וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתגרשים? חלוקת נכסים בעידן הסטארט אפ וההייטק

רו"ח ומגשר עפר חן בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

15.3.2020 / 11:55

כל הליך גירושין כולל, בין השאר, חלוקת נכסים בין בני הזוג, אך כיצד מחלקים נכסים כאשר לאחד מהצדדים מניות בחברת סטארט אפ, כשהשווי הנוכחי של המניות שואף לאפס, אך בעתיד הן עשויות להרקיע שחקים?

גירושים. ShutterStock
כשאחד מבני זוג הנמצאים בהליך גירושין הוא בעלים, שותף או בעל מניות בחברה מסחרית, הליך חלוקת הנכסים מצריך הערכת שווי של החברה/ShutterStock

כשאחד מבני זוג הנמצאים בהליך גירושין הוא בעלים, שותף או בעל מניות בחברה מסחרית, הליך חלוקת הנכסים מצריך הערכת שווי של החברה. הערכת השווי תיעשה על ידי מומחה, בהתבסס על מדדים כמו מחזור המכירות של החברה, תזרים המזומנים, הרווח השנתי וכדומה.

העניין הופך מורכב הרבה יותר כאשר אחד מבני הזוג הוא מייסד, שותף או בעל מניות בחברת סטארט אפ מתחילה. כשהיא רק בתחילת דרכה, חברת סטארט אפ נמצאת בשלבי פיתוח וגיוס כספים; מחזור הפעילות שלה נסוב על הוצאות בלבד ואפס הכנסות, ואין כל ערובה שאכן תצליח להגיע לאקזיט מוצלח או להפוך לחברה רווחית ויציבה.

הערכת פוטנציאל

בתהליך חלוקת הנכסים של זוג כזה נדרשת הערכה של חלק בחברה שכיום שוויה הוא אפסי, אך בנקודה כלשהי בעתיד, הוא עשוי להאמיר ולהגיע למאות אלפי שקלים. אבל איך מעריכים שווי עתידי?

ניקח לדוגמה זוג שנמצא בהליך גירושין. הגבר מחזיק ב-10% ממניותיה של חברת סטארט אפ, ששוויה כיום הוא אפס, אך עד עתה הושקעו בה שני מיליון דולר. במקרה כזה, ניתן להעריך את חלקו כיום ב- 200 אלף דולר.

בחלוקת נכסים שווה המתבססת על הערכה עכשווית בלבד, בת הזוג אמורה לקבל 100 אלף שקלים. אך למעשה, משמעותה של חלוקה זו היא ויתור של בת הזוג על הפוטנציאל העתידי של שווי החברה שעשוי להרקיע שחקים ולגרום לאותם 100 אלף שקלים להיראות כסכום זניח למדי.

כדי לשקף את הרווח האפשרי האמיתי, יש לעשות הערכה של שווי החברה ברמת הפוטנציאל שלה. מעריך השווי יבחן את פעילותה של החברה, את השלב בו היא נמצאת, ההון שהושקע בה, הצפי לגיוס הכספים הבא ופוטנציאל השווי בהינתן המהלכים העסקיים הנכונים. בהתאם לחישוביו, יפרוס מעריך השווי בפני בני הזוג את האפשרויות העומדות בפניהם, תוך ציון רמת הסיכון המתלווה לכל אחת מהאופציות.

אי שוויון בשם הצדק

אחת האפשרויות היא ויתור של האשה על קבלת כסף בהווה, בתמורה לכך שאם החברה אכן תבשיל ותגיע לתהליך של הנפקה, גיוס הון או מכירה - היא תקבל אחוזים מחלקו של בן זוגה.

במקרה זה, גם קביעת שיעור האחוזים שתקבל האישה היא מורכבת: חלוקה שוויונית של 50% לכל אחד מבני הזוג תהיה למעשה בחירה לא שוויונית, כיוון שמשמעותה היא שהאישה ממשיכה ליהנות מ-50% מפירות ההשקעה של הגבר, גם בשנים שלאחר הגירושין.

החלוקה המאוזנת ביותר תהיה, לפיכך, חלוקה לא שוויונית, בה האישה תקבל פחות מ-50% מחלקו של הגבר. אחוז המניות שיוסכם על בני הזוג יופקד בחזקת נאמן מטעם האשה, ובבוא העת, אם המצב אכן יבשיל לכדי כך, הוא יעביר לה את חלקה.

רו"ח ומגשר עפר חן הוא בעלים ומייסד של המרכז הארצי להערכת שווי המתמחה בהערכות שווי, חישובים אקטואריים ואיזון משאבים.

טלפון: 053-6114548

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

רו"ח ומגשר עפר חן בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully