וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תגלו אם בן הזוג מסתיר מכם כסף - בדרך לגירושין

רו"ח ומגשר עפר חן, בשיתוף רו"ח ומגשר עפר חן

20.11.2019 / 16:58

כאשר הליך הגירושין הופך למכוער ועולה חשד להעלמת נכסים, הערכת שווי חקירתית תאפשר לחשוף את האמת שמאחורי המספרים

גבר ואשה אוחזים בשטר כסף. ShutterStock
נסיונות להעלמת נכסים נפוצים במיוחד כאשר אחד מבני הזוג, לרוב יהיה זה הגבר, מחזיק בבעלות על עסק או מספר עסקים/ShutterStock

אחת הנקודות הנפיצות ביותר בכל הליך גירושין היא שלב חלוקת המשאבים. הציפייה ההוגנת היא שכל אחד מהצדדים ייצא מן הזוגיות ברמת חיים דומה לזו שחי בה עד כה. למרבה הצער, הליכי גירושין רבים הופכים למאבקי כוח נקמניים שההגינות מהם והלאה, כשבמקרים רבים אחד הצדדים מנסה להשאיר נכסים בבעלותו הבלעדית תוך הסתרתם מהצד השני.

נסיונות להעלמת נכסים נפוצים במיוחד כאשר אחד מבני הזוג, לרוב יהיה זה הגבר, מחזיק בבעלות על עסק או מספר עסקים. במקרים בהם האישה אינה מעורה ומעורבת בהתנהלות העסק, ומבחינתה השורה התחתונה היא רמת החיים אליה הורגלה, קל מאד לגבר להעלים את הנכסים כרצונו.

רמת החיים גבוהה, אך העסק בהפסדים עצומים? תתחילו לחשוד

כדי לחלק באופן שוויוני את המשאבים בין בני זוג בעיצומו של הליך גירושין, בית המשפט ממנה מומחה מטעמו שיגיש הערכת שווי של נכסיו העסקיים של הבעל. ישנן שיטות שונות להערכת שווי, כולן מתבססות על משוואות מתמטיות ברורות הכוללות את הנתונים הקשורים לפעילות הכלכלית של העסק.
כאשר הערכת השווי שמספק המומחה אינה מתיישבת עם רמת החיים ממנה נהנו בני הזוג לפני הגירושין, עולה חשד להעלמת נכסים; כיצד ייתכן שאותו עסק, בזכותו חיו חיי שפע נוחים, נמצא על ידי מומחה בלתי תלוי כעסק לא רווחי ואפילו מופסד?

התשובה טמונה בשנים ארוכות של התנהלות כלכלית מתחת לרדאר - בין אם מדובר בתכנון מוקדם לקראת פרידה או בניסיון לחמוק מתשלום מיסים. העסק מציג אמנם ספרי חשבונאות ברורים ומסודרים, אך מקפיד לדווח בהם רק על אחוז מסוים מפעילותו, כשביקום עסקי מקביל מתנהלת מערכת כלכלית שלמה שאינה מדווחת בשום מקום. כך, למשל, בעל העסק ידווח על הפסדים וייקח הלוואות, אך בכסף ישתמש לרכישת נכסים כגון רכבים מפוארים אותם ירשום על שם אנשי קש. בנוסף, הוא יתנהל רק במזומן, יקפיד שכל רכישה משמעותית תתבצע על ידי אחרים וישתמש בשלל מניפולציות נוספות.

גבר מסתיר כסף מאחורי הגב. ShutterStock
כאשר אחד הצדדים בהליך הגירושין מנסה להעלים נכסים, מגיע הפער בין הערכת השווי הסטנדרטית לבין זו החקירתית למאות אלפי ואף למיליוני שקלים/ShutterStock

הערכת שווי חקירתית

המומחה שממנה בית המשפט עושה הערכת שווי סטנדרטית, בהתאם לנתונים הכתובים בספרים. אך כאשר אדם מתנהל כמתואר לעיל, אין כל דרך לגלות זאת על פי נתונים אלה. לפיכך, כשמתגלה פער גדול בין הערכת השווי שהתקבלה לבין רמת החיים, נדרשת הערכת שווי חקירתית, שמשמעה תחקיר עומק מדוקדק שיבדוק את השנים שקדמו להליך הגירושין.

בנוסף לבחינת נתוני העסק הרשומים, הערכת שווי חקירתית בודקת גם את רמת החיים בה חיו בני הזוג בפועל לאורך השנים. הדבר יכלול איסוף נתונים כגון רישומי טיסות לחו"ל ממשרד הפנים, תיעוד חופשות, בדיקת מספרי הרישוי של כלי הרכב ששימשו את בני הזוג, רשימת חוגים אליהם נהגו הילדים ללכת, סקירת רכישות יקרות כגון תכשיטים ועוד. המומחה הממונה על הערכת השווי החקירתית יגיש את חוות דעתו לבית המשפט ויוזמן להופיע כעד מומחה ולהיחקר בנוגע למסקנות אליהן הגיע.

לא פעם, כאשר אחד הצדדים בהליך הגירושין מנסה להעלים נכסים, מגיע הפער בין הערכת השווי הסטנדרטית לבין זו החקירתית למאות אלפי ואף למיליוני שקלים. עבור בן או בת הזוג שאינם מחזיקים בבעלות על העסק, הערכת שווי חקירתית עשויה להיות הדרך היחידה להבטיח לעצמם חלוקת משאבים הוגנת.

רו"ח ומגשר עפר חן הוא בעלים ומייסד של המרכז הארצי להערכת שווי המתמחה בהערכות שווי, חישובים אקטואריים ואיזון משאבים.
טלפון: 053-6114548
הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

רו"ח ומגשר עפר חן, בשיתוף רו"ח ומגשר עפר חן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully