וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפרת עוונות בעבירות מיסים: כיצד ניתן לסיים הליך חקירה ואף לבטל כתב אישום בעבירות מס בתשלום כופר כסף?

עו"ד ורו"ח סיימון יניב בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

11.2.2020 / 16:03

תיק פלילי שנפתח לחייבים לרשויות המס השונות לא חייב בכל המקרים להגיע לידי הרשעה. במקרים מסוימים מאפשרות הרשויות לחייב לשלם כופר ולהימנע מההליך הפלילי. איך עושים זאת?

מס הכנסה. ShutterStock
מס/ShutterStock

תשלום כופר כסף מאפשר במקרים מסוימים להפסיק הליך פלילי כנגד אדם שביצע עבירת מס או חשוד בביצוע עבירה כזו. השימוש במילה כופר אינו מקרי, והוא נובע מהביטוי "כפרת עוונות". הטלת הכופר נתונה לשיקול דעתה של רשות המסים, והיא מותנית בבקשתו ובהסכמתו של הנישום.

ההחלטות על הטלת הכופר מתקבלות בוועדות כופר ברשות, בהן יושב גם נציג מטעם הפרקליטות. הוועדות דנות בבקשות שהוגשו בגין העבירות שלהלן:

- מס הכנסה לפי סעיף 221 לפקודת מס הכנסה.
- מס שבח ומס קנייה לפי סעיף 101 לחוק מיסוי מקרקעין.
- מע"מ לפי סעיף 121 לחוק מע"מ.
- מכס לפי סעיף 231 א' לפקודת המכס.
- מס קנייה לפי סעיף 25 לפקודת מס קניה.
- מס רכוש וקרן פיצויים לפי סעיף 60 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים.

שיקולים לקבלת הבקשה לכופר

תנאי מקדים לדיון בבקשה דה פאקטו הוא הסרת המחדל בגינו מתנהל ההליך. משמעות הדבר: ללא כל קשר לתשלום הכופר, ככלל. ללא הסרת המחדל, דהיינו תשלום המס והריביות, הסיכוי לקבלת הבקשה אפסי.

במסגרת השיקולים לקבלת הבקשה לכופר, הוועדה תבחן את היקף וחומרת העבירה; שנות המס בהן היא בוצעה; מידת המעורבות של הנישום בביצועה; הרשעות קודמות; מצב אישי, לרבות בני משפחה תלויים בנישום; תשלומי כופר בעבר; האם מדובר בעבירה של מייצג במסגרת מילוי תפקידו; האם חלה חובת אמון או נאמנות; הצורך בהרתעה באותו ענף; האם היו עבירות בתחומים אחרים ועוד.

עבירות שונות - שיקולים שונים

היות שחוקי המס שונים זה מזה, השיקולים בדיוני ועדות הכופר משתנים בהתאם לכל בקשה. כך לדוגמה, בתיקי מס הכנסה יינתן דגש על סכום מחזור ההכנסה שלא דווח, תוך התייחסות להכנסות שמולן עומדות הוצאות שניתן היה לתבוע או לאו; לעומת זאת, בתיקי מע"מ יופנה הזרקור על סכום המס שלא דווח ושולם, ולא על מחזור ההכנסה.

יש לציין כי סכום הכופר שיוטל יתווסף למס שישולם בהליך האזרחי.

פרסום ההחלטות

בעקבות ביקורת של מבקר המדינה על התנהלות ועדות הכופר ברשות המסים, שהתייחסה במיוחד לאי-השוויון ואי-השקיפות בקבלת החלטות, החל משנת 2006 מפרסמת הרשות מדי שנה את החלטות הכופר שהתקבלו על ידה.

בנוסף, הרשות החלה לפרסם גם את שמותיהם של המבקשים מהם ניתן ללמוד על המגמות והשיקולים בקבלת הבקשות. זאת, חרף טענת הרשות כי כל בקשה נבחנת על פי נסיבותיה.

לאור השונות בין השיקולים לקבלת הבקשות בעבירות על חוקי המס השונים, הפרסום נערך תוך הפרדה בין תיקים שנדונו בועדות הכופר בנושאים השונים: מס הכנסה, מע"מ, מכס ומס קנייה ומיסוי מקרקעין. כך למשל ניתן לראות, כי מתוך רשימת החלטות הכופר לשנת 2017 שפורסמה בנובמבר 2019, 49 מתוך 283 החלטות הוועדה בתחום מס ההכנסה עסקו בנישומים שלא דיווחו לפקיד השומה על הכנסות משכר דירה.

מי שמתעתד להגיש בקשה להטלת כופר כסף ברשות המסים צריך לקחת בחשבון כי לאופן הגשת הבקשה ולתוכנה יש משמעות רבה בשיקולי הוועדה. בכדי להגדיל את הסיכויים לקבלת הבקשה, מומלץ להיוועץ ולהיעזר בעורך דין הבקי בדיני המס בתחום הפלילי והאזרחי.

עו"ד ורו"ח סיימון יניב מתמחה בדיני המס על כל רבדיו, הן במישור האזרחי והן במישור הפלילי יחד עם עבירות הלבנת הון ואיסור השימוש במזומן.

טלפון: 052-3707370

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ורו"ח סיימון יניב בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • מסים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully