וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ישלם למבודדי הקורונה? הזכויות שאתם חייבים להכיר

עו"ד אורנה שמריהו בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

5.3.2020 / 17:37

האם ניתן לפטר עובד שנעדר מהעבודה בשל כניסה לבידוד, מי ישלם על ימי ההיעדרות ומה ניתן לעשות כשהזכויות מופרות? כל התשובות לשאלות שמעסיקות את נפגעי הקורונה

מתגוננים מנגיף הקורונה בשדה התעופה, בן גוריון 27 בפברואר 2020. אבשלום שושני, פלאש 90, אתר רשמי
מתגוננים מנגיף הקורונה בנתב"ג/אתר רשמי, אבשלום שושני, פלאש 90

ביום שלישי האחרון (4.3), במטרה להאט את קצב התפשטות נגיף הקורונה, הטיל משרד הבריאות מגבלות נוספות, וקבע שכל השבים מצרפת, שוויץ, אוסטריה, גרמניה וספרד ייכנסו לבידוד בביתם למשך 14 יום. חובת הבידוד חלה רטרואקטיבית על כל מי ששב ממדינות אלה, ולא מלאו 14 ימים מרגע הכניסה לישראל.

ההודעה הדרמטית שלחה עשרות אלפי ישראלים לבידוד שגוזר השלכות חסרות תקדים על המשק. מצב כזה לא אירע בישראל מעולם. עובדים רבים שנגזרה עליהם שהייה בבידוד, חשים בלבול נוכח המציאות הלא פשוטה שנכפתה עליהם. למען המבודדים והמבולבלים, להלן מספר שאלות ותשובות הקשורות לנושא.

הונחיתי להיכנס לבידוד. כיצד עליי לדווח למקום העבודה?
כל עובד שהונחה להישאר בבידוד, מחויב להעביר למקום העבודה שלו הוכחה ברורה לכך ששהה במדינה הרלוונטית, ובנוסף - הצהרה הכוללת את שמו, מספר תעודת הזהות שלו ופירוט הימים בהם ייעדר ממקום העבודה. אין צורך לקבל אישור היעדרות מרופא המשפחה.

האם יש חשש שאפוטר בשל ההיעדרות הממושכת?
חל איסור מוחלט לפטר עובד שנכנס לבידוד עקב חשש להידבקות בקורונה. ככלל, ההתייחסות לעובד שנעדר ממקום העבודה בשל היותו בבידוד, שקולה לעובד בחופשת מחלה: המעסיק לא רשאי לבקש מהעובד לשוב למקום העבודה, והעובד אינו רשאי להחליט לחזור בטרם תמו 14 יום.

האם אקבל דמי מחלה על ימי ההיעדרות?
עובדים הנמצאים בבידוד זכאים לדמי מחלה על תקופת ההיעדרות מהעבודה. לפיכך, עבור יום הבידוד הראשון לא יתקבל תשלום, עבור היום השני והיום השלישי יתקבלו 50% מהשכר ואילו החל מהיום הרביעי, יתקבל תשלום מלא. מובן שבמקום עבודה בו נהוג לשלם שכר מלא כבר מהיום הראשון להיעדרות, העובד יתוגמל בהתאם.

האם ימי המחלה שאנצל בתקופת הבידוד ינוכו ממכסת ימי המחלה שלי?
נכון לכתיבת שורות אלה, ימי ההיעדרות בתקופת הבידוד אכן ינוכו ממכסת ימי המחלה. מכאן שעובד שאין לו מספיק ימי מחלה צבורים, לא יקבל שכר מעבר לימי המחלה שנותרו במכסה. במילים אחרות, ימי ההיעדרות אכן ינוכו משכר העובד.

עם זאת, בימים האחרונים פורסמו בכלי התקשורת ידיעות מעודדות לפיהן עובדים שנאלצו לשהות בבידוד, יקבלו תוספת של 14 ימי מחלה למכסה, ללא קשר למספר הימים שצברו עד שנכנסו לבידוד. אם הדבר אכן יצא לפועל, הרי שהיעדרות לא תנוכה ממכסת ימי המחלה. כיוון שהמצב כרגע דינמי מאוד ומשתנה על בסיס יומיומי, חשוב להתעדכן מדי יום בנושא זה.

המעסיק שלי ביקש שלא אגיע לעבודה, למרות שאינני בסיכון להידבקות. האם זה חוקי?
אם המעסיק מעוניין שהעובד לא יגיע לעבודה בשל חשש מהידבקות, למרות שעל פניו לא קיים חשש שכזה, ניתן להתמודד עם הדרישה באחת מהדרכים הבאות:

• המעסיק והעובד יכולים להסכים שבמשך תקופה מסוימת העובד יעבוד מביתו. במקרה זה, שכרו ישולם כרגיל.
• העובד יכול להסכים לדרישת המעסיק, להיעדר מהעבודה ולנצל את ימי החופשה שצבר.
• כאשר העובד לא מעוניין לנצל את ימי החופשה או לעבוד מהבית, והמעסיק עומד על כך שלא יגיע לעבודה - ההיעדרות תהיה על חשבון המעסיק.

מה עליי לעשות אם המעסיק מפר את הזכויות שלי?
אם קיבלתם הודעת פיטורין בזמן שהייתכם בבידוד או סמוך לתקופת הבידוד, אם לא קיבלתם תשלום עבור ימי הבידוד או אם זכויותיכם הופרו בצורה כלשהי, פנו ללא דיחוי לעורך דין המתמחה בזכויות עובדים ויפה שעה אחת קודם.

פורום נגיף קורונה - זכויות עובדים ומעסיקים במקום העבודה

עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בתחום דיני העבודה מעל 18 שנה ומייצגת עובדים ומעסיקים בכל הערכאות השיפוטיות.
טל' ליצירת קשר: 077-9977542
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי
המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אורנה שמריהו בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully