וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים זו נקמה? הסתה וניכור הוריים בהליך גירושין

עו"ד יניב גיל בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

11.2.2020 / 9:36

השימוש הציני שעושים הורים בילדיהם בשלבים שונים של הליך גירושין אינו דבר חדש, אולם לא אחת בני זוג חדורי רצון הנקם אינם לוקחים בחשבון שבמקרים קיצוניים התנהלות כזו עלולה להביא לנתק מוחלט של הילד/ים מההורה המנוכר

אם נוזפת בילדתה המתבגרת. ShutterStock
המסר להורים הוא ברור: כשהילדים מסרבים לשמור על קשר עם אחד ההורים, האחריות לפתור זאת מוטלת על ההורה השני/ShutterStock

במשך שנים רבות נהגו הגורמים השונים (בתי המשפט, שירותי הרווחה ומטפלים מקצועיים אחרים) לקבל בדרך כלל את טענות ההורים המנכרים כי הילדים עצמם אינם מעוניינים לשמור על קשר עם ההורה האחר (המנוכר). אם לא די בכך, הרי שהורים מנכרים רבים אף הגדילו לעשות וטענו כי הם עושים ככל יכולתם כדי לעודד את הקשר בין הילד/ה וההורה האחר. בפועל, בבית-פנימה, פעלו הורים אלה בדיוק ההיפך וכך הקשו על גילוי התופעה.

מגמת שינוי בבתי המשפט

כיום, הורים מנכרים המתנהלים באופן מניפולטיבי, גם כאשר עולה קושי בהתמודדות עם מקרים אלה, זוכים ליחס שונה מהגורמים המטפלים בניכור ובהסתה ההוריים.

בעבר, נהגו הגורמים השונים לקבל את דברי ההורים המנכרים כפשוטם. הדבר היה נכון בעיקר כאשר הורים היו מספרים על ילד שאינו רוצה לראות את ההורה האחר מאחר והוא חושש ממנו, או שההורה אינו מטפל בו כשורה, ובמקרים החמורים יותר - כי אותו הורה מתעלל בילד, מטריד אותו או פוגע בו מינית. במקרים אלו נהוג היה להגיש תלונה במשטרה כנגד ההורה החשוד במעשים אלה.

השינוי במגמה מתבטא ברצינות בה נבדקות כיום טענות מעין אלה. יתרה מכך, בתי המשפט נוהגים, בשורה ארוכה של פסיקות, להטיל את האחריות על אי-רצון נטען של הילד דווקא על ההורה אצלו הוא שוהה מרבית הזמן. המסר להורים הוא ברור: כשהילדים מסרבים לשמור על קשר עם אחד ההורים, האחריות לפתור זאת מוטלת על ההורה השני.

ניכור עלול להוביל להעברת המשמורת

מקרים כאלה הם, כמובן, אינם פשוטים לבירור והכרעה. המגמה של בדיקת הנושא לעומק וטיפול במצב מדגימה כי בתי המשפט אינם מוכנים עוד לקבל אמירות כוללניות שכאלה על "רצון הילד" שלא לפגוש את אחד מהוריו, ומפנים את ההורים והילדים לטיפול מהיר.

במקרים קיצוניים יותר בתי המשפט אף מתריעים בפני ההורה המנכר, כי במידה והוא לא ידאג לחידוש הקשר בין הילד וההורה המנוכר לאלתר, הם ישקלו העברת משמורת להורה השני. במקרים חריגים אלה, ניתנה הפסיקה רק לאחר שהוכח כי הטענות שנטענו כנגד ההורה המנוכר היו מופרכות לחלוטין - אם לאור גיל הילדים (בעיקר בגילאים הרכים) או כשברור היה שמדובר בהסתה על ידי אחד מההורים.

הורים רבים ליד ילדה. ShutterStock
בתי המשפט אינם מוכנים עוד לקבל אמירות כוללניות שכאלה על "רצון הילד" שלא לפגוש את אחד מהוריו, ומפנים את ההורים והילדים לטיפול מהיר/ShutterStock

מזעור נזקים והליך מהיר

לאחרונה אף ניתנו הוראות מנהליות מיוחדות להליכים אלה, כך שניתן יהיה לקדם את בירור התובענות בהליך מהיר וחריג. הליך כזה אמור למזער, ככל הניתן, נזקים אפשריים לילדים. בהתאם להוראות אלה, ההליכים הנוגעים לעניין אינם מטופלים במסגרת הזמנים הרגילים והארוכים של תביעות חדשות, אלא זוכים לטיפול ראשוני בתוך ימים. במידת הצורך, אף מתקיים דיון במעמד הצדדים.
דוגמה למקרה קיצוני כזה הייתה בטיפול משרדנו לאחרונה. נ' פנה אלינו וסיפר כי לאחר עשר שנות זוגיות, טענה בת זוגו כי למרות הרשום במסמכים הרשמיים, הוא אינו אבי ילדתם המשותפת. אמה של הילדה לא הסתפקה בכך, ואף סיפרה לילדה דברים קשים כנגד נ', אמרה לה כי הוא אינו אביה וניתקה אותה מקשר עמו למשך חודשים רבים.

עם פנייתו אלינו, ובאמצעות ההליך המשפטי הנכון, הצלחנו לבטל את הנתק בין הילדה ואביה, תוך קבלת צווים שיפוטיים המורים על חידוש קשר מידי וסנקציות כנגד האמא בגין כל הסתה או יצירת נתק נוסף.

משרד עו"ד ונוטריון יניב גיל. תחומי עיסוק: דיני משפחה, ירושה ועיזבון, צוואות, חדל"פ, פירוקים ופשיטות רגל

טלפון: 054-8184581

הכתבה באדיבות Zap משפטי
המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יניב גיל בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully