וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין לכם 1,000 שקלים מיותרים? הניחו את הטלפון בצד בזמן הנהיגה

עו"ד זיאד זועבי, בשיתוף עו"ד זיאד זועבי

15.12.2019 / 10:04

האם דין התכתבות כדין שיחה? ומה לגבי דיבור בטלפון בעת עצירה ברמזור אדום? כל מה שצריך לדעת על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

נהג מתכתב בטלפון בזמן נהיגה. ShutterStock
נהג מתכתב בטלפון בזמן נהיגה/ShutterStock

בעשור האחרון אירעו ברחבי העולם אינספור תאונות דרכים כתוצאה משימוש בטלפונים סלולריים במהלך הנהיגה. אחד האסונות החמורים ביותר קרה בלוס אנג'לס לפני כעשר שנים, כאשר 25 נוסעי רכבת נהרגו בתאונה שנגרמה בעוד נהג הקטר היה עסוק בהתכתבות בטלפון הנייד.

בעקבות העלייה המשמעותית במספר תאונות הדרכים הנגרמות בשל השימוש בטלפון בזמן נהיגה, נדרשו הן המחוקק והן משטרת ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים כדי למגר את התופעה, ובכלל זה החמרת הענישה והגברת האכיפה.

ילד אסור, ילד מותר

בכל הקשור לשימוש בטלפון בזמן נהיגה קיימים לא מעט מיתוסים והגיעה העת לעשות סדר בדברים; החוק הישראלי אוסר באופן חד וחלק על שימוש בטלפון (נייד או קבוע) בזמן נהיגה כאשר הרכב נמצא בתנועה. כאשר הרכב עומד ברמזור אדום הוא אינו בתנועה, ועל כן, ניתן להשתמש בטלפון. מעבר לכך, קיימת הנחיה משטרתית שלא לתת לנהגים דוחות במקרה של עצירה ברמזור אדום. יחד עם זאת, עדיין מומלץ שלא להשתמש בטלפון גם בעת זו שכן, הרמזור יעלול להתחלף לירוק באמצע השיחה.


כמו כן, לצורך העניין אין כל הבדל בין כתיבת/קריאת הודעות ובין שיחה. לשון החוק ברורה ביותר בעניין: בעת שהרכב בתנועה, אין להשתמש בטלפון, ואף לא לאחוז בו. בנוסף, אסור להשתמש באוזניות המחוברות למכשיר המשמיע קולות או צלילים מסוג כלשהו ואסור להפעיל תצוגה הנראית ממושב הנהג. נהיגה ברכב עם תצוגה הנראית לעין ממושב הנהג מותרת אך ורק אם התצוגה נותקה!


החוק כן מתיר לשוחח בטלפון בזמן נהיגה, כל עוד נעשה שימוש בדיבורית. התנאי: על הטלפון או הדיבורית להיות מקובעים ויציבים, כך שלא יוכלו ליפול במהלך הנסיעה. כמו כן, מותר להשתמש באוזניות המחוברות למכשיר שמיעה רפואי ומותר להפעיל תצוגה המיועדת לניווט או בקרת הרכב.

הנייד והדו-גלגליים

נכון להיום, באופנועים וקטנועים אין אפשרות להתקין דיבורית קבועה. לפיכך השאלה האם החוק מתיר לקבע את הטלפון בקסדה, נותרת עמומה. בשנים האחרונות ניתנו פסקי דין שהתירו את השימוש, אך אחרים אסרו זאת. מכאן, שכל מקרה נבחן לגופו וההחלטה תלויה בשיקול דעתו של השופט הדן בתיק. אם ברצונכם לא להסתכן בקנסות ועונשים, פשוט הימנעו מהמנהג השנוי במחלוקת.

נהגת מדברת בטלפון בזמן נהיגה. ShutterStock
נהגת מדברת בטלפון בזמן נהיגה/ShutterStock

עולה, עולה לנו: רף הענישה על שימוש בנייד בזמן נהיגה

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, כולל קריאה או כתיבה של הודעת, עשוי לגרור קנס על סך 1,000 שקלים ורישום של שמונה נקודות. נהיגה עם אוזניות המחוברות לשתי האוזניים תעלה לכם 250 שקלים (ללא נקודות), אם כי לא יינתן דו"ח לחיבור אוזניה אחת.

נתפסתם על חם? הימנעו מהפללה עצמית!

החוק מתיר לכל אזרח להימנע מהפללה עצמית. המשמעות היא שמותר לשתוק ולהימנע מלחתום על הדוח המשטרתי. נהגים רבים מספקים מרצונם החופשי הודאה מלאה, כשלמעשה כלל לא התכוונו להודות באשמה ולא אחת, אף לא ביצעו עבירה. חשוב לדעת, כי מבחינת בית המשפט חתימה על הדוח המשטרתי, כמוה כאישור לדברים הרשומים בפרק 'דברי הנהג'. בתי המשפט מתייחסים בכובד ראש לדברים הראשונים והספונטניים של הנהג, גם כאשר נאמרו ללא מחשבה או כוונה.

כדי למנוע את עיוות הצדק, יש להקפיד לחתום על הדוח אך ורק לאחר שווידאתם מעבר לכל צל של ספק שהדברים הכתובים בו הם אמת לאמיתה ושאתם שלמים עמם לחלוטין.

ביטול דוח והקלה בעונש

גם אם קיבלתם דוח בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה, אין זה סוף פסוק. בתי המשפט אמנם נוטים להתייחס ברצינות לטענות השוטרים ויוצאים מתוך הנחה כי הם אינם מעוניינים להתנכל לאזרחים ולהעליל עליהם עלילות שווא, אך ישנן דרכים רבות להטיל דופי בעבודתם ולהוביל לביטול הדוח. כך למשל, לעתים ניתן להוכיח כי השוטר לא יכול היה להבחין בנהג שכן לא יצר איתו קשר עין ולפיכך חלה טעות בזיהוי.

נהג הבוחר להישפט עשוי לצאת מהמשפט זכאי (או לפחות מורשע בעבירה קלה יותר מזו שהואשם בה בתחילה) אך מנגד, עלול לספוג עונש כבד יותר, שכן, במקרה של הגשת בקשה להישפט, בתי המשפט אינם כבולים לעונש המקורי של הדו"ח. לפיכך ישנה חשיבות עליונה להתייעצות עם עורך דין לענייני תעבורה לפני קבלת ההחלטה לגשת למשפט.

הכותב עו"ד זיאד זועבי עוסק בתחום דיני התעבורה ומספק הגנה לנאשמים על שלל עבירות, לרבות נהיגה תחת השפעת סמים, נהיגה בשכרות ועוד.
טל': 072-2314498
באדיבות אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד זיאד זועבי, בשיתוף עו"ד זיאד זועבי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully