וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרת הדיברות למפוטר

עו"ד משה בן בסט בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

19.3.2020 / 13:45

פוטרת ממקום העבודה? מומלץ להכיר את עשרת הכללים שיעזרו לך לקבל את כל המגיע לך

עובדת מקבלת מכתב פיטורים. ShutterStock
מפוטרת/ShutterStock

סיום יחסי עובד מעביד הוא נושא המוסדר בשלל חוקים והלכות שפסקו בתי הדין לעבודה ונועדו להבטיח שורה של זכויות לעובד שפוטר. רוב העובדים אינם מודעים לזכויותיהם ונותרים עם תהיות רבות בעודם מתמודדים מול מצב של פיטורים. הנה, לדוגמה, שאלות שעולות תדיר במצבים אלה:

ש: מה לעשות אם התבקשתי באופן פתאומי לא להגיע יותר למקום העבודה?

ת: על פניו מדובר בצעד לא חוקי מצד המעסיק. צעד כזה, לרוב, מקנה לעובד פיצויים בסכומים משתנים התלויים בגורמים כגון אופן קבלת הודעת הפיטורים, תקופת ההעסקה ועוד.

ש: מה לעשות אם זומנתי לשיחת שימוע?

ת: לכל עובד עומדת הזכות להיות מיוצג בהליך שימוע לפני פיטורים, לקביעת עתידו במקום העבודה. יש להיערך לשימוע מראש ולתעד את כל הנאמר, עד כמה שניתן.

כדי להתמודד עם המצב באופן המיטבי, להיערך לתרחישים השונים ולקבל את מלוא הזכויות שמקנה החוק, מומלץ לפעול על פי הכללים הבאים:

פנה מידית לעורך דין - מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בדיני עבודה לצורך ייצוג בהליך השימוע וסיום ההעסקה - הן על מנת למצות את הזכויות המגיעות לך על פי הדין והן כדי לנסות להימנע מהליך משפטי ארוך ויקר.

בדוק אם הפיטורים שלך חוקיים -במקרים מסוימים לא ניתן לפטר עובד והפיטורים עשויים להיחשב כלא חוקיים או כפיטורים המקנים פיצוי מיוחד. כך לדוגמה, במקרה של פיטורים על רקע היעדרות בשל מחלה, מילואים, הריון, טיפולי פוריות, חופשת לידה, הליכי אימוץ ופונדקאות ועוד.

בדוק את מכתב הזימון לשימוע - עבור על כל פרטי המכתב שנשלח לך ועל הנסיבות המפורטות בו וודא את נכונותם. אם לא נשלח לך זימון לשימוע על ידי המעסיק, מדובר בהפרת הדין.

הכן מראש את תשובותיך - יש להגיע לשימוע עם תשובות מוכנות לטענות שפורטו במכתב הזימון. אם במהלך השימוע המעסיק יעלה טענות חדשות, מומלץ להשיב עליהן ככל שניתן או לבקש זמן קצר לבדיקת הדברים לצורך מתן מענה ענייני.

דרוש העתק של הסכם העבודה טרם פגישת השימוע - בחן היטב את הכתוב בהסכם טרם הפגישה. אם אין הסכם כזה, מדובר בהפרת הדין מצד המעסיק. גם החתמת עובד על הסכם עבודה בדיעבד, לצרכי פיטורין, אינה חוקית.

אל תחתום על דבר - אין לחתום על שום מסמך שמוגש לך על ידי המעסיק ומומלץ לא לאשר בעל פה טענות שאינך בטוח לגבי נכונותן.

דרוש מכתב סיום העסקה - אם פוטרת, דרוש מהמעסיק מכתב סיום העסקה בו עליו לציין את הסיבות בעטיין פוטרת ואת משך הזמן בו הועסקת על ידו.

ברר מהי דרישת המעסיק בנוגע לתקופת ההודעה המוקדמת - תקופת ההודעה המוקדמת היא פרק זמן קבוע בחוק, המתחיל עם קבלת הודעת הפיטורים ומסתיים ביום בו נפסקים יחסי העבודה בפועל. משך התקופה תלוי בוותק שנצבר במקום העבודה. יש לבדוק האם המעסיק דורש ממך להמשיך לעבוד במהלך תקופה זו או שהוא פוטר אותך מדרישה זו, אולם כך או כך, יהיה עליו לשלם עבורה. אם תידרש לעבוד במהלך תקופה זו, הקפד לבצע את עבודתך בצורה מקצועית ולהעביר חפיפה מסודרת ככל הנדרש.

דאג לקבל מהמעסיק טופס 161 - עם סיום העבודה, וככל האפשר בסמוך לו, יש לקבל מהמעסיק טופס 161 המפרט את כל הכספים ששולמו לך, לרבות פיצויי פיטורים. באמצעות טופס זה תוכל לוודא מול חברות הביטוח שכל ההפרשות לפנסיה ולקרן השתלמות (אם ישנה כזאת), הושלמו במועד ובמלואן.

• המעסיק פוגע בך? באפשרותך להתפטר כדין מפוטר -במקרים מסוימים, כאשר התנהלות המעסיק פוגעת בעובד, והנסיבות מראות כי אין לדרוש ממנו להמשיך בעבודתו, ישנה אפשרות להתפטר כדין מפוטר ולזכות בכל הזכויות הסוציאליות הניתנות בפיטורים. אם המקרה שלך עומד בתנאים, וכדי לנצל אפשרות זו, ראשית יש לתת למעסיק התראה על הליקויים כדי לאפשר לו להסדירם במסגרת זמן סביר.

עו"ד משה בן בסט הוא ראש מחלקת דיני עבודה בפירמת LS משרד עורכי הדין לירום סנדה.

טלפון: 053-9348904

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד משה בן בסט בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • מפוטרים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully