וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: כל מה שמעסיקים ופרילנסרים חייבים לדעת

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

18.3.2020 / 16:56

מה ניתן לעשות כשעובד לא מוכן לצאת לחל"ת, האם ניתן לפטר עובדת הרה ומתי עצמאים זכאים לדמי אבטלה? מקבץ תשובות לשאלות שמעסיקות עצמאים ומעסיקים רבים בצל משבר הקורונה

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
לשכת התעסוקה/ראובן קסטרו

בימים טרופים אלו מוטלות על הציבור הגבלות חדשות בקצב מסחרר, והמגזר העסקי מוצא עצמו מתמודד מול גזרות לא פשוטות. ממשבר הקורונה נפגע כמעט כל אחד, מי יותר ומי פחות. אחד הקשיים הגדולים ביותר נובע מחוסר הוודאות הגדול. במשוואה הזו, נעלמים אינספור - איש לא יודע כמה זמן יימשך המשבר, ההנחיות משתנות ללא הרף והסחרחרת הזו מקשה על רבים לעקוב אחר המתרחש ולהישאר עם אצבע על הדופק.

בתוך כך, מצבם של השכירים טוב לאין שיעור מזה של העצמאים, אך בכך אין כל חדש. אם גם אתם נמנים עם ציבור המעסיקים והעצמאים, המאמר הזה יעזור לכם לעשות קצת סדר בכאוס שנוצר, וינסה לתת תשובות מקצועיות לשאלות חשובות שמן הסתם מעסיקות אתכם בימים טרופים אלה.

אם ביכולתי להמשיך לשלם לעובדים שלי, האם מותר לי להמשיך להעסיק אותם?

נכון להיום, חל איסור להעסיק למעלה מעשרה עובדים במקום העבודה. אם במקום נוכחים פחות מעשרה איש, חשוב לשמור על מרחק של שני מטרים לפחות בין עובד לעובד. מעסיק שנאלץ לסגור את העסק באופן זמני, או שאינו יכול לשלם משכורות, רשאי להוציא את העובדים לחל"ת בן 30 יום לפחות.

מה עושים כשהעובד מסרב לצאת לחל"ת?

ההמלצה הטובה ביותר היא לשאוף להגיע להסכמה בנושא. אם הדבר אינו עולה בידי המעסיק, הוא יכול לפטר את העובד, בכפוף לחובת השימוע. בזמן החל"ת, העובד יקבל את שכרו מהמוסד לביטוח לאומי. כיוון שמדובר בניתוק יחסי עובד-מעסיק, המעסיק לא יהיה חייב לשלם הפרשות פנסיוניות.

מה ניתן לעשות כאשר הסירוב ליציאה לחל"ת מגיע מצד עובדת הרה?

כידוע, חל איסור לפטר נשים הרות בשל הפגיעה בזכויותיהן. לפיכך, כשעובדת הרה מסרבת לצאת לחל"ת, המעסיק רשאי לבקש אישור לפיטורים מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד הכלכלה. בשל המצב הנוכחי, הממונה על חוק עבודת נשים מחויבת להכריע בנושא תוך 30 יום לכל היותר ממועד הגשת הבקשה.

חשוב מאוד להדגיש כי במקרה כזה, דמי הלידה לא ייפגעו בשום אופן, מאחר שהמוסד לביטוח לאומי יבסס את החישוב לפי גובה המשכורת טרם היציאה לחל"ת. לפיכך, במקרה שעובדת הרה מתנגדת לצאת לחל"ת, מומלץ ליידע אותה שדמי הלידה שלה לא יפגעו כהוא זה.

האם גם פרילנסרים זכאים לדמי אבטלה בשל משבר הקורונה?

המוסד לביטוח לאומי אכן יכיר בעצמאים העוסקים במקצועות מסוימים, שחוו ירידה משמעותית בהכנסותיהם עקב המשבר, כזכאים לדמי אבטלה. בין השאר מדובר במורי דרך, מרצים, שחקנים ועוד. על מנת ליהנות מהזכאות, יש להעביר לידי המוסד לביטוח לאומי את כל החשבוניות והקבלות שסופקו ללקוחות ב-18 החודשים האחרונים. על בסיס נתונים אלה יחשב המוסד לביטוח לאומי את גובה דמי האבטלה המגיעים לעצמאי.

עצמאי שלא עבד כלל בחודשים שקדמו למשבר, סביר להניח כי לא יהיה זכאי לדמי אבטלה כלל. למעשה, חלק מהתנאים לקבלת דמי האבטלה, נוגעים לתקופת העבודה כעצמאי בשנה וחצי שקדמו למשבר הקורונה; עצמאי שעבד פחות מ-12 חודשים בשנה וחצי טרום המשבר, לא יהיה זכאי לדמי אבטלה כלל.

השורה התחתונה

התקופה הנוכחית מערימה קשיים ומעמידה אתגרים רבים בפני ציבור העצמאים והמעסיקים. דרך ההתנהלות במשבר הנוכחי תשפיע בצורה משמעותית על העתיד. לפיכך, בכל מקרה של חוסר בהירות או אי הבנה בנוגע לזכויות המגיעות לכם ולעובדים שלכם, עשו את הדבר הנכון - תאמו שיחת ייעוץ עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה, ויפה שעה אחת קודם.

עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בתחום דיני העבודה מעל 18 שנה ומייצגת עובדים ומעסיקים בכל הערכאות השיפוטיות.

טל' ליצירת קשר: 077-9977542

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully