וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדד אלך? כתב אישום ראשון נגד מפר בידוד

עו"ד נדב גרינולד, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

19.3.2020 / 13:13

היה זה רק עניין של זמן עד שיוגש כתב אישום על הפרת צו בידוד. מה המשמעויות של כתב האישום, מהו העונש המרבי על עבירה זו ומדוע נראה שאין מדובר בכתב האישום האחרון שיוגש בנושא?

משטרת השכונות מתוכננים לפעילות מבצעית כאשר הם ממוגנים מנגיף הקורונה 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
משבר הקורונה הציף לא מעט סוגיות משפטיות שלא הכרנו בעבר. שוטרים ממוגנים מפני נגיף הקורונה/ראובן קסטרו

ב-18 במרץ 2020, לראשונה בתולדות מדינת ישראל, הוגש כתב אישום נגד אזרח שהפר את צו הבידוד. צעד זה מהווה ציון דרך משמעותי ביותר במלחמה הלאומית בנגיף הקורונה, ולפי התחזיות ניתן להעריך כי כתב אישום זה יהיה הראשון מני רבים. למעשה, עוד ביום בו הוגש כתב האישום הראשון, פורסם כי נפתחו קרוב ל-90 תיקי חקירה נוספים נגד מפרי בידוד.

בנוסף לכתב האישום הוצאו עד כה ארבעה צווי סגירה לעסקים שהפרו את הנחיות משרד הבריאות, שלושה בני אדם שארגנו חתונה רבת משתתפים בבית שמש עוכבו לחקירה ו-12 חקירות נפתחו בעקבות חשדות להפצת הודעות כזב (Fake news).

ניתן לראות כי משבר הקורונה הציף לא מעט סוגיות משפטיות שלא הכרנו בעבר. במאמר שלפניכם ננסה לענות על שאלות חשובות שעולות שוב ושוב בימים טרופים אלה.

מהי המשמעות של פתיחת תיק חקירה?

נכון לתאריך 18.3.20, נפתחו למעלה מ-80 תיקים פליליים נפתחו נגד אזרחים החשודים בהפרת צו הבידוד. צעד זה מהווה את השלב הראשון בהליך הפלילי. בהמשך, יתכן שיוגשו כתבי אישום כנגד החשודים ונקיטה בהליכי מעצר.

מהו העונש המרבי הצפוי למפרי בידוד?

רבים נוטים להקל ראש בהפרת הבידוד, אך המחוקק, לעומת זאת, רואה מעשה זה בחומרה. הפרה של צו בידוד היא, עבירה פלילית לפי סעיף 218 לחוק העונשין: "מעשה העלול להפיץ מחלה". אי לכך, הפרה של בידוד במזיד עשויה להוביל לעונש מאסר של עד שבע שנים. הפרה של בידוד מתוך רשלנות, נחשבת לחמורה פחות ותגרור עונש של עד שלוש שנות מאסר.

אם לא די בכך, הפרה של צו בידוד מהווה גם עבירה לפי סעיף 287 (ב) לחוק העונשין: "הפרת הוראה חוקית". העונש בגין עבירה חמורה זו (הפרת צו שניתן לשם הגנה על חייו, גופו או שלומו של אדם אחר מפני המפר), יכול להגיע עד לארבע שנות מאסר בפועל.

האם יש הבדל בין הפרה של בידוד לאי ציות להנחיות הנוגעות לכלל הציבור, כמו איסור התקהלות?

ככלל, נכון לתאריך פרסום דברים אלה, הקנס על הפרת ההנחיה נגד התקהלות, עומד על 5,000 שקלים. הלכה למעשה, אין כל הבדל בין הפרה של צו בידוד להפרה של הנחיות נגד התקהלות.

משמעות הדבר היא שגם הפרת ההנחיה האמורה, עשויה להוביל לפתיחת תיק פלילי, ובסופו של דבר - גם להעמדה לדין פלילי. בסופו של דבר, כפי הנראה, כל מקרה יידון לגופו ויינתן משקל לנסיבותיו הספציפיות, אך בשורה התחתונה מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין.

כתב האישום הוגש רק בפעם השלישית בה הנאשם נתפס בהפרת בידוד. האם ניתן להפר בידוד פעמיים ללא חשש?

חד משמעית - לא. די בהפרה אחת בלבד, כדי שזו תיחשב עבירה. תפקידן של רשויות התביעה, האמונות על הגשת כתבי האישום, לשקול כל מקרה לגופו ובהתאם לנסיבות. כתב האישום המדובר הוא מקרה תקדימי במדינה, בו התקבלה החלטה על הגשת כתב אישום נגד מפר צו בידוד, כולל בקשה למעצרו עד תום ההליכים. אין מן הנמנע שבעתיד יינקטו פעולות דומות גם נגד מי שהפר את הצו אפילו פעם אחת בלבד.

האם אזרחים מן השורה יכולים לדווח על מפרי בידוד?

כל מי שאמור לשהות בבידוד בהתאם לצו, מחויב לדווח על כך באופן מקוון באתר האינטרנט של משרד הבריאות או במספר טלפון *5400. הימנעות מדיווח עשויה לגרור קנס כספי על סך 3,000 שקלים. אזרחים המודעים להפרת בידוד של אחרים, ביודעין או שלא ביודעין, יכולים לדווח על המפרים למשרד הבריאות. שמרו על עצמכם ועל הסובבים אתכם ויחד נעבור את המשבר.

עו"ד נדב גרינולד הוא סנגור העוסק במשפט הפלילי. עו"ד גרינולד מחזיק בניסיון רב בייצוג לקוחות בכל שלבי ההליך הפלילי.

טלפון ליצירת קשר: 077-6670423
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד נדב גרינולד, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully