וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכמי גירושין: לפרק את המשפחה מבלי להתפרק לגורמים

עו"ד ונוטריון שוקרי פקס, בשיתוף עו"ד ונוטריון שוקרי פקס

10.12.2019 / 9:49

קשה לשבת לצד מי שהיה פעם אהבת חייך, ולהסכים על האופן בו יפורקו הנישואים, אך ויתור על הניסיון להסכים ויציאה למלחמת חורמה בבית המשפט, יהיו קשים אף יותר

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כל זוג שמחליט על נישואין וחיים משותפים עושה זאת מתוך תקווה ואמונה כי ירצו להזדקן ביחד, אך רצונות לחוד ומציאות לחוד; על פי הנתונים, עשרות אלפי זוגות מחליטים מדי שנה לפרק את נישואיהם.
זוג ללא ילדים המחליט על פירוק הנישואין, יוכל ברוב המקרים לסגור את כל הקצוות הפתוחים ולהותיר את מערכת היחסים בעבר, קשה ומכאיב ככל שזה יהיה. אולם כאשר מעורבים בתהליך ילדים, המצב מורכב הרבה יותר, והחשיבות של הגעה להסכם גירושין הוגן כלפי הצדדים כולם משמעותית במיוחד.

הסכמה בהווה לצורך יחסים טובים בעתיד

בסופו של דבר, ניתן להגיע להסכם גירושין בשתי דרכים: מחוץ לכותלי בית המשפט או אחרי מאבק משפטי בו יוביל בית המשפט להכרעה הנדרשת.

בעוד שהסכם גירושין הדדי נבנה ברוח טובה, מתוך כבוד ואמפתיה הדדיים, הרי שמאבקים משפטיים נוטים להיות מכוערים ובלתי מתפשרים, ולהוציא את הרע ביותר מכל אחד מהצדדים. כמו כן, מאבק משפטי בנושא גירושין יהיה ברוב המקרים ממושך מאוד וכרוך בעלויות גבוהות לאין ערוך לעומת חתימה על הסכם הדדי.

הימצאותם של ילדים בתמונה משמעה גם כי הקשר בין בני הזוג העומדים בפני גירושין לא ינותק לעולם -שהרי עד סוף ימיהם הם יהיו שני הורים המעורבים בחייהם של הילדים. הליך גירושין המתנהל במסגרת מאבק משפטי עשוי לפגוע במרקם העדין של יחסי ההורים עם הילדים, כשהם חשים כי עליהם לבחור צד ויוצאים מהתהליך כשהם פגועים ומשלמים מחיר כבד. הימנעות ממאבק משפטי והגעה להסכמות המקובלות על שני הצדדים, לעומת זאת, יאפשרו לצדדים לשתף פעולה ולשמור על מערכת יחסים תקינה גם בעתיד.

בני זוג בהליך גירושים עם מגשר. ShutterStock
בני זוג בהליך גירושים עם מגשר/ShutterStock

המחלוקות העיקריות - כסף וילדים

עיקר המחלוקות בהסכמי גירושין נסובות סביב הילדים - המזונות, המשמורת והסדרי הראיה, וכן על סעיפי הרכוש והכספים. הגעה להסכם מחוץ לכותלי בית המשפט מאפשרת לבני הזוג לגבש הסכמות על פי רצונם החופשי, כל עוד אין פגיעה בילדים או בכבודו וחירותו של אחד מהצדדים.

הסמכות השיפוטית

בשנה האחרונה חלה מהפכה של ממש בכל הקשור למרוץ הסמכויות בין בית הדין הרבני לבית המשפט לענייני משפחה. לראשונה, בית משפט העליון קבע שבית הדין הרבני אינו מוסמך לדון בענייני מזונות הילדים וזאת לאחר שנים רבות של פסיקות סותרות וחוסר ודאות. פסיקה זו מהווה חידוש משמעותי בעניין הסמכות. זהו אינו החידוש היחידי שחל בענייני משפחה; בית המשפט העליון ממשיך במגמה של שינויים בתחום זה כפי שעשה לאחרונה בתחום המזונות בפסק דין בע"מ 919/15 אשר קבע נוסחה לשוויון בנטל תשלום המזונות וזאת בניגוד למקובל בעבר, בו מרבית דמי המזונות היו מנת חלקו של הבעל.

ביטול הסכם גירושין

בין אם הושג בין כתלי בית המשפט או מחוצה להם, כל הסכם גירושין נדרש לקבל את אישור בית המשפט. במקרים מסוימים ניתן לבטל הסכם גירושין שאושר כבר, אך לשם כך יצטרך הצד שמבקש זאת להוכיח כי חתימתו על ההסכם הושגה על ידי הטעייה, חוסר תום לב וגילוי נאות וכדומה.
גם כאשר עולות אי הסכמות לגבי הסכם גירושין שכבר נחתם ואושר, מומלץ לפני הגשת התביעה לנסות לתקן את ההסכם בדרך של הסכמה, ולהגיש לבית המשפט את ההסכם המתוקן לאישור. חשוב לציין כי כל סעיף הקשור למשמורת ולמזונות הילדים, ניתן תמיד לבחינה מחדש, תחת תנאים של שינוי נסיבות מהותי המצריך את עדכונם.

עו"ד ונוטריון שוקרי פקס מתמחה בדיני משפחה וגירושין ופשיטת רגל.
טלפון: 077-9977571
הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ונוטריון שוקרי פקס, בשיתוף עו"ד ונוטריון שוקרי פקס
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully