וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייעוץ לפני חקירה במשטרה - כל מה שצריך לדעת

עו"ד אסף דוק בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

23.3.2020 / 12:27

זומנת לחקירה במשטרה? הנה הדברים שעליך לדעת עוד בשלב ההתחלתי כדי לא להיקלע למצב ממנו יהיה לך קשה מאד להיחלץ בהמשך

אילוסטרציה ניידת משטרה, 2019. שלומי גבאי
לכל דבר שקורה בחקירה ישנה השפעה מכרעת על המשך התהליך/שלומי גבאי

חקירה היא אמנם רק השלב הראשון בהליך הפלילי, אך אין להפחית בחשיבותו על מהלך ההתפתחות בתיק. למעשה, לכל דבר שקורה בחקירה ישנה השפעה מכרעת על המשך התהליך - האם לסגור את התיק או להגיש כתב אישום ועד כמה חמור יהיה העונש שייגזר במידה שתהיה הרשעה.

בניית התיק - איסוף ראיות

החקירה המשטרתית מהווה את הבסיס למשפט שיתנהל במידה שהתיק יבשיל לכדי הגשת כתב אישום. במהלך החקירה נאספות ראיות, נבדקות עובדות ונבחנות תגובות הנחקר. כל דבר שתבחר לומר, או לא לומר, יימדד ויישקל על ידי גורמי החקירה בבואם להחליט אם לסגור את התיק או להמליץ על הגשת כתב אישום.

גם כשאתה בטוח בחפותך, ישנה משמעות רבה למעשיך, דבריך והתנהגותך בעת החקירה; חשוב לדעת כי בישראל אחוז ההרשעות הוא גבוה, כשבחלק מהמקרים מדובר בהרשעות שווא.

לנחקרים, לא אחת, ישנה נטייה להניח שהם יכולים להסתדר מצוין בכוחות עצמם, אך עבור אדם חסר ידע וניסיון, הנחה זו עלולה להיות הרת אסון. הגשת כתב אישום, ובוודאי הרשעה, תפגענה בעתידך, בשמך הטוב וביכולתך לפרנס את משפחתך. כדי להימנע מכך, עליך לעשות ככל שניתן כדי לקבל ייעוץ וליווי משפטי ברמה הגבוהה ביותר.

חקירה תחת אזהרה

חקירה תחת אזהרה היא הליך המתנהל במשטרה כנגד אדם החשוד בביצוע עבירה. כאשר מתגבש חשד למעורבות בביצוע עבירה, על חוקרי המשטרה להזהיר את הנחקר, לציין בפניו את העבירה המיוחסת לו וליידעו על זכותו לשמור על שתיקה, ועל זכותו להיוועץ בעורך דין.

אם נאמר לך שאתה נחקר תחת אזהרה, יש לפנות מידית לעורך דין ולהיוועץ בו בטרם תחל החקירה. אם החקירה כבר החלה, עמוד על זכותך להפסיקה; הזכות להיוועץ בעורך דין פלילי שמורה לכל נחקר תחת אזהרה בטרם יגיב להאשמות נגדו, וחוקרי המשטרה מחויבים לעצור את החקירה ולאפשר לך לממש את זכותך.

הזכות להיוועץ בעורך דין

במסגרת ההיוועצות תקבל מעורך דינך הדרכה בנוגע לזכויותיך וחובותיך, כמו גם ייעוץ בנוגע להתנהלות הרצויה במהלך החקירה. עורך דין פלילי מנוסה יסביר לך את משמעות האישומים נגדך, יפרט את שלבי ההליך הפלילי העתיד להתקיים ויזהיר אותך מתרגילי חקירה צפויים של חוקרי המשטרה.

תרגילים ותכסיסים

חוקרי המשטרה שואפים לאסוף כמה שיותר ראיות ועדויות במהלך החקירה בכדי שניתן יהיה להגיש כתב אישום ולמצות את הדין עם הנחקר. הדרך להשגת הראיות הנדרשות היא פתלתלה. חוקרי המשטרה, האמונים היטב על המשימה, ינקטו דרכים שונות כדי להגיע לחקר האמת, ואף לגרום לך להפליל את עצמך מבלי משים.

אדם תמים עשוי לבטוח בחוקרים ולסמוך עליהם, אולם תמימות זו עלולה להיות בעוכריו. אם אתה נמצא בחקירה, זכור: חוקרי המשטרה ישתמשו בכל תכסיס ותרגיל שקיים בכדי לבסס תיק ראיות שיוביל להגשת כתב אישום.

בין הטקטיקות המוכרות: שיטת החוקר הטוב והחוקר הרע, התייחסות לבבית לנחקר כדי לרכוש את אמונו, איומים חסרי בסיס, דיווח כוזב על עדויות וראיות מפלילות ועוד. כל אלו מהווים חלק מעבודת החוקרים במסגרת תפקידם, וככל שתכיר את הטקטיקות והתכסיסים טוב יותר, כך תוכל להימנע מליפול בפח.

זכות השתיקה - האם להשתמש בה

כולנו מכירים את זכות השתיקה ומודעים לאפשרות של נחקר לבחור שלא לדבר בכדי לא להפליל את עצמו. אמנם יש יתרונות לשמירה על זכות השתיקה, אך חשוב לדעת שניצול שגוי של זכות זו עלול לגרום בעקיפין להרעת המצב.

בחירה בזכות השתיקה עלולה להוות אינדיקציה לאשמתך, ובכך, למעשה, לחזק את החשדות כנגדך.

אדם אזוק לשוטר. ., ShutterStock
בחירה בזכות השתיקה עלולה להוות אינדיקציה לאשמתך, ובכך, למעשה, לחזק את החשדות כנגדך/ShutterStock, .

ייעוץ משפטי מקצועי

זומנת לחקירה במשטרה? פנה מידית לעורך דין פלילי מנוסה שילווה אותך בתהליך, ישמור על זכויותיך וידריך אותך כיצד להתנהל ואיך - אם בכלל - לנצל את הזכויות המגיעות לך. התנהלות נכונה בעת החקירה יכולה להביא לסגירת התיק ולמנוע הגשת כתב אישום, או, לחלופין, להפחית את חומרת האישומים.

אם עתידך, שמך הטוב ועתיד ילדיך חשובים לך, פנה להיוועצות בהקדם עם עורך דין פלילי מומלץ.

עו"ד פלילי אסף דוק הוא בעליו של משרד עורכי דין מוביל בתחום המשפט הפלילי.

טלפון: 077-9968129

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אסף דוק בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חקירה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully