וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם הורות משותפת: להיות הורים במאה ה-21

עו"ד ענבל כספי-גאון בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

5.1.2020 / 7:06

במאה ה-21 הורים יכולים להיות גם אמא ואמא, אבא ואבא, או פשוט זוג חברים טובים שהחליטו לגדל ילד ביחד, שלא במסגרת זוגיות. הסכם הורות משותפת הוא המסמך שמעניק לכל סוגי המשפחות הללו תוקף חוקי

זוג חד-מיני עם ילדים. ShutterStock
זוג חד מיני/ShutterStock

הזמן: תחילת העשור השלישי של המאה ה-21. המציאות: יותר ויותר מוסדות ממשלתיים, גופים ציבוריים ואנשים פרטיים מפנימים כי מבנה המשפחה הקלאסי המורכב מאבא, אמא וילדים הוא כבר מזמן לא האופציה היחידה. בהתאם לכך, נדרשת פתיחות למשפחות שונות כגון זוגות חד מיניים, אמהות או אבות חד הוריים וזוגות שבחרו בהורות משותפת ללא קשר זוגי.

מדינת ישראל, למרבה הצער, עדיין לא מעניקה שוויון זכויות מלא לכל סוגי המשפחות, ושומרת על סירובה העיקש לאפשר אימוץ בתוך המשפחה לזוגות חד מיניים. ולמרות זאת, ניתן לראות - הן מבחינת החוק והן מבחינת הפסיקה - כי הפתיחות לנושא הולכת וגדלה, וכי מבנים משפחתיים מסוגים שונים הולכים ומקבלים הכרה רבה יותר.

הסכם הורות משותפת

האמצעי המאפשר לזוגות מסוגים שונים לממש באופן חוקי את זכותם להיות הורים, ללא תלות בטיב הקשר ביניהם וללא קשר לנטייתם המינית, הוא הסכם הורות משותפת. להסכם זה, הניתן על ידי בית המשפט, תוקף משפטי מחייב, והוא מהווה למעשה הצהרה של שני הצדדים על כוונתם לכונן הורות משותפת ולהסדיר את כל הנושאים הקשורים בה.

הסכם ההורות המשותפת מגדיר את האחריות של שני ההורים ומתייחס לכל היבטי ההורות מרגע הלידה ועד לבגרות. ההסכמות אליהן יגיעו הצדדים יאפשרו להם להתוות את דרכם המשותפת בצורה ברורה ולהימנע ממחלוקות עתידיות.

זוג חותם על מסמכי גירושים. ShutterStock
הסכם ההורות המשותפת מספק מענה לאנשים רבים המעוניינים להיות הורים/ShutterStock

הורות ללא קשר זוגי

הסכם ההורות המשותפת מספק מענה לאנשים רבים המעוניינים להיות הורים, על אף שהמבנה המשפחתי הקלאסי אינו מתאים להם. כך למשל, גבר ואישה הטרוסקסואליים, שאינם מעוניינים בזוגיות זה עם זה, אך מעוניינים בילד, או כאשר אחד או שני בני הזוג הם חד מיניים; במקרים מעין אלה ניתן לנסח הסכם הורות משותפת ולהביא ילד לעולם ביחד.

זוגות אלו, אשר לרוב לא ינהלו חיים משותפים תחת אותה קורת גג, אלא רק יתחלקו בטיפול בילד, יגדירו במסגרת ההסכם החלטות בנוגע לתשלום המזונות, זמני השהות עם הילד, חלוקת ההוצאות וכדומה.

צו הורות לזוגות חד מיניים

כאשר מדובר בזוג חד מיני שאחד מהם הוא הורה לילד, ייערך הסכם ההורות המשותפת לצד שימוש בכלי משפטי נוסף - צו הורות. בקשה לקבלת צו הורות תאפשר לבן הזוג שאינו ההורה הביולוגי, להירשם גם הוא כהורה של הילד באופן חוקי. לאחר קבלת הצו, ניתן יהיה לתת תוקף גם להסכם ההורות.

יש לקחת בחשבון כי הוצאת צו הורות היא תהליך לא קצר; כאשר הורים לעתיד מתכננים את ההיריון ונמצאים בתהליך של פונדקאות או של הפריה מתרומת זרע, כדאי להגיש את הבקשה לצו ההורות כבר בתחילת ההיריון כדי שהצו יומצא עד למועד הלידה.

הטבות לצד התחייבויות

הסכם ההורות המשותפת יאושר רק לאחר הלידה, ולאחר שבית המשפט ווידא כי שני הצדדים מבינים את משמעות ההסכמות שהושגו ואת ההשלכות של אי עמידה בהן. לאחר מתן התוקף המשפטי להסכם, כל סעיף המצוין בו הוא בגדר התחייבות אשר הפרתה תוביל לסנקציות משפטיות.

חתימה על ההסכם תזכה את הצדדים בהטבות מטעם המוסד לביטוח לאומי, הטבות בתנאי המשכנתא (לזוגות שמנהלים גם חיים משותפים בנוסף להורות המשותפת) ועוד. על מנת להבטיח כי כל הסעיפים המהותיים נכללו בהסכם וכי ההסכמות שהושגו ישרתו את האינטרסים של כל אחד מהצדדים ומעל לכל - את טובת הילד, מומלץ להיעזר בעורך דין לענייני משפחה המתמחה בתחום.

עו"ד ענבל כספי-גאון מתמחה בדיני משפחה וגירושין, הסכמי הורות משותפת וצווי הורות, אפוטרופסות, גישור, ייפוי כוח מתמשך ועוד.

טלפון: 077-9977504

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ענבל כספי-גאון בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully