וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונת מצב: 5 שנים לחוק המאפשר קבלת דרכון פורטוגלי-אירופאי

עו"ד אדם ידיד בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

15.3.2020 / 10:14

לאחרונה מלאו חמש שנים לכניסת חוק האזרחות הפורטוגלית לתוקף. עדיין לא הגשתם בקשה? הצטרפו לעשרות אלפים שכבר עשו זאת, ולאלפי הישראלים שבקשותיהם כבר אושרו

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
דרכון פורטוגלי/ShutterStock

חמש שנים חלפו מחקיקת ההקלות על צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל בקבלת אזרחות פורטוגלית. זהו זמן טוב לערוך סיכום ביניים ולבחון את מה שהחל בחשש מצדם של ישראלים רבים, והפך לבון טון של שנת 2019.

על פי פרסומים בפורטוגל והערכות שונות, בשנת 2019 לבדה הוגשו 25 אלף בקשות אזרחות מישראל. מיום כניסת החוק לתוקף ועד תחילת פברואר 2020, הוגשו כ-51 אלף בקשות מטעם יהודים מרחבי העולם, רובם מישראל.

עד כה זכו כ-12 אלף מבקשים לאזרחות ולהנפקת דרכון, מתוכם 9,500 ישראלים. 4,000 מבקשים נוספים שבקשתם כבר אושרה נמצאים בשלבים סופיים של התהליך, ובקרוב יזכו לאחוז בידם את הדרכון המיוחל.

מאז היכנסו של חוק האזרחות הפורטוגלית לתוקף, ובמיוחד בשנה האחרונה, מתמודדות הרשויות בפורטוגל עם עומסים אדירים של עשרות אלפי צאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל, המבקשים גם הם להצטרף לאלפים שכבר סיימו את התהליך והפכו לאזרחים פורטוגלים מן המניין.

למה לי דרכון פורטוגלי?

לביקוש העצום לדרכון פורטוגלי ישנן סיבות טובות ורבות. המחזיקים בדרכון זה נהנים ממספר יתרונות:

• אישור שהייה ועבודה במדינות האיחוד האירופאי
• תנאים סוציאליים מועדפים במדינות האיחוד
• לימודים חינם במוסדות אקדמיים רבים במדינות האיחוד
• הקלות והטבות בקבלת מימון בנקאי, השקעות נדל"ן וניהול עסקים
• אישור כניסה לארה"ב ללא צורך בהוצאת ויזה
• אזרחות פורטוגלית אוטומטית לילדים שנולדו אחרי קבלת האזרחות, וזכאות לקבלת אזרחות לבן/בת הזוג ולילדים שנולדו לפני שאושרה

איך זה עובד?

ההליך מחולק לשני שלבים. השלב הראשון הוא השגת אישור צאצאות למגורשים מאחת הקהילות היהודיות, בליסבון או בפורטו. אישור מהקהילה היהודית יינתן למבקשים אשר יוכיחו קשר משפחתי בינם לבין הקהילה היהודית שגורשה מספרד ומפורטוגל, כאשר לכל אחת מהקהילות דרישות שונות בנוגע לצורת ההוכחה ולמסמכים הדרושים לצורך קבלת האישור.

במקרים בהם המבקש אינו מחזיק במסמכים הנחוצים, הוא יצטרך להתחקות אחר שורשיו באמצעות רישומי הקהילות, ארכיונים ומאגרים היסטוריים וכדומה.

השלב השני הוא הגשת בקשה לרשות האוכלוסין בפורטוגל. מרגע הגשת בקשה זו, רוב המבקשים יקבלו אזרחות פורטוגלית תוך כשנתיים, בממוצע. במקרים מסוימים, אם המסמכים הנדרשים לא הוגשו במלואם, תדרושנה הרשויות הפורטוגליות מסמכים נוספים שהמצאתם עשויה להאריך את התהליך, כמו למשל במקרה שהמבקש שהה בחו"ל לתקופות ממושכות טרם הגשת הבקשה.

רק עם עורך דין

כאמור, בחמש השנים שעברו מאז כניסת החוק לתוקף פנו רבים לברר את זכאותם לאזרחות וביקשו לפתוח בתהליך להוצאת דרכון פורטוגלי. חלקם ניסו לעשות זאת בכוחות עצמם, אחרים הסתמכו על חברות שונות המבטיחות לטפל בהליך כולו. לצערנו, במהלך חמש השנים האחרונות "נעקצו" מבקשים לא מעטים על ידי חברות וגופים שונים.

חשוב לזכור, כי הגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית היא הליך משפטי המצריך התמצאות בחוק הפורטוגלי על כל היבטיו, לצד ידע משפטי ואחריות מקצועית של עורך דין המתמצא בתחום.

הגשת בקשה ללא ליווי של עורך דין עלולה להזיק למבקש ולמנוע ממנו להשיג את מבוקשו, במיוחד על רקע כמות הבקשות הגדולה והעומס הגדול על הרשויות בפורטוגל. כל תקלה או טעות בירוקרטית קטנה עלולות להביא לעיכובים ממושכים ואף לדחיית הבקשה. לעומת זאת, עורך דין המתמחה בהוצאת אזרחות פורטוגלית יכול להפעיל משאבים ומקורות לשם השגת המסמכים הדרושים להוכחת הקשר המשפחתי, ובנוסף, בידיו לוודא כי המידע המוגש לרשויות עומד בכל הקריטריונים המשפטיים הנדרשים.

זו הדרך להבטיח הליך יעיל ומהיר ככל האפשר המשרת את האינטרסים של שני הצדדים - הרשויות הפורטוגליות, שזוכות לתקן עוול היסטורי בן מאות שנים ומזרימות "דם חדש" לכלכלה המקומית, ומבקשי האזרחות, הזוכים למגוון הטבות הנלוות לדרכון האירופאי.

עו"ד אדם ידיד הוא שותף במשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, העוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל, וכן בנזיקין וביטוח ומימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה.

טלפון: 053-9374940

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אדם ידיד בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully