וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יטפל בכם? חשיבותו הגדולה של ייפוי כח מתמשך

עו"ד נאוית קובילינסקי קופרשטיין בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

11.2.2020 / 9:46

כאשר אדם מאבד את כשרותו המשפטית, נשמטת ממנו גם השליטה על האופן בו ינוהלו חייו. חתימה על ייפוי כח מתמשך תבטיח שליטה בחייכם, גם כשלא תוכלו עוד להביע את רצונותיכם

חתימה על מסמכים. ShutterStock
ייפוי כח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר וכשיר משפטית להתכונן ליום גשום ולקבוע מי יטפל בו ואיך/ShutterStock

בשנת 2017, עם תיקון חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, חלה מהפכה בתחום יפויי הכח והכשרות המשפטית. מהפכה זו הביאה עמה כלי משפטי חדש: ייפוי כח מתמשך.

ייפוי כח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר וכשיר משפטית להתכונן ליום גשום ולקבוע מי יטפל בו ואיך אם חלילה יאבד את כשירותו ולא יוכל לטפל בענייניו בעצמו.

במסמך זה מפרט הממנה בפרטי פרטים את כל ההנחיות, ההוראות וההגבלות באשר לאופן בו יטופלו נושאים הקשורים לרכושו, לבריאותו ולכל היבט אחר של חייו.

צוואה לעומת ייפוי כח מתמשך

רבים מאמינים כי אם ערכו צוואה, הם אינם זקוקים לייפוי כח מתמשך, אך לא כך הוא הדבר. בצוואה האדם נותן הנחיות המפרטות מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. ייפוי כח מתמשך, לעומת זאת, הוא צוואה לחיים - הוראות המבהירות כיצד לנהוג עם הממנה בעודו בחיים, אם חלילה יגיע למצב של חוסר תפקוד. הוראות אלו אינן נוגעות לרכוש בלבד, אלא גם לענייני בריאות הגוף והנפש וכל נושא אישי אחר כגון הסדרת מקום מגורים, טיפול סיעודי ואפילו שגרת טיפוח.

חתמתם על ייפוי כח אחר? לא מספיק!

ייפוי כח נוטריוני או ייפוי כח שנחתם בבנק אינו תחליף לייפוי כח מתמשך והסברה כי חתימה על ייפוי כח אחר תסייע באם האדם יאבד את כשרותו - היא שגויה מן היסוד. ייפוי כח מסוג אחר, כוחו יפה לעשר שנים בלבד . כמו כן, כל יפוי כח אחר, מאבד את תוקפו עם אובדן הכשרות המשפטית.

מינוי אפוטרופוס

כאשר אדם, שלא חתם על ייפוי כח מתמשך, מאבד כשירות משפטית, יש למנות לו אפוטרופוס כדי לדאוג לענייניו ולטפל בו. הליך מינוי אפוטרופוס כרוך בפרוצדורה מול המדינה וכרוך בזמן ועלות לא מבוטלת. נדרשת הסכמת כל בני המשפחה וכן חובת הגשת מסמכים שונים, חוות דעת רפואיות ותסקיר עובד סוציאלי .

האפוטרופוס חב בחובת דווח שוטף למדינה, בגין כל הוצאותיו והכנסותיו של החסוי ונדרש לפנות לבית המשפט ולקבל אישור מראש עבור פעולה שיבקש לבצע בשם ועבור החסוי.

החובות המוטלות על אפוטרופוס מכבידות על תפקודו.

ההיגיון בחובות אלה, הוא כי בהיעדר הנחיות מקדימות, אין למדינה כל דרך להבטיח כי רצונו של האדם - טרם הפך לחסוי - יבוא לידי ביטוי בהחלטות האפוטרופוס או אם היה בוחר באפוטרופוס זה לניהול ענייניו, ועל כן מוטלת חובת הדיווח על האפוטרופוס.

ביטול מינוי אפוטרופוס. ShutterStock
חתימה על ייפוי כח מתמשך מייתרת את הצורך באפוטרופוסות ברוב המקרים/ShutterStock

התנהלות בהתאם להנחיות המקדימות

חתימה על ייפוי כח מתמשך מייתרת את הצורך באפוטרופוסות ברוב המקרים, שכן המדינה מכירה בזכותו של האדם לקבוע בעודו כשיר מי - ואיך יטפלו בענייניו אם חלילה יאבד את כשרותו. הממנה רשאי לבחור מספר מיופי כח שיקבלו את כל ההחלטות במשותף, או למנות כל אחד מהם כאחראי על תחום ספציפי. כך לדוגמא, ילד שיהיה אחראי על הנכסים וילד אחר - על הפן הרפואי.

הממנה יכול להחליט מתי ייכנס ייפוי הכח לתוקפו - בהינתן אישור רפואי על אבדן הכשרות המשפטית או אף לפני כן.

הממנה יכול לקבוע אילו בדיקות או הליכים רפואיים הוא מסכים לעבור ואילו לא ברם, ייפוי כח מתמשך לא יגבר על הוראות חוק החולה הנוטה למות. ברם, ייפוי כח מתמשך יכול בהחלט להעיד בדבר דעותיו ורצונותיו של הממנה בנושא ולתרום להוצאתם לפועל בעת הצורך.

לבחור נכון

ייפוי כח מתמשך החל על כל עניין שהוא (רפואי, אישי, רכושי) ניתן לערוך אך ורק באמצעות עורך דין שעבר הכשרה מתאימה והוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי. במעמד עריכת המסמך, יסביר עורך ייפוי הכח לממנה ולמיופי כוחו את מגוון התרחישים והדילמות אותם יש לקחת בחשבון על מנת לעמוד בהוראות החוק, ולשרת ככל האפשר את רצונו של הממנה עבור תרחישים שונים.

מלבד בחירה מוקפדת ומחושבת של מיופי הכח המתאימים ביותר, אפשר לבחור אדם נוסף דרכו יעברו כל הפעולות וההחלטות בעניינו של הממנה. המיודע ישמש כמעין מפקח על התנהלות מיופי הכח ויהיה עליו לדווח לאפוטרופוס הכללי במקרה של חשש כי מיופי הכח עושים שימוש לא ראוי בכוחם.

שימוש מושכל בייפוי כח מתמשך יאפשר לממנה להתכונן לשעת צרה ולשמור על שליטה מקסימלית על מהלך חייו, גם במצב בו תילקח השליטה מידיו. כמו כן הוא מאפשר למיופי הכח לפעול בהתאם להנחיות של הממנה, תוך שהוא פוטר אותם מוויכוחים ומריבות והשערות בקשר לרצונו של הממנה, ומונע מהם רגשות אשם בקשר לטיפול שנקטו בו, שכן זה היה רצונו.

נאוית קובילינסקי קופרשטיין, עו"ד ונוטריון מוסמכת לעריכת יפוי כח מתמשך, מתמחה במקרקעין ובדיני ירושה

טלפון: 077-2314153

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד נאוית קובילינסקי קופרשטיין בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully