וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמונה דברים שחייבים לדעת על ביטוח סיעודי

עו"ד גיל גולדרייך, בשיתוף עו"ד גיל גולדרייך

3.12.2019 / 9:43

מהי חשיבותו של ביטוח סיעודי מקיף, איזה סוג פוליסה חייבים לדרוש, ומהן הטעויות הכי חמורות שאפשר לעשות בנושא? הנה כל מה שבאמת חשוב לדעת על ביטוחי סיעוד

יד של איש מבוגר ואישה צעירה. ShutterStock
יד של איש מבוגר ואישה צעירה/ShutterStock

תוחלת החיים בישראל עולה בהתמדה, כשבכל עשור עולה אורך החיים הממוצע שלנו בשנתיים לערך. חדשות טובות? לא בהכרח; הרפואה אמנם כבר מצאה את הדרך להארכת החיים, אך שיפור איכות החיים, נותר אתגר שטרם הושג במלואו.

על פי ההערכות, כשליש מהקשישים מגיעים לערוב ימיהם במצב סיעודי ולפיכך על כל אחד מאתנו מוטלת החובה למצוא פתרונות הולמים לימי הסגריר, במיוחד במציאות בה המדינה אינה יכולה לספק מענה ביטוחי הולם לחולים הסיעודיים.

1. למה מומלץ לרכוש פוליסת ביטוח סיעודי מקיפה

עלות אחזקה של מטפל סיעודי בבית עשויה להגיע לכעשרת אלפים שקלים בחודש עבור עובד זר, וסכומים גבוהים אף יותר כשמדובר בעובד ישראלי. טיפול במוסד סיעודי עשוי להגיע לעשרים אלף שקלים בחודש, בהתאם לסוג המוסד ורמת השירות בו. כך או כך, מדובר בסכומים משמעותיים ביותר שלא רבות המשפחות שיכולות לשאתם ללא ביטוח.

המענה שמספקת המדינה לחולים סיעודיים הוא חלקי ביותר. מכאן ניתן להבין את חשיבותה של פוליסת ביטוח סיעודית מקיפה. מומלץ להתייעץ עם סוכן ביטוח מיומן שיתפור את הפוליסה המתאימה ביותר.

2. בחרו בפוליסה שמעניקה פיצוי ולא שיפוי

פוליסה שמעניקה פיצוי מבטיחה לחולה הסיעודי קצבה התואמת את מצבו הסיעודי. לעומת זאת, בפוליסה מסוג שיפוי, חברת הביטוח נותנת החזר כספי כנגד קבלות וחשבוניות שמציג המבוטח. פוליסה כזו היא בעייתית, שכן אם בן/בת הזוג של החולה וילדיו הם המטפלים בו - הוא לא יקבל על כך תגמול כספי. זאת ועוד, במצב זה חברות הביטוח מערימות קשיים רבים לפני שהן מחזירות כסף, ובנוסף, ישנן הוצאות רבות שלא ניתן להציג עליהן קבלות.

3. אל ייאוש, הביטוח תמיד מנסה לחמוק מפיצוי

כשאדם הופך לסיעודי ומבקש למצות את זכויותיו, הוא עלול להיתקל בקירות אטומים. המוסד לביטוח לאומי עלול להקשות עליו, וכך גם חברות הביטוח, שברוב המקרים מנסות להתחמק מתשלום הפיצויים המגיעים למבוטח.

אם חברת הביטוח סירבה להעביר אליכם את הפיצוי, אל תרימו ידיים. עורך דין מיומן המתמחה בתביעות סיעוד יכול לסייע לכופף לחברת הביטוח את היד לאחור, עד שתשלם את המגיע לכם.

4. סירבו לפצות אתכם? אל תבטלו את הפוליסה מתוך כעס

אם ביקשתם פיצוי ונעניתם בשלילה, הטעות הגדולה ביותר תהיה לבטל את הפוליסה. למעשה, חברות הביטוח בונות שכך תנהגו במקרה של סירוב שכזה. פעמים רבות במהלך הליכים הנוגעים למיצוי זכויות של חולים סיעודיים, מתעוררת השאלה מתי אותו חולה הפך לסיעודי. כאשר מבוטח ביטל מיוזמתו את הפוליסה וחוות הדעת של רופא מטעם בית המשפט תקבע שהוא הפך לסיעודי רק אחרי שביטל את הפוליסה, הרי שאותו חולה ייוותר ללא פיצוי כלל, וחברת הביטוח בפועל תקבל פרס.

זוג מבוגר חותם על צוואה. ShutterStock
זוג מבוגר חותם על צוואה/ShutterStock

5. סורבתם? פנו מיד לעורך דין

אם ביקשתם פיצוי מחברת הביטוח ונעניתם בשלילה, אל תמתינו ואל תשתהו בטרם תפנו לעורך דין המתמחה בנושא כדי שיפעל בשמכם. הזמן, בהקשר זה, הוא כסף, כי לעיתים כשמבוטח מעלה את דרישותיו מאוחר מדי, אין עוד אפשרות לתקן את המצב רטרואקטיבית.

כך למשל, מי שמצליח להוציא תיעוד רפואי הרלוונטי למצבו רק לאחר שנים מספר, עלול לאבד את הפיצוי הרטרואקטיבי לתקופה זו, היות והמסמכים שבידו במרבית המקרים, אינם רלוונטי לעבר.
עורך דין מיומן יידע לערוך מקצה שיפורים ולהפנות לקוח עם מסמכים רפואיים בלתי מספקים לקבלת חוות דעת רפואיות ובדיקות נוספות שיבססו את מצבו המשפטי ויאפשרו לו לקבל פיצוי הולם.

6. בחרו עורך דין שיאמין בתיק ויעבוד עבור שכר המבוסס על הצלחה

מרבית עורכי הדין המגישים תביעות סיעוד עובדים רק על בסיס הצלחה, ולא על בסיס תשלום שכר טרחה קבוע מראש. כאשר עורך דין מבקש שכר טרחה מראש, הדבר בדרך כלל נובע מכך שהוא אינו מאמין ביכולתו להצליח בתיק או שזהו לא תחום העיסוק העיקרי שלו.

7. היזהרו מחוקרים של חברת הביטוח

חברות הביטוח שולחות במרבית המקרים חוקרים פרטיים שכל תפקידם הוא לחבל בתביעה. החוקרים מקליטים ומצלמים את התובע הסיעודי ומשתמשים רק בחומרים שעלולים לפגוע בזכויותיו. ככלל, מומלץ שלא לשתף פעולה עם החוקרים של חברת הביטוח ולא להכניס אותם הביתה, אלא אם כן הדבר נעשה בתיאום ובהסכמת עורך הדין המייצג בתיק.

8. זכויותיו של חולה סיעודי שהלך לעולמו עוברות למשפחתו

נקודה זו ממחישה מדוע אין לוותר לחברות הביטוח, ולהילחם לכל אורך הדרך, גם כשמשמעות הדבר היא מאבק ממושך על הזכות לקבלת פיצוי.

עו"ד ונוטריון גיל גולדרייך מתמחה בנזיקין, ועוסק בין היתר בתחום הביטוח הסיעודי
טל' ליצירת קשר: 053-6114217
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד גיל גולדרייך, בשיתוף עו"ד גיל גולדרייך
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully