וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי אפוטרופוס, ביטול אפוטרופוס - מורה נבוכים

עו"ד רונן צרפתי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

18.3.2020 / 15:12

החלטה על מינוי אפוטרופוס, במקרים רבים, היא הכרחית ומתבקשת, אך כיום ניתן לבחור באמצעים קיצוניים פחות, הננקטים כצעדי מנע או כחלופה למינוי שכבר נעשה

אילוסטרציה. ShutterStock
אפוטרופסות מעניקה לאפוטרופוס את הכוח המשפטי לנהל את חייו הכלכליים ו/או הרפואיים של אדם/ShutterStock

אפוטרופסות היא כלי משפטי המקנה לבית המשפט אפשרות למנות למאן דהוא אדם או תאגיד שיתפקד כאפוטרופוס האחראי על גופו (עניינים רפואיים), רכושו (עניינים כספיים) ו/או על ענייניו האישיים.

כשמדובר בקטין, ההורים משמשים כאפוטרופוסים טבעיים עד הגיעו לגיל 18. כאשר ההורים, מסיבות כאלה ואחרות, אינם יכולים למלא את התפקיד, יידרש מינוי אפוטרופוס חיצוני. מינוי אפוטרופוס לאדם בגיר, לעומת זאת, ייעשה לרוב עבור אדם שחלה, נפגע, ו/או מצוי במצב רפואי-קוגניטיבי שאינו מאפשר לו לקבל החלטות רציונאליות על ענייניו.

מינוי אפוטרופוס

הערכאה השיפוטית שדנה בבקשה למינוי אפוטרופוס היא בית המשפט לענייני משפחה. הבקשה תוגש על ידי בן זוגו של האדם, קרוב משפחה אחר, או בא כוח היועץ המשפטי לממשלה (לאחר שנתמכה בתסקיר עובד סוציאלי).

על הבקשה להיתמך בתעודת רופא (גריאטרי/פסיכיאטר) שתעיד כי מצבו הרפואי של האדם משפיע על כשרותו המשפטית באופן שמצריך מינוי אפוטרופוס לניהול ענייניו. בבקשה יפורטו מפורשות התחומים לגביהם נדרש המינוי - רכושיים/ רפואיים/ אישיים (כגון שינוי מקום מגורים), וכן האם מדובר במינוי קבוע או זמני. כאשר מגיש הבקשה הוא בן משפחה, יהיה עליו להביא את עמדת כל בני המשפחה הקרובה.

בתי המשפט יעניקו בדרך כלל עדיפות למינוי בן משפחה לתפקיד, כל עוד לא קיימת מחלוקת בין בני המשפחה בנוגע למינוי. במקרים מסוימים ימנה בית המשפט אפוטרופוס חיצוני - עמותה, עורך דין, או בעל מקצוע אחר. לעיתים, בהתאם לנסיבות המקרה, יחולקו תחומי האחריות בין בן משפחה לאפוטרופוס חיצוני, ובמקרים אחרים ימונה אפוטרופוס לאחד התחומים בלבד.

מתוקף תפקידו, האפוטרופוס שמונה על ידי בית המשפט אמור לדאוג לטובתו של האדם עליו הוא ממונה ולקבל במקומו החלטות גדולות וקטנות כאחד. מצב זה עלול להביא לפגיעה קשה בחירותו של אדם וביכולתו לקבל החלטות על חייו. זו הסיבה שהאפוטרופוס הממונה נתון לפיקוח וביקורת של האפוטרופוס הכללי.

חלופות לאפוטרופוס

אם בעבר בתי המשפט היוו חותמת גומי למינוי אפוטרופוס, הרי שתיקון 18 לחוק שנכנס לתוקפו בשנת 2016, הביא עמו בשורה משמעותית לאנשים עם מוגבלות ולחברה כולה. על פי תיקון זה, לא ימונה לאדם אפוטרופוס אם ישנן חלופות שהשפעתן על עצמאותו פחותה. לפיכך, החל מכניסתו של התיקון לתוקף, יכולים אנשים עם מוגבלויות לקבל החלטות על חייהם, לטעות וללמוד מטעויות.
שתי חלופות משמעותיות נקבעו בתיקון 18:

"ייפוי כוח מתמשך": הסדר המאפשר לאדם לתכנן את עתידו ולבחור מי ינהל את ענייניו אם יגיע למצב בו לא יוכל לעשות זאת בעצמו. באמצעות הסדר זה ניתן אף להגדיר הנחיות מקדימות למיופה הכוח כיצד לפעול בכל נושא ונושא.רק עו"ד שעבר הסמכה של האפוטרופוס הכללי רשאי לערוך ייפוי כח מתמשך.

"קבלת החלטות נתמכת": מינוי של אדם שיאפשר לממנה הנזקק לכך לקבל סיוע בקבלת החלטות, בהתאם לרצונותיו ולבחירתו, תוך שמירה על חיים עצמאים.

בנוסף לאמור לעיל, ככל שמדובר באנשים צעירים שמצבם צפוי להשתנות לטובה בעתיד, בית המשפט יבחן בכובד ראש מינוי זמני ולא קבוע.

ביטול אפוטרופסות

היום, יותר מאי-פעם, קיימת מודעות לאפשרות של ביטול מינויו של האפוטרופוס, מתוך שאיפה לצמצם את הפגיעה בחירות האדם. מתי נכון יהיה להגיש בקשה שכזו? כאשר מצבו הקוגניטיבי של האדם השתפר עד כדי יכולתו לנהל את ענייניו בעצמו, או לחלופין, כאשר ניתן לתמוך באדם ללא מעורבות קיצונית, באופן שיאפשר לו לנהל את חייו באופן תקין, ללא סכנת פגיעה או ניצול על ידי צד שלישי.

בהתאם לכך, ניתן לבקש את ביטולו המוחלט של המינוי או להציע חלופה אחרת, כגון מינוי תומך החלטה וכדומה. לבקשה לביטול מינוי אפוטרופוס יש לצרף תעודת רופא ואסמכתאות שונות המלמדות על שיפור במצבו של האדם ועל יכולתו להתנהל בצורה עצמאית בחיי היומיום, ללא צורך במעורבות משמעותית כל כך בחייו.

לצורך הגשת בקשות מעין אלה, מומלץ להיוועץ עם עו"ד מנוסה העוסק בתחום הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

עו"ד רונן צרפתי מתמחה בתחום הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, דיני משפחה וגירושין. כמו כן, בעל הסמכה לעריכת ייפוי כח מתמשך מטעם האפוטרופוס הכללי.

טלפון: 053-8095672

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד רונן צרפתי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully