וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביום בו לא יעמוד לי כוחי: כל מה שחשוב לדעת על ייפוי כוח מתמשך

עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס, בשיתוף עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס

27.10.2019 / 15:50

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי חדש יחסית, וככזה, הוא טומן בחובו מורכבויות וסימני שאלה רבים: האם כדאי לערוך מספר ייפויי כוח מתמשכים? מה ההבדל בינו ובין ייפוי כוח נוטריוני ומתי הוא עשוי "להתנגש" עם הצוואה?

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי שנכנס לשימוש בעקבות תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופוסות. עד לתיקון בחוק, הפתרון למצבים בהם אדם איבד את צלילותו ו/או את יכולתו הקוגניטיבית לדאוג לענייניו בעצמו, היה מינוי אפוטרופוס. אותו אפוטרופוס קיבל עם המינוי את האחריות והסמכות לדאוג לשלומו, בריאותו, רכושו ולשאר ענייניו של האדם עליו קיבל את החסות.

תיקון החוק מאפשר לכל אדם, בעודו במצב קוגניטיבי תקין, לערוך ייפוי כוח מתמשך - מסמך בו ניתן להגדיר מראש מי יהיה ממונה על ענייניו ומהם העקרונות המנחים על פיהם ירצה שחייו ינוהלו, אם חלילה יגיע יום בו יאבד את יכולתו לדאוג לענייניו בעצמו.

להכתיב את התנהלות החיים העתידית

לייפוי כוח מתמשך ישנם שני יתרונות בולטים:
• מניעת מצב בו עולה צורך דחוף במינוי אפוטרופוס
• יכולתו של הממנה, נותן ייפוי הכוח, להכתיב את התנהלות חייו בעתיד, כאשר הוא עדיין בתפקוד מלא ובדעה צלולה

אישה מבוגרת חותמת על צוואה. ShutterStock
אישה מבוגרת חותמת על צוואה/ShutterStock

ייפוי כוח - מתמשך או נוטריוני?

ייפוי כוח נוטריוני הוא מסמך בו אדם ממנה אדם אחר, ברוב המקרים עורך דין, רואה חשבון או קרוב משפחה, לבצע בשמו פעולות מסוימות, כמו במקרה בו הורה מעוניין להפקיד את מכירת הדירה שבבעלותו בידי אחד מילדיו.

ייפוי כוח נוטריוני ייערך בידי נוטריון בלבד, בעוד שכתיבת ייפוי כוח מתמשך מצויה בתחום סמכותו של כל עורך דין שקיבל הרשאה מתאימה. גם מבחינת עלויות ישנו הבדל משמעותי בין השניים: ייפוי כוח נוטריוני מסתכם במאות בודדות של שקלים, ואילו ייפוי כוח מתמשך כרוך בעלות של אלפי שקלים. אך ההבדל המהותי ביותר קשור למצבו הקוגניטיבי של מייפה הכוח: כשאדם מעניק ייפוי כוח נוטריוני, הוא עדיין נוכח, מתפקד (לפחות מבחינה קוגניטיבית) בצורה מלאה ויכול להביע את רצונו לגבי החלטות או שאלות העומדות על הפרק. כשמדובר בייפוי כוח מתמשך, לעומת זאת, מיופה הכוח לא יכול לשאול את האדם אותו הוא מייצג לרצונו, ועליו להסתמך בלעדית על ההיכרות ביניהם ועל הנחיות המסמך.

נקודות למחשבה

אופיו המיוחד של ייפוי הכוח המתמשך עשוי לייצר קושי בסיטואציות מסוימות. כך קורה למשל, במצב בו נדרשות פעולות בנקאיות בשמו של מייפה הכוח; הבנקים נוטים לסרב לבצע פעולות על סמך ייפוי כוח - מתמשך או נוטריוני. כשמדובר בייפוי כוח נוטריוני, אין כל מניעה שהמייפה יפנה בעצמו אל הבנק ויפתור את הבעיה, אך במקרה של ייפוי כוח מתמשך לא קיימת אפשרות כזאת. על מנת להקדים תרופה למכה, רצוי ליידע את סניף הבנק על קיום המסמך מבעוד מועד.

עניין נוסף הדורש התייחסות הוא הצוואה. עם כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף, רשאי המיופה לקבל החלטות הנוגעות לרכוש ולנכסים. כך למשל הוא רשאי למכור את דירתו של מייפה כוחו על מנת לממן טיפול רפואי יקר או כניסה למוסד סיעודי (בתנאי שהדבר הוגדר מראש). במקרה כזה, ביום בו יילך מייפה הכוח לעולמו, אותה דירה שהיתה רשומה בצוואתו, כבר לא תהיה רלוונטית. עורך הדין הכותב את ייפוי הכוח, צריך להיות ערני לסעיפי הצוואה ולהבטיח כי המסמך המייפה לא יגרום לשינוי בצוואה כך שייוצר קיפוח חלק מהיורשים בצוואה, או שהיא לא תשקף את רצון הנפטר.

כפי שניתן להבין, עריכת ייפוי כוח מתמשך מצריכה מחשבה מרובה וכניסה לרזולוציות הקטנות ביותר. ישנם אנשים המעדיפים לחלק את תחומי האחריות בין מספר ממונים כשאחד מופקד, לדוגמה, על עניין הכספים, ואחר על נושאי הבריאות. כיוון שכל התחומים במעגלי החיים כרוכים זה בזה בקשר הדוק, מומלץ להפקיד את ההחלטות כולן בידי ממונה אחד או שניים, כאשר רק אחד מהם נדרש כל פעם לנושא החתימות, אך שניהם מיודעים ושותפים לכל החלטה.

עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס מתמחה במשפט צבאי, תביעות משרד הביטחון, ייצוג נכי צה"ל ומשפחות שכולות, דני משפחה, ירושות וצוואות ודיני מקרקעין.
טלפון: 077-9977594
הכתבה בשיתוף אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס, בשיתוף עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully