וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה בשכרות - כל הדרכים מובילות לבית המשפט?

בשיתוף עו"ד אמנון גולן, בשיתוף עו"ד אמנון גולן

7.11.2019 / 14:23

נהיגה בכבישים עשויה להוביל למפגשים בלתי נמנעים עם החוק, או גרוע מכך - לסכנת חיים. מה הדבר הראשון שיש לעשות כשמואשמים בנהיגה בשכרות, מדוע אסור לחשוף כמה אלכוהול צרכתם ומהי חשיבות הפנייה המוקדמת לעורך דין?

אדם נוהג עם בקבוק בירה ביד. ShutterStock
אדם נוהג עם בקבוק בירה ביד/ShutterStock

מדי שנה נהרגים בישראל מאות אנשים בתאונות דרכים. מרבית הנהגים המעורבים בתאונות דרכים, נקלעים בעל כורחם למציאות לא פשוטה, גם אם הם לא אשמים. הסיבה היא שרוב עבירות התעבורה הן עבירות מסוג "אחריות קפידה", משמע, גם אם לא התכוונת אתה נחשב לאשם וניתן להגיש נגדך כתב אישום.

בתאונות בהן נגדעו חיי אדם, הנהג יואשם בגרם מוות ברשלנות, ובעבירות כאלו ניתן לראות רמות ענישה חמורות. במאמר שלפניכם אפרט כיצד על נהג שנקלע למפגש שוטר אזרח בעבירות תעבורה להתמודד עם ההשלכות של התנהגות ואמירות של הנהגים, בדגש על מקרים בהם הייתה מעורבת גם השפעת אלכוהול.

כלל ראשון - אל תפלילו את עצמכם

אחת הטעויות הנפוצות של נהגים שנעצרו לבדיקת אלכוהול היא הודאה בכך שהנהג חושף כמות האלכוהול שצרכו טרם עצירת השוטר את הרכב. חשוב לדעת שלכל נהג שנעצר לבדיקת אלכוהול - בין אם בשל מעורבות בתאונה ובין אם לבדיקה שגרתית - עומדת הזכות להגנה מפני הפללה עצמית. כל שעל הנהג לעשות הוא למלא אחר הנחיות השוטרים, לעבור את בדיקת המאפיינים ולא לגלות התנגדות. מעבר לכך - אין לנדב כל מידע לפני היוועצות עם עורך דין מומחה בענייני תעבורה - ואחת הטעויות שאני רואה בדוחות ששואלים נהג כמה שתית - הוא משיב שלוש או ארבע כוסות, מי שקורא את הכתוב יכול לחשוב שבאמת הנהג צרך 250CC אלכוהול אך מובן שלא כך הדבר אלא הוא שתה משקה אלכוהולי מעורבב עם שתיה קלה אחרת, לכן עדיף לומר אחת משניים - או "לא יודע" כי הנהג לא יודע מה הכמות האמיתי של האלכוהול שצרך, או להשיב "אני מבקש לא לענות".

האם ניתן לבטל פסילת רישיון?

על פי חוק, נהג שנתפס נוהג בשכרות, עלול להיפרד מרישיון הנהיגה שלו למשך שנתיים. בתום תקופת השלילה, הוא יידרש לעבור מבחן תיאוריה ומבחן מעשי על מנת לקבל את רישיונו בחזרה וזה בתנאי שלא זומן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד).

החדשות הטובות הן שבעזרת עורך דין מיומן, ניתן לשנות את רוע הגזירה ובמקרים מסויימים אף לבטל את הפסילה הממושכת. כך למשל, אם נוכיח שהנהיגה הייתה 'תחת השפעה' אך לא 'בשכרות', תקופת הפסילה תופחת לשלושה חודשים בלבד. עורך דין מנוסה ומקצועי יכול להשיג תוצאה כזו אם יגלה שנפלו ליקויים בעריכת הדוח המשטרתי. כך לדוגמה, לאחר בחינת תיק תעבורה על ידי כותב המאמר, גיליתי כי השוטר שבדק את כמות האלכוהול אצל הנהג, כתב בטעות בדו"ח את שמו של השוטר שעצר את הרכב לבדיקה, במקום את שמו של הנהג שנתפס כשהוא נוהג בשכרות. בשל טעות זו הצליח כותב המאמר לזכות את הנהג מעבירת השכרות. ככול שהליקויים בתיק החקירה חמורים ומשמעותיים יותר, כך קל יותר להפחית את הענישה. אך גם ליקויים קלים יכולים לחולל הבדל גדול.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

אדוני השופט, אינני אשם

לא אחת קורה שהנהג שהיה מעורב בתאונה לא אחראי לגרימתה. כך אירע לדוגמה במקרה של נהג משאית שאיבד את השליטה ברכב בשל כשל מכני. המשאית סטתה מהנתיב והתנגשה ברכב פרטי. הנהג, שנפצע אנושות, מת מפצעיו מאוחר יותר. הליקוי, במקרה הזה, לא נגרם בגין רשלנות של הנהג ולא ניתן היה לצפות אותו. מחקירת התאונה עלה כי אותו נהג משאית הקפיד לבצע את כל הבדיקות המחויבות על פי חוק, ולא יכול היה למנוע את הליקוי בשום צורה. גילוי הכשל המכני הסיר מהנהג את האחריות על השלכותיה העגומות של התאונה.

בשפה המשפטית מוגדר כשל זה "גורם מתערב זר". במקרים בהם ניתן להוכיח שהתאונה התרחשה בשל אותו "גורם זר מתערב", אותו לא ניתן לצפות מראש ולנהג אין ולא הייתה יכולה להיות לו שליטה עליו, אין מניעה כי אפשר יהיה להביא לזיכויו של הנהג, או להפחתה משמעותית בעונשו.

מדוע חשוב לפנות לעורך דין ללא דיחוי?

עורך דין מנוסה, לענייני תעבורה יכול ברבים מן המקרים להוביל להפחתת עונשו של הנהג, ואף לזיכויו המוחלט. כדי לאפשר לעו"ד את התנאים המיטביים להשגת מטרה זו, ישנה חשיבות עליונה ליצירת קשר בשלבים הראשוניים של האירוע, כשהראיות עדיין "טריות".

עו"ד אמנון גולן הוא עו"ד וותיק לענייני תעבורה, ששירת במשך כשני עשורים במשטרת ישראל.
טל' ליצירת קשר: 0526449306
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

בשיתוף עו"ד אמנון גולן, בשיתוף עו"ד אמנון גולן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully