וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח וגיר: תקלות בגיר הרובוטי בדגמי רנו - האם ידעו והסתירו?

עו"ד פנחס מיכאל אור, בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף ZAP משפטי

13.2.2020 / 11:47

בעידן האינטרנטי קשה מאוד להסתיר את האמת מהציבור. בזכות דיווח של צרכן בקבוצת פייסבוק נחשפה תקלה גורפת ומסכנת חיים בתיבת ההילוכים של אחד מדגמי חברת רנו

תיבת הילוכים ידנית. ShutterStock
גיר/ShutterStock

כדי להגן עלינו, הצרכנים, חברות מסחריות מחויבות על פי חוק לעמוד בסטנדרטים מסוימים של איכות, שקיפות וגילוי מידע. כך למשל, חברה שנתגלה פגם באחד ממוצריה, מחויבת להודיע על כך לקהל הצרכנים. אם פגם זה מסכן את הצרכן בכל דרך שהיא, על החברה לבצע קריאת שירות (ריקול), לאסוף את המוצרים שנרכשו ולהסירם מן המדפים.

רשת (חברתית) להגנה על הצרכן

רבות כבר נאמר על ההשלכות השליליות של הרשתות החברתיות על חיינו, אך בכל הקשור להגנת הצרכן, בכוחן דווקא לשמש כשכבת מגן נוספת סביב הצרכן, כשהן חושפות גם את מה שהתאגידים הגדולים ביותר מנסים להסתיר.

קלות העברת המסרים במדיה החברתית עלולה להזיק באופן מידי ומהותי גם לחברות ענק, שכן תגובות זועמות מביאות לפגיעה באמינות ועשויות להוביל לירידה במכירות. ניתן היה לצפות, אפוא, כי כאשר חברת ענק כמו רנו יודעת בבירור על פגם מובנה בתיבת ההילוכים, היא תכריז על ריקול ותאפשר לכל לקוחותיה לתקן את הרכב ללא עלות.

ואף על פי כן, בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה נגד קרסו מוטורס, יבואנית רנו בישראל ונגד יצרנית המכוניות הצרפתית, מוכיחה שציפיות אלו לא עומדות במבחן המציאות.

קבוצת הפייסבוק שחשפה את המחדל

התובע הייצוגי הראשון בתביעה זו, ש', הגיע למשרדו של הח"מ לאחר חוויית נהיגה מלחיצה במיוחד על רכב מדגם רנו פלואנס שבבעלותו: בעודו נוסע עם משפחתו נדלקה נורת האזהרה של הרכב וגיר ההילוכים הפסיק לתפקד, דבר שאילץ אותו לעצור בצורה מסוכנת בשולי הדרך.

ש' פנה למוסך, שם דרשו ממנו אלפי שקלים תמורת תיקון התקלה. בתסכול רב פנה אל האמצעי הזמין ביותר והקים קבוצת פייסבוק בשם "נפגעי גיר רנו". כפי שציפה, עדויות רבות של לקוחות עם טענות דומות לא איחרו להגיע.

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה על ידי משרד עו"ד פינחס מיכאל אור, עו"ד דוד מזרחי ועו"ד ד"ר אלעד אופיר לבית המשפט המחוזי מרכז בשם חמישה בעלי רכב מסוג רנו, הצביעה על תקלה בתיבת ההילוכים בה השתמשה רנו בדגמי רנו פלואנס, רנו קליאו, מגאן וקפצ'ור: תיבת ההילוכים מתחממת תוך כדי נסיעה וגורמת לרעידות ולקושי בהעברת ההילוכים, מה שמאלץ את הנהג לעצור בצד הכביש באופן שעלול להעמידו בסכנת חיים.

עו"ד פנחס מיכאל אור. ZAP משפטי, אתר רשמי
עו"ד פנחס מיכאל אור/אתר רשמי, ZAP משפטי

ידעו על התקלה והסתירו

תיבת ההילוכים שהתקינה רנו בדגמים אלה, מדגם 6DCT250, נרכשה מהיצרנית הגרמנית גטראג. על פי הנטען בבקשה, תיבת הילוכים מאותו דגם בדיוק, עם אותו הפגם, הותקנה בעבר ברכבי פורד פוקוס, שגם לגביהם נרשמו תלונות רבות שהובילו להגשת תביעה ייצוגית נגד יבואנית פורד בישראל, דלק מוטורס.

במקרה זה אושר לפני שנתיים הסכם פשרה, על פיו חויבה דלק מוטורס להחזיר לבעלי הרכב את הוצאות תיקון גיר ההילוכים, להעניק אחריות של 10 שנים על תיבת ההילוכים ולשלם פיצוי של 1,400 שקלים לכל בעל רכב רלוונטי. כך, בשל תיבת הילוכים זהה, שילמה היבואנית 70 מיליון שקלים לבעלי פורד פוקוס.

חברת רנו והיבואנית ידעו בבירור כי קיים פגם בתיבת ההילוכים, שהרי אותו דגם בדיוק נדון כאמור בהליך דומה נגד פורד שהסתיים כפי שהסתיים.

לסיכום: טוב תעשה חברת רנו ויבואנית הרכב בארץ, אם ייקחו אחריות מול לקוחותיהן שהשקיעו ממיטב כספם והאמינו בחברה, ולא יגררו את ההליך המשפטי לאורך שנים רבות ויוסיפו עינוי דין ועוגמת נפש מיותרת ללקוחותיהן.

כבר הוכח במקרים רבים, כאשר חברות עסקיות לקחו אחריות, הודו בטעותן, פעלו לתיקון הטעות ופיצו את הלקוחות, אמון הציבור במותג שלהם התחזק. לעומת זאת כאשר חברות עסקיות נעזרות במשרדי עו"ד ממותגים, המומחים ביכולת לגרור את ההליך המשפטי שנים רבות, בסופו של דבר, הן מפסידות את אמון הציבור המותג נחלש והתוצאה היא נזק בלתי הפיך לחברה.

התביעה, המוערכת כרלוונטית עבור כ-20 אלף דגמי רנו שנמכרו בישראל, עומדת על סך 170 מיליון שקלים. חישוב זה מתבסס על החזר של 8,000 שקלים עבור תקלות ותיקונים לכל בעל רכב מדגמים אלה, ו-500 שקלים נוספים כפיצוי על עוגמת הנפש.

מקרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו, נמסר בתגובה: "קיבלנו לאחרונה את התביעה, נלמד את הפרטים ונגיב בדרכים המקובלות".

עו"ד פנחס מיכאל אור הוא הבעלים של משרד עורכי הדין פנחס מיכאל אור ושות' המתמחה בתביעות ייצוגיות, דיני נזיקין.

טלפון: 050-4658086

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד פנחס מיכאל אור, בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף ZAP משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully