וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפטר ומהר: עשרת הכללים לפיטורי עובד בצורה נכונה ומהירה

עו"ד משה בן בסט בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

19.3.2020 / 9:09

כמעביד, חשוב לדעת שפיטורים לא חוקיים של עובד עשויים לחשוף אותך לתביעות. לפניך עשרה כללים לסיום העסקה באופן חוקי ומהיר ככל האפשר

גבר מפוטר מהעבודה. ShutterStock
מפוטר/ShutterStock

כל מעסיק נתקל לפחות פעם אחת בעובד שלא מבצע את עבודתו כראוי וגרוע מכך, מסב נזקים למקום העבודה. במצבים מעין אלו המעסיק נדרש לשקול את המשך ההעסקה, אך חשוב לדעת כי החוק בישראל אינו מאפשר לפטר עובד באופן מידי.

המעסיק יכול לזמן את העובד לשיחת הבהרה, שתוכנה יישמר בתיק האישי. במידה שתתקבל החלטה לפטר את העובד, יש לעשות זאת כראוי, תוך הקפדה על עריכת הליך שימוע ותשלום פיצויי פיטורים וזכויות סוציאליות נוספות בהתאם לחוק. אלו ימנעו תביעות עתידיות או טענות לא מבוססות מצד העובד.

עשרת הכללים לפיטורי עובד במהירות ובהתאם לחוק

להלן עשרה כללי יסוד לכל מעסיק:

• מומלץ להסתייע בעורך דין - עם קבלת ההחלטה, מומלץ לפנות לעורך דין לדיני עבודה לקבלת תדריך קצר הנוגע להתנהלות נכונה בהליך סיום ההעסקה והשימוע והמסמכים הרלוונטיים הנדרשים. ייעוץ משפטי מקצועי עשוי למנוע תביעות עתידיות ומהליכים משפטיים ארוכים ויקרים. מומלץ להסתייע בעורך הדין לכל אורך ההליך.

• התכונן להליך השימוע - הקפד על ניסוח נכון ומפורט ככל הניתן של מכתב הזימון לשימוע, על הנסיבות המצוינות בו. דאג שהעובד יקבל העתק מתיקו האישי טרם פגישת השימוע וברר האם העובד מתכוון להיות מיוצג בהליך ועל ידי מי.

• עבור על הסכם העבודה - לפני פגישת השימוע יש לבחון את הסכם העבודה ולדאוג לקיים את הסעיפים העוסקים בסיום ההעסקה בהתאם לדין.

• פרוטוקול שימוע כתוב - ניתן להקליט את השיחה, תוך שאתה מיידע את העובד לגבי ההקלטה. עם סיום הפגישה, העבר עותק של תמלול ההקלטה לידי העובד. בכל מקרה, הימנע מקבלת החלטות במהלך שיחת השימוע, אלא אם יוסכם על סיום יחסי העבודה באופן הדדי.

• מכתב סיום העסקה - זמן סביר לאחר השימוע ושקילת הטיעונים שהושמעו בו, אם התקבלה החלטה על פיטורים, יש להמציא לעובד מכתב סיום העסקה בו יצוינו סיבות הפיטורים ותקופת ההעסקה. הימנע ממסירת מכתב פיטורים לעובד שהתפטר, על אף הרצון הטוב לסייע לו לקבל דמי אבטלה, שכן הדבר עלול להיחשב כעבירה פלילית שתגרור תביעות עתידיות.

• לא לשכוח את תקופת ההודעה המוקדמת - יש לבחון אם לדרוש מהעובד לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת, שבין ההודעה על הפיטורים לכניסתם לפועל, או לפטור אותו מעבודה בתקופה זו. התשלום על תקופה זו יינתן בכל מקרה.

• למסור לעובד טופס 161 - בסיום העבודה ובסמוך לכך, יש למסור לעובד טופס 161 המפרט את הכספים ששולמו לו, לרבות פיצויי פיטורים. יש לוודא כי כל ההפרשות לפנסיה וקרן השתלמות (אם קיימת) הושלמו במלואן ובמועדן ושאין חוסרים העלולים גם הם להוביל לתביעות בעתיד.

• התנהלות מול עובד שפגע בעסק במכוון - במקרים מסוימים, ניתן לשלול פיצויי פיטורים מעובד שפוטר בגין פגיעה מכוונת בעסק.

• וודא שהפיטורים חוקיים - במצבים מסוימים פיטורי עובד ייחשבו לא חוקיים או יחייבו את המעסיק בתשלום פיצויים. כך למשל, פיטורים בזמן היעדרות העובד עקב מילואים, מחלה, הריון, טיפולי פוריות, חופשת לידה, אימוץ ופונדקאות ללא קבלת היתר מיוחד.

• החתם את העובד על כתב ויתור - משהוסדר נושא התשלומים והזכויות המגיעות לעובד, מומלץ להחתים אותו על כתב ויתור ושחרור מאחריות ולנסח בו במפורש את הזכויות העודפות המשולמות מצד המעסיק. בנוסף, יש לוודא כי המסמך כולל התייחסות לנושא של אי תחרות ושל שמירה על סודיות המידע ופרטי הלקוחות אליהם נחשף העובד במסגרת עבודתו.

עו"ד משה בן בסט הוא ראש מחלקת דיני עבודה בפירמת LS משרד עורכי הדין לירום סנדה.

טלפון: 053-9374032

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד משה בן בסט בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פיטורים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully