וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון המעלית בתל אביב - מי יישא באחריות למחדל?

עו"ד אורי גלבוע בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

1.3.2020 / 11:00

כיצד מכריעים בתי המשפט בתביעות אזרחיות מרובות נתבעים ואילו שאלות קשות יש לשאול בעקבות אסון המעלית בתל אביב?

חניון הבניין בשכונת התקווה שהוצף אתמול, בו נהרגו 2 צעירים, 4 בינואר 2019. אריסון אנלר, אתר רשמי
חניות הבניין שהוצף בשכונת התקווה ובו מצאו את מותם דין שושני וסתיו הררי/אתר רשמי, אריסון אנלר

ביום שבת, הרביעי בינואר 2020, אירעה בדרום תל אביב טרגדיה של ממש שהכתה את המדינה בתדהמה ובצער כבד. במהלך סופת גשמים חריגה בעוצמתה, נלכדו בני הזוג דין שושני וסתיו הררי במעלית הבניין בו התגוררו, ואיבדו את חייהם בטביעה.

מותם הטרגי והמיותר של שני הצעירים, שהיו בני 25 במותם, הותיר מדינה שלמה באבל ובתחושה שאסון כבד כזה יכול היה להימנע. אחת הדרכים לוודא שמחדל כזה לא יישנה, היא לדאוג לכך שהאחראים להתרחשותו יתנו את הדין ויישאו בעונשים בהתאם.

חשיבותה של התביעה האזרחית

תביעה אזרחית היא כלי משפטי רב עוצמה. במקרה הנדון, היא תפצה מצד אחד את המשפחות שאיבדו את יקיריהן ומצד שני תשמש כאמצעי הרתעה. הידיעה כי האחראים לאסון נותנים את הדין ונושאים בעונשים כבדים היא בעלת ערך מניעתי המוביל לשינוי ההתנהלות ולשיפור התפקוד.

בתביעה אזרחית מסוג זה, תפקידו של בית המשפט לקבוע את מידת האחריות של כל אחד מהגורמים המעורבים.

במישור המקומי - כל הגורמים הרלוונטיים להקמת ותחזוקת מערכות הבניין (בדגש על המעלית)
במישור הגלובלי - עיריית תל אביב וכוחות החילוץ וההצלה.

מידת האחריות של בעל הנכס וחברת המעליות

כשל בתפקוד המעלית מחייב בראש ובראשונה בדיקה מקיפה הכוללת את כל המעורבים בבניית ותחזוקת הבניין והמערכות שבו: החברה הבונה, הגורמים שלקחו חלק בתהליך והגורמים האחראיים לתחזוקת ולתפקוד המעלית. בין השאר, יש לברר האם בזמן בניית הנכס נעשה כל שניתן מבחינת תקנות הבטיחות ומערכת האיטום כדי למנוע מקרים של חדירת מים ולכידה של דיירים במעלית.

כמו כן חשוב מאוד לחקור את הגורמים הרלוונטיים בחברת המעליות ולברר סוגיות מהותיות: האם ניתן היה לחלץ את הלכודים באופן ידני על ידי תפעול חדר המעלית שאמור להימצא בגג המבנה, האם המעלית עמדה בתקני הבטיחות והאם הבדיקות השגרתיות נערכו בצורה קפדנית ובהתאם ללוחות הזמנים הקבועים בתקנות? כן יש לחקור את הממשק שבין בעל הנכס והקונסטרוקטור לבין חברת המעליות ולברר, למשל, האם הדיירים עברו הדרכה בנוגע לתפעול המעלית, האם היו מודעים למצבים בהם אין להשתמש בה ולאפשרויות חילוץ ידני.

מידת האחריות של עיריית תל אביב

הואיל ומדובר באזור מועד להצפות יש לבדוק מדוע אישרה העירייה בניית חנייה תת קרקעית בעוד שבאזור הצפה אחר לא אושרה (לדוגמה, שכונת צהלה בצפון תל אביב). אם אושר חניון תת קרקעי באיזור הצפה האם לא היה מקום לאשר את קו האפס של הבנייו בגובה 1.2 מטרים, כך שגם אם מתרחשת הצפה לא קיימת סכנת טביעה, הואיל ולפחות מטר אחד יהיה מעל קו המים? בנוסף, האם אישרור בנייה כזו לא היה צריך להתנות בהתקנת חיישן הצפה, שמפעיל מחסום מכני לכניסת המים?

כמו כן חשוב לבדוק האם הושקעו תקציבים ראויים בהשקעה בדרכי ובתשתית ניקוז שתמנע אסונות מסוג זה והאם המשאבים מחולקים באופן שוויוני בין חלקי העיר השונים. אפשר לבדוק מהי שכיחות ההצפות בשכונת צפון העיר, כצהלה ורמת אביב ג', לעומת שכונת התקווה, ואף להשוות את אופן הקצאת המשאבים בתל אביב לעומת ערים אחרות.

מומחה התשתית האמון על החקירה יבדוק, ככל הנראה, גם האם הפניית תקציבים משמעותית יותר לטובת תשתיות משופרות עשויה הייתה למנוע את האסון ואילו שינויים יש להכניס בתשתית הקיימת על מנת למנוע את האסון הבא.

מידת האחריות של גופי החילוץ וההצלה

ולבסוף, לא ניתן שלא להתייחס למידת האחריות של גופי החילוץ וההצלה, שבאותו יום שבת נאלצו להתמודד עם עומס עבודה חריג ביותר: בין השעות 13:30-12:00 התקבלו במוקד הכיבוי קרוב ל-3,000 שיחות. האם לא ניתן היה לצפות זאת והאם לא נכון היה לתגבר את הצוותים המסייעים? בזמן שבני הזוג היו לכודים במעלית, 19 צוותי כיבוי והצלה טיפלו בעשרות אירועים מבצעיים ברחבי העיר.

התפקוד של כוחות ההצלה והחילוץ אומנם מנע אסונות רבים באותו יום ארור, אך חשוב לשאול האם הצוותים במוקד ובשטח תוגברו כראוי, לאור התחזית וההתרעות על מזג האוויר. ישנה חשיבות עליונה לבדיקת שאלות כמו: כמה זמן חלף מרגע קבלת הקריאה ועד שצוות החילוץ הגיע למקום, האם לא ניתן היה להנחות טלפונית בדבר אפשרות חילוץ ידנית באמצעות כננת מחדר המעלית, האם ההתנהלות בשטח עמדה בסטנדרטים הנדרשים והאם המשימות תועדפו בהתאם לנהלים או באופן רשלני.

לסיכום: כפי שניתן להבין, מדובר במקרה מורכב מאין כמותו מבחינה משפטית. ואכן, בתביעות אזרחיות רבות האחריות מוטלת על כתפיהם של גופים שונים. חקירה בשטח של ההיבטים השונים השגת חוות דעת מתאימות של מומחים ובניית אסטרטגיה נכונה על ידי עורך דין מיומן המתמחה בתביעות מורכבות בתחום הנזיקין, היא דרך חשובה במיצוי הדין עם האשמים, בפיצוי התובעים ובמזעור הסיכוי להישנות האסון.

עו"ד אורי גלבוע הוא בעל וותק של למעלה משלושה עשורים בתחום דיני הנזיקין ומחזיק בניסיון רב ביותר בליטיגציה אזרחית ובניהול תביעות נזיקין מורכבות.

טל' ליצירת קשר: 077-9968260

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אורי גלבוע בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully