וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היזהרו מהברחה: איך מחלקים מטבעות וירטואליים במקרה של גירושין?

עו"ד גלינה טלנקר, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

11.2.2020 / 10:02

נראה שהיה זה רק עניין של זמן עד שהמטבעות הווירטואליים יעמדו במרכזם של סכסוכי גירושין. איך מתמודדים עם הברחת מטבעות אלה, והאם ניתן למנוע אותה מראש?

חלוקת חובות בהליך גירושין. ShutterStock
הערכת שווים של מטבעות ווירטואליים אינה עניין של מה בכך/ShutterStock

מטבעות מבוזרים, מטבעות קריפטו או מטבעות וירטואליים, הם אמצעי תשלום חדשניים ובעלי אופי ייחודי; ערכם של מטבעות אלה לא מוכתב על ידי גוף מרכזי כלשהו, ולא נקבע על פי ערך סחורה, אלא נגזר מהסכמה של רשת משתמשים. הביטקוין הוא כמובן המטבע הווירטואלי המוכר ביותר, בין השאר בשל היותו החלוץ בתחום.

מספרם של המשתמשים במטבעות מבוזרים מאמיר משנה לשנה, ולכן אין פלא בדבר שהם החלו לבצבץ כסלע מחלוקת וחלוקה גם בתיקי גירושין. מה שהופך את העניין למורכב במיוחד הוא האופי הייחודי של מטבעות אלה. עו"ד גלינה טלנקר ממשרד עורכי הדין טלנקר ומרדניאנץ, עונה על שאלות נפוצות בנושא:

מה הופך את סוגיית המטבעות הווירטואליים בתיקי גירושין למורכבת כל כך?

בתיקי גירושין, כדי לחלק את הרכוש בצורה הוגנת, אנו נדרשים למספר שלבים: ראשית, עלינו להבין מה היקף רכושם של בני הזוג; בשלב הבא נעריך את שווי הרכוש; ולבסוף, נקבע מה חלקו של כל אחד מהצדדים ברכוש זה. הערכת שווים של מטבעות ווירטואליים אינה עניין של מה בכך. כך למשל, קרה במחלוקת שנדונה לאחרונה בנוגע לערך הכתובה בתיק גירושין. הסכום שצוין בכתובה היה 30 מטבעות ביטקוין, ובית המשפט נדרש להכריע בנוגע לשער החליפין שישמש בסיס להערכת הסכום.

בנוסף, בסכסוכי גירושין תמיד ישנה סכנה שאחד מבני הזוג ינסה להבריח רכוש משותף, ובמקרה של מטבעות וירטואליים, הסיכון גבוה במיוחד.

הייחוד של מטבעות וירטואליים לעומת רכוש אחר

לעומת כל רכוש אחר, מטבעות וירטואליים הם אולי הקלים ביותר להברחה, שהרי הם אינם נשלטים ואינם כפופים לגופים כמו ממשלות או בנקים. כשמדובר למשל בקרן פנסיה או דירה, ניתן לפנות באמצעות צו מתאים לגוף הרלוונטי ולקבל מידע על הנכס. במקרה של מטבעות וירטואליים, לעומת זאת, אין כל גורם שיוכל לספק לנו מידע או יאפשר לנו לרשום צו שיפוטי שיעכב את הברחת הרכוש.

כמו כן, ביצוע פעולות במטבע ווירטואלי אפשרי רק באמצעות ארנק דיגיטלי המוגן בקוד סודי. כיום אין כל דרך ישירה להוכיח מיהו בעל הארנק הדיגיטלי, שכן לא קיים מרשם מסודר של בעלי הארנקים. יתרה מכך, בעל ארנק דיגיטלי שאיבד את קוד הגישה אליו, לא יוכל לשלוט במטבע, למרות היותו בעליו.

האם ניתן למנוע מראש הברחת מטבעות וירטואליים?

הדרך הטובה ביותר למנוע הברחה של מטבעות וירטואליים, ושל רכוש משותף בכלל, היא על ידי עריכת הסכם ממון. בהסכם הממון יש לפרט את המטבעות המשותפים, לציין סנקציות שיינקטו במקרה של הפרת ההסכמות ולהתייחס לשער החליפין המחייב של המטבע. כך ניתן יהיה, בבוא היום, לפתור סוגיות הנוגעות להברחת רכוש או תנודות חדות בערך המטבע.

בנוסף, כדאי לנקוט בצעדים לא משפטיים כפעולת מנע. צעד כזה יכול להיות מינוי נאמן שיחזיק את פרטי הגישה לארנק הדיגיטלי במלואם ויספק לכל אחד מבני הזוג רק חלקים מסוימים מכל סיסמה. כך מובטח שבני הזוג יהיו חייבים לשתף פעולה כדי לבצע פעולות במטבע.

אפשרות נוספת היא עריכת "חוזה דיגיטלי חכם" המחייב את חתימת שני בני הזוג לצורך ביצוע פעולות במטבעות הדיגיטליים, בדומה לנהוג בחשבון בנק משותף.

גם אמצעים לא משפטיים אלה יירשמו בהסכם הממון , אשר יחייב את בני הזוג לנקוט בהם ויקבע את הסנקציות במקרה שלך הפרת ההסכם.

מה עושים כשכבר זיהינו הברחת מטבעות וירטואליים על ידי בן/בת זוג?

אם עולה חשד להברחת מטבעות וירטואליים, ישנה אפשרות להתחקות אחר התנועות בארנק הדיגיטלי. זאת אפשר לעשות ללא סיסמה, שכן מידע זה נגיש לציבור במידה ויש לנו את מספר הארנק. אם נצליח להוכיח כי אכן הייתה הברחה, נוכל לפנות לבית המשפט ולקבל את הסעדים המתאימים.

מטבע הדברים, אין אפשרות להשיג צו עיקול על מטבעות ווירטואליים, אך בהחלט אפשר להיפרע מנכסים אחרים כנגד המטבעות שהוברחו.

ביטקוין. ShutterStock
אם עולה חשד להברחת מטבעות וירטואליים, ישנה אפשרות להתחקות אחר התנועות בארנק הדיגיטלי/ShutterStock

וירטואלי סובב עולם

במקרה בו טיפל משרדנו, הושקע כל הרכוש המשותף של בני הזוג במטבעות וירטואליים. בעיצומו של הליך הגירושין, יצא הגבר מחוץ לגבולות ישראל ונטל עמו את כל המטבעות הווירטואליים. כשהגיע לביקור קצר בישראל, הוצאנו צו עיכוב יציאה מהארץ, ובמקביל הצלחנו להשיג את מספר הארנק ואת פרטי העסקאות שבוצעו במטבעות. תיק זה הסתיים מחוץ לכותלי בית המשפט, כשידה של האישה על העליונה.

לאור האמור לעיל אין ספק כי לאור מורכבות הנושא, מחלוקות הנסובות סביב מטבעות וירטואליים מחייבות ליווי של עורך דין בעל מומחיות מיוחדת בתחום והבנה מעמיקה של עולם המטבעות המבוזרים.

עו"ד גלינה טלנקר ממשרד טלנקר & מרדניאנץ, עוסקת בתחום דיני המשפחה ובדיני מקרקעין למעלה מ-12 שנים. בעברה שימשה כעו"ד בארגון משפחה חדשה וכיועצת משפטית בלשכת שמאי המקרקעין בישראל.

טל' ליצירת קשר: 053-9387962

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי
המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד גלינה טלנקר, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully