וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל, הקשב! עבירת סמים היא כבר לא נזק לכל החיים

עו"ד שלמה רכבי, בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף ZAP משפטי

12.2.2020 / 7:28

באזרחות עבירות של שימוש בסמים קלים כבר נאכפות פחות אך בצבא מדובר עדיין בעבירות הנחקרות ונענשות לעיתים בחומרה. עם זאת ייעוץ וייצוג נכון יסייעו בהימנעות ממאסר ורישום פלילי

מערכת וואלה!

עבירות סמים בקרב חיילי צה"ל נחקרות בחומרה ולא פעם גוררות עונשים כבדים. חקירות מצ"ח בהקשר זה הן מעמיקות מאוד, כאשר המטרה היא לבסס ראיות לשימוש בסמים אצל החייל.

אז מה עושה מי שנתפס משתמש בסמים? עורך הדין הצבאי שלמה רכבי, עוסק למעלה מ-20 שנה בייצוג חיילים המשרתים בצבא. הוא מסביר כי במערכת האזרחית חל שינוי גדול ביחס לעבירות שימוש בסמים קלים בשנים האחרונות. לדבריו, גם צה"ל בעת האחרונה הבין שהוא צריך להחליף פאזה. בצבא הכול הולך יותר לאט מבמערכת האזרחית, אז עדיין אין מדיניות של אין אכיפה, אבל בשנים האחרונות יש הסדרים מותנים והסדרי הקפאה - חייל שיש לו שימושים ספורים, שהשימושים הם רק במערכת האזרחית ולא בצבא ושהוא השתמש בסמים המוגדרים כקלים, אז ניתן, עם ייצוג משפטי מתאים, להגיע למצב בו החייל לא נכלא ולפעמים גם לא מורשע אלא נמצא תחת פיקוח".

עו"ד רכבי מדגיש כי חייל הוא חייל 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע - גם כשהוא נמצא בביתו וגם כשהוא בצבא. מי שמעשן ג'וינט בסופ"ש יישפט במערכת הצבאית ולא באזרחית.

על פי עו"ד רכבי חייל שמורשע בשימוש בסמים עלול לעמוד בפני אונש מאסר בפועל ומאסר על תנאי. הוא צפוי גם להורדה אוטומטית לדרגת טוראי, במקרים רבים גם לפסילת רישיון (גם אם לא היה קשר בין העבירה לנהיגה) ואולי הכי חמור - לרישום פלילי. עו"ד רכבי כי כבר בתחילת התהליך חשוב מאוד שהחייל ידע מה עליו להגיד ואיך להציג את טענותיו ולכן עליו לקבל ייעוץ טוב. בשלבים מתקדמים עורך הדין יתנהל מול הפרקליטות הצבאית וייצג את החייל במשפט במטרה לזכותו או להפחית מעונשו.

עו"ד רכבי מסביר כי בשלב הראשון החייל לא חייב לתת בדיקת שתן לדרישת מצ"ח. אם יש בסיס לחשד בשימוש בסמים מצ"ח יכולים להוציא צו קש"ב (קצין שיפוט בכיר) שמחייב את החייל לתת דגימה. במקרה זה עצם הסירוב מהווה עבירה.

עו"ד שלמה רכבי הוא שותף ומייסד במשרד עורכי הדין רכבי, הראל ושות' העוסק במשפט צבאי, נכי צה"ל, משפחות שכולות ודיני עבודה

טלפון: 03-6938409

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שלמה רכבי, בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף ZAP משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully