וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להיפטר מחובות מבטלים גם עיקולים והגבלות

מאת: עו"ד לירום סנדה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

25.6.2020 / 15:15

מהו ההליך החדש המאפשר לחייבים לקבל הפטר מחובות תוך 60 יום והגנה מעיקולים והגבלות תוך 24 שעות? המדריך השלם לפניכם

מערכת וואלה!

החוק החדש לחדלות פירעון ושיקום כלכלי שנכנס לאחרונה לתוקפו, מאפשר למי שנקלע לקשיים כלכליים לפתוח דף חדש בכ-60 יום, כמו גם לבטל עיקולים והגבלות תוך 24 שעות.

החוק החדש מגלם מטרת-על המשליכה על כל הנגזר ממנו: להביא לשיקומו הכלכלי של החייב. מכיוון שכך, החוק מקל משמעותית על חייבים להיכנס ולנהל הליכים באופן שיוכלו להגיע לשיקום ולהפטר מחובות. בנוסף, החוק אף מטיל מגבלות משמעותיות יותר על הנושים בבואם לגבות את כספם.

כחלק מהמגמה, שונתה אף לשון החוק. מונחים כמו "פשיטת רגל", חייב" ו-"כונס" - על הסטיגמה השלילית שבהן - הוצאו משימוש והוחלפו במושגים "הליך חדלות פירעון", "יחיד" ו-"ממונה". שינוי הגישה מבטא תכלית חברתית מובהקת המבוססת על ההבנה כי לא כל היקלעות למשבר היא מעשה מרמה הראוי לקלון.

ביטול עיקולים והגבלות תוך 24 שעות

אחד ההליכים החדשים בחוק החדש מאפשר קבלת סעד מיוחד - ביטול מידי של עיקולים והגבלות. את הבקשה ניתן להגיש ללשכת ההוצאה לפועל או לבית המשפט - הן עבור הגבלות ועיקולים הקשורים לתיק יחיד והן כשמדובר במספר תיקי הוצאה לפועל במקביל.

הליך זה מאפשר לבטל עיקול של משכורת או חשבון בנק, הגבלות על רישיון הנהיגה, הוצאת צו פריצה לדירה ועוד. ההליך מגן על החייב מפני גופים כמו רשויות המס, הביטוח הלאומי, העיריות, חוב המזונות והמרכז לגביית קנסות, ומאפשר לקבל סעד מידי תוך 24 שעות בלבד.

הפטר חובות תוך 60 יום

חידוש נוסף בחוק: חייב שצבר חובות בסכום של עד 150,000 שקלים, יכול לקבל הפטר מחובותיו תוך כ- 60 יום בלבד. אפשרות זו מתייחסת לכל חוב - כולל הלוואות שוטפות בבנקים, חובות לרשויות המס, כרטיס אשראי, ספקים ועוד - ולא רק לתיקי הוצאה לפועל.

הליך אישור ההפטר הוא מהיר מאוד ומתנהל בלשכת ההוצאה לפועל עצמה. עם הגשת הבקשה, רשם ההוצאה לפועל מגיש אותה לנושים לעיונם, ובשלב הבא הם מוזמנים ללשכתו במטרה להגיע להסכמה על הסדר החובות.

הישיבה אצל רשם ההוצאה לפועל מתחילה בסקירת התיק ובהבהרת זכותו של היחיד לדמי מחייה. בשלב זה יכול גם היחיד להציג את טיעוניו, ומומלץ לעשות זאת בסיוע עורך דין מנוסה ובעל קשרים בתחום שיוכל להבהיר לנושים כי רק אישור ההסדר יבטיח כי יקבלו חלק מכספם בחזרה.

בין ההסכמות אליהן ניתן להגיע בישיבה: "תספורת" משמעותית לחוב, פריסת תשלומים ארוכת טווח ללא ריביות והצמדות או שילוב של האפשרויות, כך שחלק מהותי מהחוב מקבל הפטר ומה שנותר נפרס בתכנית תשלומים נוחה.

הפטר חובות מעל 150,000 שקלים תוך שנה

כאשר לא הושג הסדר, או כשהחובות גבוהים מ-150,000 שקלים, החוק מציע מסלול מהיר אחר, בו יינתן הפטר תוך כ- 12 חודשים.

עם הכניסה להליך, יקבע בית המשפט תשלום חודשי קבוע, לרוב נמוך מאוד, שיאפשר לחייב ולמשפחתו לחיות בכבוד. צו התשלומים לא יהיה תלוי בגובה החוב אלא רק בהכנסות החייב.

להליך זה יתרונות רבים: חייבים בצו מזונות יכולים להגיע להסדר תשלומים נוח יותר, הוא מקל על בעלי עסק חייבים להפעיל את העסק מידית הודות לצו הגנה מעיקולים והגבלות, והוא מאפשר לנהל חשבון בנק מסודר עם הוראות קבע וכרטיס והוא אף מאפשר לצאת לחו"ל באמצעות בקשה מיוחדת.

אישור ההפטר בבית המשפט

תוך תשעה חודשים בלבד מתחילת ההליך, תוגש תכנית לסיומו והמלצות על הסכום הסופי לתשלום.

בעבר, היה ממונה לכל חייב נאמן ששכר הטרחה שלו נגזר מהסכום ששולם לקופה. מצב זה הביא לכך שהאינטרס של הנאמן היה כי התהליכים יתמשכו עוד ועוד, וכך אכן היה.

החוק החדש שם לכך קץ כשקבע פרק זמן מוגדר לסיום וכי הסכום הסופי לתשלום ייקבע על ידי ממונה אובייקטיבי.

חשוב לדעת כי בתיקים מסוימים ניתן לסיים את ההליך בתוך ששה חודשים בלבד, ללא קשר לגובה החובות באמצעות ניתוח מקצועי, מהיר ויעיל של התיק והגשת בקשה מיוחדת להסדר נושים.

עו"ד לירום סנדה עוסק בתחום חדלות הפירעון, כינוסים, פירוקים, שיקום והבראה של עסקים וחברות במשבר.

טלפון: 053-9385446

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

מאת: עו"ד לירום סנדה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully