וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תדאגו לקבל פיצויים מלאים אחרי תאונת עבודה

עו"ד כרמית תדהר מלכה, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

8.7.2020 / 17:21

פגיעה בעבודה יכולה להתבטא באין-ספור אופנים, חריגים יותר או פחות. לא אחת ניתן להוכיח קיומו של קשר ברור בין תנאי העבודה לפגיעה, גם אם במבט ראשון אין זה נראה כך

תאונת עבודה. ShutterStock
תאונת עבודה/ShutterStock

המונח "פגיעה בעבודה" מגדיר שורה ארוכה של מצבים בהם נזקי הגוף שנגרמו לעובד קשורים לעיסוקו.

בהקשר זה, נחלקות הפגיעות בעבודה לשלושה סוגים:

תאונת עבודה - כל תאונה שהתרחשה במהלך או עקב העבודה (לרבות בדרך לעבודה או בדרך ממנה הביתה).

מחלת מקצוע - מצב רפואי המופיע על רקע תנאי העבודה (בשל חשיפה לסביבה או לחומרים שונים).

מיקרו-טראומה - פגיעה הנגרמת מפעולות חוזרות ונשנות שבוצעו כחלק מהעבודה.

הכשל והקשר

במקרים רבים מאד אין כל ספק לגבי הקשר בין הפגיעה ותנאי העבודה. אם אדם שבר את רגלו כשהחליק על כתם שמן במחסן בו הוא עובד, הוא יוכר, ככל הנראה, כנפגע עבודה. אותו הדין יחול לגבי עובד שנפגע בתאונת דרכים שאירעה בעת שהיה בהפסקת צהריים, או במקרה של עובדים שחלו בסרטן הריאות עקב חשיפה ארוכת שנים לאסבסט במקום העבודה.

אך לא תמיד הדברים כה ברורים ופשוטים. במקרים רבים העובד נאלץ להילחם על זכותו לקבל הכרה כנפגע עבודה. מקרים שכיחים אלו לא אחת מביאים לעולם פסקי דין תקדימיים, וחשוב לדעת כי גם כאשר על פניו נראה כי לא ניתן לבסס קשר בין תנאי העבודה לפגיעה, תמיד ישנו סיכוי כי קשר כזה ניתן להוכחה.

פגיעה בעבודה לאחר פיטורין

ש' חלם מאז ומעולם על עבודה הקשורה בהגנה ושמירה על הים. דווקא כשהחל לעבוד בגוף שזה תחום עיסוקו, חלומו התנפץ באכזריות אל קרקע המציאות עקב יחס קשה ומשפיל שסבל ממעסיקיו. לאחר תקופה בה ספג התעללויות והתעמרות, הוא פוטר ושקע בדיכאון. שלושה חודשים לאחר מכן, ש' שם קץ לחייו.

במקרה טראגי זה, נראה היה כי אין כל טעם לפעול למען הכרה במנוח כנפגע עבודה, היות שההתאבדות אירעה לאחר סיומם של יחסי עובד-מעביד. למרות זאת, עלה בידינו להוכיח כי ההתאבדות היתה תוצאה של החוויה הקשה במקום העבודה. המוסד לביטוח לאומי הכיר בו כנפגע עבודה לכל דבר ועניין, מבלי שנצטרך לפנות לערכאות משפטיות. הודות להכרה זו, אלמנתו ואם שלושת ילדיו מקבלת כיום את קצבת התלויים החודשית שמתבססת על משכורתו הגבוהה של ש' ז"ל.

סרטן הריאות ומסך העשן

סיפורו של ב' הוא מקרה אחר הממחיש כי לא כדאי לוותר על הזכויות המגיעות לנו במלואן. ב', שהיה בעליו של אחד הפאבים המצליחים ביותר בחיפה, גילה בבוקר בהיר אחד כי חלה בסרטן הריאות, למרות שלא עישן מעולם. הרופא המומחה שטיפל בו, הבין כי הגידול בריאותיו נוצר בעקבות שנים רבות של עישון פסיבי בפאב שלו.

גם במקרה זה המוסד לביטוח לאומי הכיר ב-ב' כנפגע עבודה ופסק לו קצבה מכובדת, על סמך אחוזי הנכות שנפסקו לו.

בחורים צעירים שותים בירה בבר. ShutterStock
חלה בסרטן ריאות עקב עישון פאסיבי בפאב בו עבד/ShutterStock

לפני שמתייאשים, מתייעצים

כדי להבטיח קבלת מלוא הזכויות והפיצויים המגיעים לכם על פי חוק, מומלץ תמיד לפנות לעורך דין המתמחה בדיני הביטוח הלאומי ובדיני נזיקין. עו"ד מנוסה יוכל להאיר את עיניכם לגבי סיכויי ההצלחה של התביעה והדרך הטובה ביותר לקבל פיצויים פוטנציאליים.

חשוב לדעת כי בתביעות המוגשות למוסד לביטוח לאומי לצורך קבלת קצבת נכות, תקופת ההתיישנות קצרה משמעותית ועומדת על שנה אחת בלבד ממועד התאונה. כמו בכל תביעת נזיקין, גם במקרה של תביעות המוגשות בגין פגיעה בעבודה ישנה תקופה התיישנות של שבע שנים ממועד הפגיעה, או עד עשר שנים מיום גילוי הנזקים שהיא גרמה. לפיכך, מומלץ לא לדחות את הפנייה לעורך דין המתמחה בתחום.

עו"ד כרמית תדהר מלכה עוסקת כבר מעל עשור וחצי בניהול תביעות נזיקין מורכבות ומלווה לקוחות בתיקים העוסקים בתאונות עבודה, תאונות דרכים ורשלנות רפואית.

טל' ליצירת קשר: 053-6115024

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד כרמית תדהר מלכה, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully