וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתבוע את מה שמגיע: אפשרויות התביעה העומדות בפני נכים

עו"ד לינוי אולניק בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

14.1.2020 / 8:40

קיימים מגוון מסלולי תביעה למי שסובל ממצב בריאותי המגביל את התנהלותו ו/או אינו מאפשר לו להשתכר מעבודה. מהו המסלול המתאים לכל מצב ומהן הזכויות הנגזרות ממנו?

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
המוסד לביטוח לאומי/ראובן קסטרו

קבלת פיצוי עקב נכות מתאפשרת דרך שני אפיקים שונים - האחד מול המוסד לביטוח לאומי והשני מול חברות הביטוח. בכל אחד מהאפיקים ישנם מסלולי תביעה שונים בהתאם לסיבת הנכות ולמגבלות הנובעות ממנה; עמידה בתנאים שמגדיר כל מסלול תבטיח זכאות לקבלת הזכויות הנגזרות ממנו.

תביעות מול המוסד לביטוח לאומי - נכות כללית

המוסד לביטוח לאומי מעמיד שני מסלולי תביעה: מסלול נפגעי עבודה המיועד לבעלי נכות שנגרמה כתוצאה מהמקצוע או בשל מקום העבודה, ומסלול נכות כללית המיועד לאנשים שחלו, נפצעו בתאונת דרכים או נפגעו בכל צורה אחרת.

במסגרת מסלול הנכות הכללית קיימים שני סוגים שונים של קצבאות חודשיות להן הנבדק עשוי להיות זכאי:

קצבת נכות כללית - מיועדת לתובעים מגיל 18 ועד גיל פרישה (62 לנשים, 67 לגברים), שמצבם הרפואי גרם לפגיעה משמעותית ביכולת ההשתכרות שלהם. על מנת לעמוד בתנאי הזכאות, יידרש התובע להתייצב בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. הוועדה תבחן את התאמת התובע למסלול על פי שני תנאים: אחוזי הנכות הרפואית שייקבעו בהתאם למצבו הבריאותי, ודרגת אי הכושר להשתכר, כתוצאה מנכות זו.

זכאות לקצבה תינתן כאשר נקבעו 40% לפחות של נכות רפואית (במקרים מוגדרים תינתן זכאות גם במקרה של 50 ו-60 אחוזים) ודרגת אי כושר של לפחות 50%. גובה הקצבה ייקבע על פי דרגת אי הכושר שתקבע הועדה. קצבה מקסימלית, אשר תינתן עבור אובדן כושר השתכרות מלא, תעמוד על סך של 3,312 שקלים. לקצבה זו יתכנו תוספות כגון תוספת תלויים.

קצבת שירותים מיוחדים - אדם הזקוק לעזרה שוטפת בביצוע פעולות היום יום (ADL) יוכל להגיש תביעה לקבלת קצבת שירותים מיוחדים, בנוסף לקצבת הנכות הכללית, ובמקרים מסוימים - אף אם אינו מקבל קצבה כזאת. לשם קביעת זכאות לקצבת שירותים מיוחדים, תיבדק מידת העזרה לה זקוק התובע בביצוע חמש פעולות בסיסיות: אכילה ושתייה, לבוש, רחצה, ניידות בבית ושליטה על הסוגרים. גובה הקצבה ייקבע על פי מידת התלות של התובע, כאשר הקצבה המקסימלית תעמוד על סך של 5,324 שקלים בחודש (קיימות 3 רמות תלות).

עובד במפעל. ShutterStock
ניתן לתבוע בגין מחלות שפרצו עקב תנאי העבודה. עובד במפעל/ShutterStock

תביעות מול המוסד לביטוח לאומי: נפגעי עבודה

מסלול נפגעי העבודה של הביטוח הלאומי מעניק פיצוי לנפגעים בשלושה מסלולים שונים:

מחלת מקצוע - מחלה שפרצה כתוצאה מתנאי העבודה ואופייה.

תאונת עבודה - פגיעה כתוצאה מאירוע תאונה חריג עקב העבודה ובמהלכה, או בדרך אליה/ממנה.

מיקרו-טראומה - פגיעה שהיא תולדה של ביצוע פעולות חוזרות ונשנות באופן קבוע, כחלק מדרישות העבודה.

בניגוד לתביעת נכות כללית, התובע יצטרך להוכיח קשר סיבתי בין עבודתו לבין הנכות ממנה הוא סובל. אם יימצא קשר כזה, יפוצה התובע בהתאם לגובה הנכות שתיקבע עבורו: עד 19% יזכו אותו במענק חד פעמי, ואילו נכות של 20% ומעלה מזכה בקצבה חודשית. גובה המענק או הגמלה תלוי בשכרו של התובע טרם הפגיעה, והזכאות להם אינה תלויה בכושר ההשתכרות שלאחריה.

תביעות מול המוסד לביטוח לאומי: ניידות

המוסד לביטוח לאומי מעניק סל הטבות נוסף שהוא נגזרת של הסכם הניידות וניתן לאלו הסובלים מקושי בהליכה כתוצאה ממצבם הבריאותי והם משתייכים לרשימת המצבים הרפואיים המעוגנים בהסכם הניידות (מצבים אורתופדיים, מחלות כלי דם, מחלות נוירולוגיות)
סל ההטבות כולל: קצבת ניידות, תו נכה, פטור מאגרת רישוי והלוואה עומדת (השתתפות של המדינה בקניית רכב חדש ברכיב המיסוי).

אדם מבוגר בכסא גלגלים עם אחות סיעודית. ShutterStock
ביטוח סיעודי מתאים לאדם שאינו מסוגל לבצע פעולות יומיומיות/ShutterStock

תביעות מול חברות הביטוח

אפיק תביעה נוסף מתנהל מול חברות הביטוח, בהתאם לפוליסות שנרכשו:

תביעת פנסיית נכות ו/או אובדן כושר עבודה - כל אדם בעל קרן פנסיה פעילה שנאלץ, עקב מצבו הבריאותי, לפרוש מעבודתו לפני גיל הפרישה, זכאי לתבוע את חברת הביטוח בה מנוהלת קרן הפנסיה שלו. אובדן מלא של כושר ההשתכרות יבטיח פיצוי של עד 75% מהשכר, אך תיתכן גם זכאות חלקית.

תביעת ביטוח סיעודי - מסלול תביעה זה מתאים לכל אדם בעל ביטוח סיעודי פרטי או דרך קופת החולים, אשר זקוק לעזרה בביצוע חמש הפעולות היומיומיות שהוזכרו לעיל (בשירותים מיוחדים), בשל מצבו הבריאותי. אפיק תביעה שכזה עשוי להקנות פיצוי חודשי בסך של אלפי שקלים על פי הפוליסה שנרכשה.

תביעת ביטוח מחלות קשות - אדם שרכש ביטוח מחלות קשות (באופן פרטי בלבד, לא ניתן לרכוש דרך קופות החולים) וחלה באחת המחלות הכלולות בפוליסה, זכאי לפיצוי, לרוב בצורת מענק חד פעמי.

התמצאות בזכויות המגיעות לנכים ובמסלולי התביעה הקיימים עלולה להיות מורכבת ומבלבלת. על מנת להבין למה בדיוק אתם זכאים, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום שילווה אתכם עד להשגת מלוא הזכויות המגיעות לכם.

עורכת דין אולניק לינוי - מימוש זכויות רפואיות

לעורכת הדין אולניק לינוי באתר משפטי

טלפון: 053-9387252

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד לינוי אולניק, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully