביטוחי בסיסי שנועד לסייע לנפגעי תאונות דרכים הסובלים מנזקי גוף, אך תביעות נגד חברות הביטוח שמספקות פוליסות ביטוח עלולות להימשך זמן רב מאוד, ובמקרים רבים של נזקי גוף חמורים, מתקשים נפגעי התאונה להמתין לקבלת הפיצויים המגיעים להם על פי חוק. אז מה עושים? במאמר שלפניכם, נסקור את האמצעים הנוספים לקבלת פיצויים במקרה של תאונות דרכים.

תשלום תכוף לנפגעי תאונות דרכים

נפגעי תאונות דרכים שבעקבות הפציעה אינם מסוגלים לשוב לעבודתם, רשאים להגיש לחברת הביטוח שסיפקה את ביטוח החובה, בקשה לקבלת תשלום תכוף. התשלום התכוף הוא הסיוע הכספי הראשוני, המשולם לנפגע עוד בטרם התבררה התביעה.

תשלום תכוף מאפשר לנפגע שאינו מקבל שכר, להמשיך ולנהל את חייו ולשמור על רמת חיים נאותה עבורו ועבור בני משפחתו. התשלום התכוף משולם לתקופה של עד שישה חודשים ובמקרים מסוימים ניתן להגיש בקשה נוספת להארכת תקופת התשלום.

חשוב רק להדגיש שהתשלום התכוף לא מועבר בנוסף לסכום הפיצויים הסופי: הסכום ששולם כפיצוי תכוף, מנוכה מסך התשלום שנפסק בסיום התהליך. אם לדוגמה נפסקו לנפגע פיצויים בגובה 500,000 שקלים אך חברת הביטוח שילמה לנפגע 15,000 שקלים במשך שישה חודשים, בסיום התהליך ישולמו למבוטח 410,000 שקלים בלבד.

אדם בכסא גלגלים עובד במשרד. ShutterStock
קצבת נכות כללית היא אפשרות נוספת העומדת בפני נפגעים הסובלים מפגיעה בכושר העבודה/ShutterStock

קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי

קצבת נכות כללית היא אפשרות נוספת העומדת בפני נפגעים הסובלים מפגיעה בכושר העבודה. קצבה זו, המשולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי, שמורה לנפגעים שכושר השתכרות שלהם צומצם או נפגע ב-50% לפחות בעקבות הנכות. נכון לשנה זו (2019) שיעור הקצבה המלאה עומד על 3,312 שקלים ואין ספק שגם סכום זה יכול לסייע ולו במעט לנפגעים.

קבלת הקצבה מותנית בבדיקה של ועדה רפואית, שתפקידה לקבוע את דרגת אי הכושר של הנפגע. התהליך כולו עשוי להימשך זמן רב אך במקרים מסוימים ישנה אפשרות להגיש תביעה במסלול מהיר לדוגמה, לאנשים המרותקים לכיסא גלגלים. הטיפול בתביעות המוגשות במסגרת המסלול המהיר, מסתיים לרוב תוך 30 יום מיום הגשתן.

גמלת הבטחת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי

עד לקבלת ההחלטה של המוסד לביטוח לאומי בנוגע לזכאות לקצבת נכות כללית, נפגעי תאונות דרכים שסובלים מפציעה קשה רשאים להגיש בקשה לקבלת גמלת הבטחת הכנסה. הגמלה משולמת לאנשים ומשפחות שלא מסוגלים להבטיח לעצמם הכנסה בסיסית המספיקה למחיה. הגמלה החלקית משולמת למי שההכנסה שלו נמוכה מרמת ההכנסה הקבועה בחוק ואילו הגמלה המלאה, מיועדת עבור מי שאין לו באופן קבוע או זמני הכנסה מעבודה (ואינו זכאי לתשלומים מקצבה אחרת).

בדרך כלל, כדי לקבל את הגמלה יש להתייצב בלשכת שירות התעסוקה. עם זאת, מבוטח שלא מסוגל לעבוד במשך יותר מ-30 ימים ברציפות בשל תאונה או מבוטח שהזכאות שלו לקבלת קצבת נכות כללית עדיין נמצאת בבדיקה, פטור מחובת ההתייצבות בלשכה.

קצבת שירותים מיוחדים

גם אם נמצאתם זכאים לקצבת נכות כללית, יתכן שאתם זכאים לקצבה נוספת, הנקראת קצבת שירותים מיוחדים. לא אחת נפגעי תאונות דרכים מגיעים למצב סיעודי ונזקקים לעזרת הזולת בביצוע מטלות יומיומיות בסיסיות כמו אכילה, רחצה ולבוש. במקרים האלו, ניתן לקבל סיוע נוסף מהמוסד לביטוח לאומי. נכון לשנת 2019, הסכום המרבי שניתן לקבל עומד על 5,324 שקלים (שיעור הקצבה משתנה בהתאם לרמת התלות בזולת ורמת התפקוד של המבוטח).

ביטוחים פרטיים כגון ביטוחי בריאות וביטוח אובדן כושר עבודה

לנפגעים שרכשו לפני התאונה פוליסות ביטוח פרטיות מומלץ לבדוק אותן ולהפעיל אותן לקבלת תגמולים. ישנן מגוון רחב של פוליסות החל מפוליסות שמכסות נזק גופני משמעותי בלבד ופוליסות שמעניקות פיצוי החל מאי כשירות לעבודה של 60 או 30 ימים בלבד. ההבדלים בין הפוליסות משמעותיים, אבל חשוב לבצע בדיקה ולדעת אילו פוליסות ניתן להפעיל במקרה של תאונת דרכים.

איך יודעים היכן להתחיל?

אין זה סוד שלא פשוט להתמודד מול הגורמים השונים באופן עצמאי, במיוחד בתקופה רגישה ומורכבת המצריכה תעצומות נפש וגוף גם יחד. במצב הקיים כיום בו קיים קושי רב להתנהל מול הגופים השונים כדאי לנפגע ולמשפחתו למצוא עורך דין מהימן ומנוסה המתמחה בטיפול בנפגעי תאונות דרכים, ולהניח את כל הטיפול הרב והסבוך על שולחנו.

עורך דין מקצועי יעזור לכם למצות את הזכויות המגיעות לכם, ימקסם את האפשרויות והכספים שתוכלו לקבל ויעזור לכם להתפנות לריפוי והערכות חדשה בחיים. מומלץ לפנות לעורך דין סמוך ככול האפשר למועד התאונה על מנת להימנע מטעויות ועל מנת לקבל עצות וטיפול שיסייע לכם לקבל את הפיצויים המקסימלי ובמהירות האפשרית.

משרד עו"ד שאולי מור עוסק בתחום הנזיקין, מייצג בתביעות פיצויים לתאונות דרכים ותאונות עבודה, תביעות נגד המוסד לביטוח לאומי ומשרד הבריאות.

טל' ליצירת קשר: 053-7105183
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד מירב שאולי מור, בשיתוף עו"ד מירב שאולי מור
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully